• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-04-03 17:48:37 följande:
    Hellre Lindts 90% som är helt utan tillsatser, och bara har 14 gram/100 gram
    Jag var för långsam
  • Denebola
    missypissy skrev 2011-04-03 18:01:55 följande:
    lovetove skrev 2011-04-03 16:11:49 följande:
    Vad modig du är! Och du har fin kropp! Några kilo till och du kommer bli skitsnygg!
    Åh, tack! Vad gulliga ni är! Lite jobbigt att lägga upp bilden, men nu känns det bättre!
    Jag tycker helt ärligt att du inte behöver gå ner mer i vikt. Därmed inte sagt att du inte ska göra det om det är ditt mål Men som sagt är du riktigt fin som du är nu!
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-04 08:00:58 följande:
    Kaya: Jag har väldig svårt att undvika hallon känns det som - men jag väger dem! Jag behöver inte 70 gram för att känna mig nöjd - det räcker med typ 30 gram - detär TVÅ gram carbs. Utrörda i cf får jag mitt hallonbehov tillfredsställt. 

Grönsaker: Kolla upp vilka som är verkligen carbs-snålast - broccoli, svamp. blomkål...

Om du inte är matsugen så är det lätt att det blir ett "bröd"-mål. Gör det till ett pannkaksmål istället. på ½ dl grädde och 2-3 ägg blir det kanske max 3 gram carbs, stekt i rikligt med smör eller gör fläskpannkaka för att få upp fetthalten.

Min matdag idag:

Fr: 1 bit frökex m räkröra, några hallon & en skvätt grädde.
    Lu: plättar på ovannämnda smet, cf, rödlök, caviar (2 gram/100 gram)
    Middag: Vet ej, mamma fyller år och är här och hälsar på. Inte riktigt läge att köra superstrikt i dag, men jag ska bara THE omarbetade kladdkaka idag iaf. 
    Jag bakade din version av THE kladdkaka igår Sa ju att jag skulle baka THE kladdkaka i lördags, men jag var så mätt så jag var inte det minsta sugen). Sen när jag skulle baka igår blev jag mer sugen på att testa din variant. Jag gjorde på mandelmjöl. Kakan blev inte kladdig, och ganska bouncy, men god. Dock väldigt lätt, jag tror jag åt 3/8 av kakan (bytte ut en måltid mot kladdkaka Tyst) så den var inte så mäktig. Fast jag hade inget till, vispad grädde hade nog hjälpt att mätta lite, men jag var för lat. Frös in resten så jag inte ska sätta i mig det med en gång Nästa gång ska jag inte ha den i ugnen lika länge, och hoppas på mer kladd.
  • Denebola
    ZettanA skrev 2011-04-04 08:25:11 följande:
    Måste bara slänga in ett inlägg som kanske peppar er lite Sambon å jag har kört Lchf i knappa 3 veckor nu. Eller sambon kör stenhårt medans jag kör en lite mera gi väg då jag inte blev av med illamåendet utan kolhydrater. Sambon har gått från 87 till 77 kg på dessa knappa 3 veckor.. alltså 10kg! å 8 cm i midjan. Jag har gått från 62 till 58-59 kg å tappat 5 cm i midjan. Det syns så tydligt på sambon i ansiktet hur mycke han har tappat.. Fan att jag inte fotade honom innan.

Sen ett smarrigt tips som vi har fastnat för. (till er som unnar er tomater ibland)   Mozzarellagratinerade tomathalvor med färsk basilika, salt, peppar och lite olivolja.. MUMS!!!!!!!!!
    Apropå ditt illamående, hur såg det ut? När kom du på att du behövde äta mer carbs? Anledningen till att jag frågar är för att man kan uppleva hunger som illamående i början, och det är en del av omställningsbevären. Så det jag funderar över är om du verkligen tog dig igenom övergångsbesvären innan du började lägga till carbs.
  • Denebola
    missypissy skrev 2011-04-04 11:23:40 följande:
    Vet inte om det har varit uppe tidigare, men är det någon av er som har tänkt åka på LCHF-kryssningen som väl är nu i veckan om jag inte minns fel? Jag har varken råd eller tid just nu, annars hade det varit jätteroligt att göra något sådant!

Såg faktiskt en lapp på Konsum här i byn igår, en tjej som skulle börja med någon slags LCHF-träffar. Så henne ska jag ringa idag och höra hur upplägget ser ut. Kan ju vara kul att dela tankar, erfarenheter och recept med fler människor (fast ni i tråden är ju bäst )!
    Ska inte åka på kryssningen, men det vore häftigt med en LCHF-cirkel (jmf bokcirkel ) lokalt!
  • Denebola
    Southern Belle skrev 2011-04-04 12:12:52 följande:
    Jag försöker att inte se det som "fusk". Ibland VILL jag äta något som innehåller kolhydrater och då gör jag det. Jag mår inte särskilt dåligt av det efteråt, vare sig viktmässigt eller mentalt. Kanske för att det handlar om medvetna beslut. Hade jag "råkat" sätta i mig en massa godis utan att jag egentligen hade för avsikt att göra det hade det säkert känts värre, som fusk. Jag har även nått min målvikt och det är klart att det också gör att jag har mer svängrum!
    Så tänker jag också. Nu har jag visserligen inget sockerberoende/-missbruk/vad man ska kalla det i bagaget, men när jag gör avsteg från LCHF gör jag det medvetet. Jag har aldrig upplevt känslan av att jag ätit något otillåtet utan att egentligen vilja, och jag har inte svårt att tacka nej om något bjuds.
  • Denebola
    Jessika82 skrev 2011-04-04 18:33:32 följande:
    Jag behöver en veckomatsedel frukost lunch middag kan någon ge förslag
    Det finns massor av LCHF-recept och -menyförslag bara några googlingar bort
  • Denebola

Haha, så länge var den kladdkakan nerfryst Fick ett inspirationsanfall och gjorde en "glasyr" på smör, choklad och jordnötssmör, hälften hällde jag på en bit till nu, och hälften på en bit jag ställde in i kylen för att se hur den blir när/om den stelnar. Smakar bra gör den i alla fall!

• Denebola
    helene306 skrev 2011-04-04 20:12:23 följande:
    Han ska inte skälla, han ska peppa. Ska jag giva honom på moppo?

Och så råkade en kycklingtallrik md pommes ta sig ner via min mun till magen. Jag har ingen aaaaaaning om hur det gick till? O så blev jag akut sugen på mjölk! När det händer är det bara att lyssna på kroppen. Rackarns vad gott det är med ett glas vitt när man är sugen
    Ett glas vitt på en måndag?! Akta så du inte blir mjölkoholist!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**