• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag landade väl på 77-78 den här graviditeten, och är nu efter knappt två veckor nere på 65, precis som efter förra graviditeten, så vikten  var väl en del vätska.Jag äter så mycket jag bara kan, men jag har liksom ingen direkt aptit. Hur är det nu.. hur fort får man gå ner i vikt efter graviditeten för att inte det ammande barnet ska få i sig för mkt miljögifter? Min sambo börjar jobba på måndag och då blir jag själv med en nyfödd och en tvååring och jag misstänker att det kommer resultera i att jag glömmer bort mig själv och prioriterar bort att äta...:/ Jag hann ju knappt äta när jag bara hade sonen när han var nyfödd, hur ska jag hinna äta nu när jag har två att se efter? Jag är eg. nöjd med att väga 65, men förra graviditeten så landade jag på 55 efter avslutad amning. Jag äter LCHF för hälsans och magens skull, inte vikten.

• Loreena

Jag behöver inte räkna kcal med LCHF. Jag äter när jag är hungrig, äter mig lagom mätt och så sköter kroppen resten... Om man är osäker på vad som är en normal portion så rekommenderar jag anna halléns "handflatemodell"

www.annahallen.se/vand_pa_tanken

• Loreena
    isabellaC skrev 2012-08-05 18:19:08 följande:
    Är följande en strikt och bra lchf kost för att gå ner i vikt?

Brunch: Kyckling med sallad och någon gräddsås/tzatziki, bea, samt sallad och ramlösa

Middag: Stuvad spenat ( gjord på spenat och creme fraich) med bacon och ost, samt ramlösa

Och föresten..... har gått på lchf snart 3 veckor och de senaste dagarna har jag varit typ förstoppad:S det gör jätte ont i vänster sida av magen.. 
    Käka 1-2 linfrön blandat med lite yoghurt och drick MYCKET vatten till. Annars kan du göra tex. LCHFplättar och använda fiberhusk i smeten. Vattenlösliga fibrer är kalasbra för magen. :) Det finns även fibrer i tomater, mandlar, hallon etc. Det kan vara bra att tänka på att få i sig lite extra fibrer när man äter LCHF eftersom att man annars kan få i sig för lite och då bli förstoppad. Motion är också bra mot förstoppning... och kaffe...
  • Loreena

Jag är inte heller så förtjust i LCHF-bakverk. Ska jag ha nåt gott till fika så äter jag bär med grädde, en bit mörk choklad eller hemgjord chokladmousse. Nu har jag fått en glassmaskin i födelsedagspresent av min sambo så jag ska göra riktig glass på grädde, äggulor och vaniljpulver. :)

Nu är min bebis här.. I morgon blir han 4 veckor. Jag vägde 56 när jag blev gravid och väger nu 64. Jag vägde väl en 77 kg när jag åkte in på förlossningen tror jag. Det har blivit MKT fusk den sista tiden med allt fika som man bjuder på och alla födelsedagar som är i augusti men jag tänkte ta tag i LCHF lite seriösare nu.

Jag fick dock lov att käka Losec i slutet på graviditeten, men behöver inte göra det längre. Tyvärr så känns det som om magsyran har blivit lite avstängd av Losecen så jag har svårare att äta fett och ägg utan att känna att det står mig upp i halsen. Jag tänkte börja dricka äppelcidervinäger en halvtimme innan måltid för det sägs iaf. att det ska hjälpa till att få fart på magsyran igen.

Så jag kan faktisk förstå de som säger att LCHF inte är för alla, för har man dåligt med magsyra som kan bryta ner fettet i maten så blir det faktiskt lite knepigt att äta LCHF.

• Loreena
    Tezz80 skrev 2012-08-11 22:30:29 följande:
    Maken är inställd på att börja med LCHF, känns som om det vore vettig även för mig att haka på men känner mig tveksam då det nog inte är helt rätt för mig. Jag gillar enbart kokt ägg, inte äggröra eller stekt ägg, bacon o stekt fläsk o sånt tycker jag inte heller om. Jag gillar kött, men är det hållbart, eller ens ärt ett försök då jag inte är så förtjust i ost, smör, feta produkter osv eller är det en vanesak. Tips på vad man kan äta till frukost. Jag är en pastatjej egentligen o älskar socker, men är sötsuget jag vill bli av med!
    Det borde inte vara några problem. Ät fisk, kött, fågel, ägg, ovanjordgrönsaker, smör, olivolja, rapsolja, kokosfett, nötter, bär etc... Det låter som om det blir lite mer Paleo för dig(stenålderskost) men det är nog eg. snäppet bättre. Just mejerierna kan ju ställa till en del om man vill minska i vikt. Ringla olja över sallad för att få upp fetthalten
    , ät lite extra nötter, välj fet fisk och lite fetare köttbitar, tex karré.
  • Loreena
    Yosa skrev 2012-08-18 20:45:28 följande:
    Vad har ni som nödproviant? Helst utan kylväska ( med kylväska kan man ju ha med det mesta...) . I nuläget ( som nu LCHF:are) tar jag med proteinpulver whey-80 i en liten flaska och vatten i en annan. Sen blandar jag och skakar när det är dags att äta. Babybell-ostar, nötter har jag läst. Vad finns det mer för nödproviant? Hur länge håller sig ett kokt ägg med skal i väskan i rumstemperatur? Alltså inte i en varm bil eller så.....
    Jag brukar ta med frysta hallon och grädde i min frozzypack.
    lchfbutiken.se/126/frozzypack

