• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Märtanilsson skrev 2011-08-02 19:04:08 följande:
     Hej Hej

Har precis satt igång med LCHF.. men har väldiga problem med frukosten, känns som om jag känner lukten av äggröra, bacon, omellett igen kommer jag kräkas.. sucktar otroligt mycket efter hårt bröd men tycker inte att jag hittar så mycket recept på det, någon som har något bra tips som dom testat själv??

Mvh  
    http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/dagens-meny.html
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Märtanilsson skrev 2011-08-02 20:12:11 följande:
    Tusen tack, det ska testat :)
    Förlåt att jag inte skrev något, men hade trötta barn som slet i varsin arm samtidigt

Jag tycker det är jättegott och har ätit det som frukost i flera månader. Det underlättar att bara kunna ta en smörgås ibland. En sats var tredje dag ca räcker för mig och maken.
  • Faile
    rednose skrev 2011-08-02 21:00:46 följande:
    Nu är jag riktigt förbannad så jag tänker spy lite galla här. Ursäkta i förskott.

Saken är den att jag har en kompis som är riktigt fet. Hon väger ca 155 kilo och är 163 lång så ni fattaqr själva.
    Hon vill gå ner i vikt och jag stöttar, peppar och finns där hela tiden.
    Sen när jag nu vill tappa några kilon, då blir jag bara ifrågasatt och förlöjligad. Inget pepp alls.
    Jag berättar om mina framsteg och får bara ett snett leende tillbaka och så byter man samtalsämne. Inte nåt grattis eller oj va kul för dig eller nåt sånt. Bitch!

Ska man inte själv trivas i sin kropp? Ska man bara för att man råkar ha ett BMI på under 25 hålla käften och gilla läget, när man själv vet vad man skulle trivas bättre med?

Jag blir så satans förbannad på att det alltid ska vara så jävla "synd" om riktigt feta människor. HELVETE!

Sådär. 
    Vet inte om det är någon tröst, men feta kan vara likadana mot feta ( som går ner i vikt ) också. Handlar nog om dåligt självförtroende eller avundsjuka i grunden tyvärr.
  • Faile
    Mitka79 skrev 2011-08-04 17:24:06 följande:
    Tack! Hoppas med att jag mår bättre forr. Orkar inte må såhär. Blir lite oroli för de börjar knasa sej i ögonen nu med. Otäckt.....:( vet inte hur ja ska göra. Känns inte aom ja får ngn ordning på det alls. Vet inte om ja har några brister? Tror ja får lite ont i magen av mejerierna med så de har ja skippat några dagar. Ida åt ja yoghurt o fick ont i magen.. trött på detta... vissa dar får ja kanske i mej för lite men orkar inte äta så mkt. Kanske ska ãta mindre o oftare? På kvällarna e ja oftast lite piggare..
    Prova matdagboken.se och se hur mycket du får i dig. Äter du tillräckligt så kan du ju prova att öka på kolhydraterna litegrann, 10 gram till om dagen kanske, och se om det blir bättre?!
  • Faile
    Mitka79 skrev 2011-08-04 18:22:25 följande:
    Smakar jättekonstigt i munnen med. Som ngn blandn mellan mellan sockr och ammoniak....
    Fast det betyder nog bara att du är i ketos, alltså att fettförbänningen kommit igång. Helt normalt för många som går ner i vikt, oavsett metod.
  • Faile
    rednose skrev 2011-08-04 19:05:05 följande:
    Funderar och undrar över det här med ketos???

Jag vet att jag var i ketos i början, för kanske 5-6 veckor sedan eller när det nu var jag började... Fick riktigt dålig andedräkt och körde SB-12 tills flaskan var slut.
    Nu har jag inte alls den andedräkten längre så jag undrar, är ketos bara illfälligt i början eller ska man liksom ha det hela tiden? Kan man se det som ett tecken på att förbränningen är igång eller är det övergående och förbränningen fortfarande igång?

Jag har ju ingen våg hemma och mamman är förkyld samtidigt som lillstrumpan inskolas på dagis, så jag vågar inte åka dit för att väga mig. Vet alltså inte om jag minskat nåt senaste veckan.

MÅSTE komma igång med gymträningen mer nu men det får bli när inskolningen är klar så jag har tid att gå. Förbannade magmuskler verkar gått i DJUPT ide. :(

Vad äter ni som ni tycker mättar bäst och som innehåller så lite som möjligt av allt. Nån "superfood" att tipsa om?

Köpte hem ett storpack kotletter som vi kör till middag denna veckan. Käkade keso och creme fraiche med kanel till frulle och tre kokta ägg med majo till lunch. Två koppar kaffe med kokosfett och grädde. Kanske skulle jag starta dagen med en äggmjölkslatte och se om jag står mig på den?

