• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Zafir skrev 2012-05-01 20:24:22 följande:
    Vad menas med "fakir"???
    Nån rivstart av nåt slag?
    Vill naturligtvis veta hur detta går till:)
    Dag 4 snart slut o jag mår toppen!!!
    Fakir innebär att man äter så nära noll med kolhydrater som möjligt. Man utesluter alla mejerier utom smör, äter grönsaker bara som dekoration och basen är i övrigt kött, ägg, fisk, kyckling, smör, majonäs eller beasås och så lite salladsblad på det typ... Lite trist och långtifrån alla behöver vara så strikta. En del använder metoden för att få igång viktminskningen igen när den stått still en längre period. Det brukar fungera bra för många äldre, som har sämre ämnesomsättning och är känsligare för insulin.
  • Loreena
    mammelie1891 skrev 2012-05-02 17:43:53 följande:
    Idag har jag ätit 850 kalorier men för mycket kolhydrater. Jag "ska" äta 1400 kalorier om jag ska gå ner 0,5 kg/vecka. Om jag äter för mycker kolhydrater så är det ju inte "riktig" lchf, men om jag äter så lite kalorier borde jag ju ändå gå ner i vikt?
    Vem säger att du ska äta 1400 kcal för att gå ner 0,5/vecka? Du kan gå ner ändå med LCHF utan att hålla igen på kalorierna. Det är viktigare att du håller ner kolhydratmängden än att du håller nere kalorierna. Men visst kan man gör både och om man vill, alltså både hålla nere kolhydraterna och kalorierna, men det är inte säkert att det ger större effekt än att bara hålla sig till vanlig LCHF. Varför räknar du kalorier?
  • Loreena
    mammelie1891 skrev 2012-05-03 18:07:32 följande:
    Enligt appen är det 17g kolisar/250 g broccoli... låter mycket tycker jag?
    Det stämmer nog inte så bra då. Det brukar vara ca 3 kolhydrater/100g broccoli... Så typ 7,5 gram kolisar i 250 gram broccoli.

www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx
  • Loreena
    spökplumpen skrev 2012-05-06 21:31:46 följande:
    Nu tjejer så behöver jag hjälp! Jag är dunderförkyld och har väldigt dåligt med aptit och när jag väl är hungrig så är det bara på kolhydrater som tex ljust bröd. Vad äter ni när ni är sjuka?? Att äta ägg lockar inte alls, så frukost idag blev ty med färskost och grädde i. Men det kan jag inte äta 3 gånger om dagen. Åt lite kycklingsås som jag gjorde igår men det gjorde mig bara illamående. Har gjort avkok på ingefära men jag får så ont i magen av det. Ja när magen inte gör ont för att mensen kommer imorgon. Usch, känner mig inte bra alls och motivationen är nere på noll.
    Fil/Yoghurt med bär och nötmusli? Någon varm och mättande soppa kanske, tex broccoli/blomkål eller tomatsoppa. Eller en god kycklingsoppa kanske. Te med ingefära och honung om du har ont i halsen. Jag ser honung i det fallet som medicin och som ett ok avsteg. Kanske en god smoothie med blåbär och hallon... om du vill ha den mer mättande och utan mejeri så kan du göra baserad på kokosmjölk och avocado ist för yoghurt/grädde.

Annars så äter jag nog nåt av det vanliga... köttfärssås, fiskgratäng eller grillad kyckling... typ.
  • Loreena
    Mammatillhönan skrev 2012-05-06 22:19:32 följande:
    Hej på er alla..

Jag och min man har nu denna vecka börjat att utesluta kolhydrater och försäker köra LCHF.

Vi använder bara grädde, smör, alla de feta produkterna. Äter sallad till, eller stekta champinjoner, zuchini osv. Till mellanmål ibland, blir det en bit ost med salami.

Snacks på lördagen, är samma, ost och salami, fyllda peparoni med färskost. MEn jag tycker det är så svårt att veta hur mkt man ska äta. Hur mkt grädde ska man ha i?
    Hur många ostfyllda salamirullar får jag äta.. älskar detta skulle kunna vräka i mig hur många som helst.. ?

Ska man hälla på så mkt grädde, tills man tycker att såsen räcker till midaggen, eller finns det en maxdos?

