**Den stora feta LCHF-tråden**
Nån rivstart av nåt slag?
Vill naturligtvis veta hur detta går till:)
Dag 4 snart slut o jag mår toppen!!!
vivi85
Stirra dig inte blind på vågen, om du är normalviktig fast med en bilring på magen så kan du antagligen förvänta dig att kroppen kommer att forma om sig med hjälp av LCHF. Att bukfettet minskar och du får finare muskler etc. Det behöver inte visa sig på vågen direkt, utan ta fram måttbandet istället.
Många som upplever viktminskningen som "trög" blir hjälpta av att minska på mejeriprodukterna till max 2 dl/dag, alt ingenting, ta bort bär, nötter och frukt. Koffein kan även ställa till det för vissa. Sötningsmedel kan vara boven för andra. Eller att man äter för stora måltider, eftersom att stora måltider kan ge ett visst insulinpåslag. Vassleproteinet i tex. yoghurt och mjölk ger även det ett litet insulinpåslag. Vilket kan göra dig mer sötsugen/hungrig, och försvåra viktminskningen.
Sedan är det även viktigt att inte stressa för mycket, eftersom att stresshormonet kortisol är negativt för viktminskningen.
Men för övrigt så tycker jag att din viktminskning verkar helt normal. Det är vanligt att man tappar mycket första veckan, sedan kanske 0,5 kg/vecka. Sen kan det stå still någon vecka för att sätta fart igen. Så krångla inte till det för mycket utan njut av maten och av våren och låt kroppen ta det i sin takt.
EldHav
Annika Dahlqvist, en av LCHF grundare anser att man gott kan äta någon morot och någon frukt ibland. Hon har även med morot i sina LCHFreceptböcker. Men det är ju helt individuellt hur känslig man är. Du får prova dig fram helt enkelt. :) Jag kan absolut knapra på en morot ibland utan att det triggar något sötsug iaf.
Sikta på ovanjordgrönsaker i första hand, och se rotfrukter och frukt som undantag. Om man nu ska göra avsteg så tycker iaf jag att rotfrukter är bra mycket bättre än tex. bröd och pasta. Gluten är big nono för mig.
Jag har en fryst blomkål, broccoli och morotsblandning här hemma som jag använder som snabbmat. Blandningen innehåller 3 g kolhydrater/100 g. så i det sammanhanget så gör ju inte moroten så mycket anser iaf jag.
Feffie
Det ser jättebra ut! Du äter striktare än vad jag gör, men det är ju toppen för viktminskning!