Annars är väl mandlar, keso, kaffe med grädde, en frukt om du tål det eller mörk choklad hyfast ok, men det beror ju givetvis på hur känslig man är. Ölkorv är ju ett alternativ också. Makrill och kokta ägg och riktigt bra alternativ ur hälsosynpunkt.
  • Loreena

Men VARFÖR är det så svårt att komma igång igen? Jag vill ju verkligen men jag klarar inte att hålla mig till kosten just nu. Jag ammar och är hungrig hela tiden och jag blir så vansinnigt trött på ägg, yoghurt och nötter som mellis. Så då blir det att jag trillar dit och äter frukt, choklad och vanligt hederligt fikabröd och knäckebröd... Frukost, lunch och middag är inga problem, det är oftast på kvällen, eller när jag är vrålhungrig, inte hinner äta och båda barnen tar all min tid och kraft som jag bara ger upp och trillar dit. Vad ska jag göra?

• Loreena
    bratz skrev 2012-08-18 21:06:46 följande:
    jag har ätit enligt lchf sen i mars ungefär och jag tycker ändå inte att man blir så himla hungrig. De där suget försvinnet också efter ett tag. Är ytterst sällan sugen på nåt, möjligtvis vid mens då jag köper mig mörk choklad. Annars som nån annan skrev så kan man ta turkisk youghurt med bär eller en näve nötter eller så när lusten faller på. (jag är inte jätte konsekvent till lchf men undviker pasta, ris, potatis, bröd o allt sånt o naturligtvis godis, chips o sånt skit) Tycker de funkar bra för mig
    Jag tyckte inte alls att det var svårt förra gången jag åt LCHF, men då delammade jag bara och hade bara ett barn att se efter så jag hade mer till till att handla, planera och laga mat. Nu har jag verkligen fullt upp med en nyfödd och en 2åring och en sambo som ofta är borta flera dagar i sträck på jobb. När man då inser att klockan är 17 och man bara hunnit slänga i sig en omelett, lite yoghurt, kaffe och en näve mandlar och båda barnen skriker så ger jag upp och käkar några knäckemackor och en frukt för att iaf ha fått i mig nånting. Man blir så vansinnigt hungrig och törstig av amningen så det går inte att beskriva. Jag blir så himla trött på mat. Det blir att jag slänger ihop ett storkok med köttfärsås och så äter jag det till lunch och middag i ett par dar och fy vad tråkigt det är!! Jag längtar efter god, vällagad mat, gräddstuvade kantareller och tid till att äta i lugn och ro och inte slänga i sig maten med andan i halsen,
  • Loreena
    plantan skrev 2012-08-25 23:10:49 följande:
    Grattis lokesmammi hoppas man kan skriva likadant om typ 20kg.
    Vad gör ni för lördagsgotte till film o så?
    Själv tog jag en ruta 70% choklad, avocado lite kräfter majjo o lök. Jag känner att man vill ju ha ngt o knapra på när barnen lagt sig o man njuter av lugnet..
    Jag tog en ansiett med brieost, oliver, soltorkade tomater och 4 körsbärstomater som fredagsmys sist.. :) Annars så gör jag gärna chokladmousse på grädde och riktigt mörk choklad. Jag äter inte så strikt eftersom att jag helammar och inte vill gå ner i vikt för snabbt. Jag vet att en del brukar äta friterade fläsksvålar eller vildchips eller hemgjorda ostchips.
  • Loreena

EnsamMammaTillTvå
    Kallpressat kokosfett. Det smörjer tarmarna och förbränns lätt i musklerna. Det som inte förbränns skickar kroppen ut den naturliga vägen och då blir det lättare om man är förstoppad. 2-3 msk utspritt över dagen brukar vara lagom. Om man tar för mkt innan kroppen vant sig kan man må lite illa eller få diarré.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**