Vet att man inte ska bli otålig men med en fortsättande bikinisäsong så är det ju svårt att inte vilja ha resultat lite halvfort sådär. :) 
    Lchf ska vara en ketogen kost, alltså att man är i ketos mestadels. Går att mäta med stickor ( om man nu vill veta ) som köps på apotek.
    Jag märkte aldrig av någon konstig andedräkt själv, men vet många som gjort det på både lchf och vlcd-diet.

Det jag tycker mättar bäst är av någon anledning kokta ägg med majonäs eller bea till. Två ägg och en kaffe med kokosfett och lite grädde i, så står jag mig hela dagen utan problem.
  • Faile
    Mitka79 skrev 2011-08-04 20:03:39 följande:
    Ja precis får nog ta det lite lugnt känner jag. Men ska jag äta lite pasta o sånt med fast i väldigt lite. Innan va jag ett kolhydratmonster.helst mkt kolhydr o lite fett o kött. Fettskrämd jaa! Har ätit såhär i 6 v o första v gick jättebra men inte sen... känner ingen längtan eft kolhydr alls egentl. Eller sötsug heller. Men har heller ingen stor.matlust just nu, blir äcklad... ät ris innan ju o blev inte alls mätt, ju står magen rakt ut, blä:( hade jag bara mått bättre o haft mer fantasi hade ja fortsatt lätt men just nu känns de inte så ins. Om jag inte äter så mkt mejerier hur ska jag få i mei fettet? Jag äter smör men känns blã nu.. ge tips på hue jag ska õka kolhydr.? Mer grõns? Med mer kolh? Orkar inte öka mina port. Blir mätt nu som de är. Men kanske äta oftare? Va tror ji? Känns ju trist om ja ska gå upp en massa nu... har gått ner ca 3 kg.pirerande alls. Ursäkta stavningen o inget radbyte skriver fr mob
    Ät mer grönsaker eller/och frukt istället. Pasta innehåller absolut ingenting en kropp behöver, förutom onyttiga/snabba kolhydrater. Och kolhydrater kan man ju få på annat sätt.

Se också till att du dricker ordentligt. Man måste dricka mer som lchf:are. Så håll koll på att kisset inte blir för mörkt. Har själv haft problem med det nu i värmen och mått lite halvdåligt pga vätskebrist.
  • Faile
    StockholmMotala skrev 2011-08-05 07:43:31 följande:
    Jaa, jag! Jag är inne på 9:e veckan och har inte gått ner ett enda ynkligt kilo ännu!!! Jag blir otroligt frustrerad!  Jag har heller inte gått ner nåt i  omfång, det syns inget nånstans, allt är lika dallrigt och degigt. Och jag blir så stressad när alla går ner så mycket. Vissa 2,2 kilo på fem dagar efter semestern. Jag är nöjd om jag skulle gå ner 0,5-1,0 kilo / vecka. Jag inser att jag från början åt för mycket kolhydrater då jag körde på 5/100 endast, men nu har jag blivit medveten och skurit ner på mejeri, ökat fettintaget. Hur är det möjligt att INGET HÄNDER? Jag vill så gärna inte ge upp men håll med om att det suger!
    För viktnedgång rekommenderas max 20 gram kolhydrater om dagen. För mig stämmer det rätt bra. Använd matdagboken.se så kommer du troligen upptäcka att du ligger över det.
    Sen när man gått ner det man vill, så kan många bli ganska liberala utan att behöva gå upp igen.
  • Faile
    avatar01 skrev 2011-08-05 08:23:33 följande:
    Alla näringsämnen är viktigare. Vill man gå ner i vikt. Minska maten och öka grönsaker.
    Var och en blir salig på sin tro
  • Faile
    Allrona skrev 2011-08-06 09:02:12 följande:
    Tack för alla tips om utemat. Det blev indiskt igår men jag är inte så hård såhär första veckan Kände ändå att jag behöver veta till senare då det ju blir utemat ibland. Nästa vecka har jag bokat in lunch på ett sushiställe med en kompis, får nog boka om den lunchen till nått café istället

Känns faktiskt inte så jobbigt som jag trodde att avstå tex sushi och andra favoriter. Har inte haft migrän på 4 dagar och fortsätter jag må såhär utan kolhydrater är det ju helt klart värt det! Det är nog för tidigt att veta att det faktiskt har hjälpt än men 4 dagar utan minsta migränsymtom är ganska länge för mig
    Man kan ju äta sashimi, med grönt istället för ris.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**