Vi lagar vanlig mat, men som sagt utesluter kolhydraterna, bara, äter tills jag är mätt, men inte för mätt.

Vet att man ska använda grädde i kaffet, men där går gränsen.. det går inte.         

Hur gör ni?

hälsn.

Frågvis!                  
    Anna Hallén föreslår att man kan använda sina händer som mått när man mäter upp sina måltider. En handflata (inkl fingrar) protein, lika mycket ovanjordgrönsaker och ca 1 dl gräddsås eller någon msk kryddsmör/bea/majonäs.

Hoppas det var till hjälp! Jag tycker att det är en bra utgångspunkt. Men sen måste man ju känna efter själv också. Vissa livsmedel upplever iaf jag som mer mättande än andra.

Jag har märkt att om jag äter för små måltider vid huvudmålen så blir det att jag går och småäter nötter, yoghurt, ostrullar, hallon etc. mellan måltiderna och det är ju inte så lyckat.
  • Loreena

vivi85
    Stirra dig inte blind på vågen, om du är normalviktig fast med en bilring på magen så kan du antagligen förvänta dig att kroppen kommer att forma om sig med hjälp av LCHF. Att bukfettet minskar och du får finare muskler etc. Det behöver inte visa sig på vågen direkt, utan ta fram måttbandet istället.

Många som upplever viktminskningen som "trög" blir hjälpta av att minska på mejeriprodukterna till max 2 dl/dag, alt ingenting, ta bort bär, nötter och frukt. Koffein kan även ställa till det för vissa. Sötningsmedel kan vara boven för andra. Eller att man äter för stora måltider, eftersom att stora måltider kan ge ett visst insulinpåslag. Vassleproteinet i tex. yoghurt och mjölk ger även det ett litet insulinpåslag. Vilket kan göra dig mer sötsugen/hungrig, och försvåra viktminskningen.

Sedan är det även viktigt att inte stressa för mycket, eftersom att stresshormonet kortisol är negativt för viktminskningen.

Men för övrigt så tycker jag att din viktminskning verkar helt normal. Det är vanligt att man tappar mycket första veckan, sedan kanske 0,5 kg/vecka. Sen kan det stå still någon vecka för att sätta fart igen. Så krångla inte till det för mycket utan njut av maten och av våren och låt kroppen ta det i sin takt.

• Loreena
    HokusPokus skrev 2012-05-08 12:26:47 följande:
    Hej
    Nån som vet hur många kollisar microbrödet innehåller?
    (25g smör, 1 ägg, 0,5dl mandelmjöl, 0,5msk fiberhusk, 0,5tsk bakpulver)
    Det beror på hur mycket kolhydrater det är i ditt mandelmjöl. Det som är från LCHFbutiken har 4g kolisar/100 gram, och 1 dl tror jag väger ca 60 gram.
  • Loreena
    tiiitti skrev 2012-05-08 15:48:24 följande:
    Är så trött på att bara äta ägg till frukost. Undra om man kan byta ut till turkisk yoghurt ibland, om man inte äta några andra mejerier under dan sen.

Vad äter ni till frukost?
    Jag brukar varva baconomelett, stekta ägg med majonäs och skinka, turkisk yoghurt + keso och kanel, LCHFplättar med grädde och hallon och mandelbröd med en massa smör och ost. Ibland äter jag rester från gårdagens middag om inget annat finns.
  • Loreena

EldHav

Annika Dahlqvist, en av LCHF grundare anser att man gott kan äta någon morot och någon frukt ibland. Hon har även med morot i sina LCHFreceptböcker. Men det är ju helt individuellt hur känslig man är. Du får prova dig fram helt enkelt. :) Jag kan absolut knapra på en morot ibland utan att det triggar något sötsug iaf.
    Sikta på ovanjordgrönsaker i första hand, och se rotfrukter och frukt som undantag. Om man nu ska göra avsteg så tycker iaf jag att rotfrukter är bra mycket bättre än tex. bröd och pasta. Gluten är big nono för mig.

Jag har en fryst blomkål, broccoli och morotsblandning här hemma som jag använder som snabbmat. Blandningen innehåller 3 g kolhydrater/100 g. så i det sammanhanget så gör ju inte moroten så mycket anser iaf jag.

• Loreena

Feffie
    Det ser jättebra ut! Du äter striktare än vad jag gör, men det är ju toppen för viktminskning!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**