• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lilla kakan
    Det beror helt på vad du har för syfte med fastan. Det finns även en variant på fasta med kokosfett, men då är det för att läka ut candidainfektioner.

Kokosfett lagras ju inte i kroppen, utan omsätts direkt till ketoner så vitt jag vet, så på så sätt så vore det ju bra även ur LCHFsynpunkt. Överskottet åker ut igen.. så äter du för mkt kokosfett kan du må illa och få diarré.

• Loreena
    Yosa skrev 2012-08-29 17:30:03 följande:
    Äter ni vanlig falukorv? Typ stekt falukorv i skivor? Läste på en vi hade i frysen och den var på 23% fett och endast 4 % kolhydrater. Är det okey som omväxling? Vilken % kolhydrater brukar ni försöka ligga under? De gröna bönorna jag köpte innehöll 4% kolhydrater är det för mycket?
    Jag äter falukorv som snabbmat ibland. Oftast med två stekta ägg till, en klick majonäs, en klick ketchup och en klick senap. Jag tål den lilla mängden kolhydrater utan problem. Äter man ägg till så behövs det inte så många skivor korv. Jag äter det för att det går snabbt att laga, det är billigt och sonen tycker att det är gott. Jag har inte alltid råd att bara äta filéer(lax/kyckling/kött) helt enkelt. Falukorv med broccoli/blomkålsmos är jättegott som vardagsmat också! :) Man kan ju köpa korv med hög kötthalt på tex. Lidl, men jag vill bara köpa svenskt kött och jag är inte så förtjust i tex. choritzo.
  • Loreena
    Såphia skrev 2012-08-29 21:16:56 följande:
    Känns som jag inte blir mätt idag... Ägg med majo till frulle, tacofärs med sallad och gräddfil till lunch och gratäng med färs/cf/vitkål till middag. Och ägg och ostchips till kvällsmat. Brukar vara proppmätt och bara äta två eller Max tre ggr.
    Varför? Mens om ngr dagar om det kan vara det?
    Är stolt över att inte ha vägt mig på tre dagar. :)
    Sådär kan jag också känna ibland... Att jag bara äter och äter och inte blir mätt. Det kan bero på att du ätit för lite fett, eller för att magen är lite i obalans. Om magen svider, typ som av halsbränna/magkatarr så kan jag lätt förväxla det med hunger.

• Loreena

Nu börjar det hända nåt.. :) Jag vägde 56 när jag blev gravid, 77 när jag var som störst under graviditeten, 66 när sonen var 2 veckor och svullnaden i kroppen var borta. Nu är han 6 veckor gammal och jag väger 62. Det tar sig! :) Jag skulle vilja väga 58, men jag vill inte gå ner för snabbt när jag ammar heller.

• Loreena

Tänk vad fantastiskt det är med LCHF och hur smaklökarna ändras! :) När jag av artighet smakar på lite fika när jag är borta på besök så slås jag av att det smakar rent ut sagt äckligt! Bara mjöl, socker och margarin! Min morfar fyllde år förra veckan och han bjöd på halvfabrikatsäppelkaka med pulvervanijsås gjord på lättmjölk. Vilket blask!! Det är bra mycket godare att bara slänga in ett klyftat äpple med lite smör och kanel på i micron och äta med vispad grädde med äkta vaniljpulver i! :D Eller så kan man göra i ugnen under hasselnötstäcke.. supergott! :) Jag tillåter mig en frukt ibland som fika, jag triggar inte på det .

• Loreena

Blä!!

Jag vet inte vad det är med min mage. Jag får illamående och magkatarrskänningar av både ägg, kokosmjölk, nötter och köttfärs. Vad ska jag äta då??? Det är ju hela basen i min kost som försvinner så att säga. Jag kan ju inte äta yoghurtfrukostar jämt då går jag ju aldrig ner i vikt! :S

Idag har jag ätit:

06.00 1,5 dl turskisk yoghurt med lite grädde i

09.30 En omelett med 2 ägg, lite bacon och några skivor ost. Jag mådde asilla i flera timmar efteråt.

14.00 2 koppar kaffe med grädde

18.00 Varmrökt lax med majonäs och 1 tomat. Inget illamående av det.

Nu är jag hungrig igen. Jag kan inte sova utan att äta. Men vad sjutton ska jag äta då? Jag är rädd för att få ont och må illa igen!

• Loreena
    Jag1977 skrev 2012-09-07 22:05:43 följande:
    Loreena: fick höra att en lchf kunnig läkare sagt att alla inte klarar ägg när man kör lchf och får magont, illamående mm. Jag har fått utesluta ägg och mår mycket bättre! Tydligen är det gallan som kan få problem med ägg på lchf kost.
    Tråkigt tycker jag! Ägg är ju verkligen basen i min kost! Jag har tidigare ätit 5 ägg/dag utan problem! Det är både snabbt, billigt och nyttigt! Jag har nog mer eller mindre rakt av bytt ut mackor mot ägg. Jag ska skippa äggen ett tag och sen prova att återinföra dem i min kost lite försiktigt när jag mår bra igen.

Har du några förslag på vad jag kan äta istället?

• Loreena

Jag kämpar på med att försöka hitta balansen med min mage. Jag kanske får finna mig i att ligga lite högre med kolhydraterna ett tag tills magen mår bra igen. Jag gjorde ett nytt försök att äta en omelett igår och fick då ont i magen i tre timmar. Idag har jag ätit yoghurt med linfrön, kaffe med grädde och kycklinggryta gjord på kokosmjölk och det har funkat bättre, men jag håller mig inte alls lika mätt. Vikten pendlar lite mellan 60 och 62. Jag är väl eg. ganska nöjd med vikten, men jag vägde 56 när jag blev gravid och jag skulle vilja ner några kg till.. fast just nu så står det rätt still. Jag ska försöka att hålla mig till fisk och kyckling ett tag för magens skull, men det är lite tråkigt för sambon vägrar äta fisk och kan väl kämpa i sig lite kyckling någon gång ibland.

• Loreena

Jag funderar på att skippa kaffet idag och se om det hjälper mot min svidande mage. Men en dag utan kaffe! Jag är ju hemma med en 7 veckors bebis och en 2åring! Jag brukar behöva kaffet för att komma igång!

• Loreena
    jagvetefan skrev 2012-09-11 11:04:18 följande:
    Det gjorde jag oxå! Men jag var inte lika positiv som du! Drack det vid 08.30 och mår fortfarande illa av det... Och jag kan inte tänka tanken på det utan att spyreflexen drar igång! Kräks

Så i fortsättningen får det bli te med endast kokosfett! Det är jättegott och förhoppningsvis effektivt det med! Skrattande

Funderar på att endast ta en kopp (stoor kopp) te till frukost. Är ingen frukostmänniska och har svårt att få i mig nåt på morgonen. Och sedan äta mat först kl 12.00 på lunchen... Är det nån mer som skippar frukost? Funkar det eller bör man få i sig nåt?
    Man brukar ju säga att med LCHF så ska man äta när man är hungrig. Dvs - är du inte hungrig så ät inte! :) Sen är det ju ingen vinst i sig att inte äta. Man ska inte svälta sig med LCHF så du är alltså inte mer "duktig" för att du hoppar över ett mål mat. Lär helt enkelt känna din kropp och vad som passar dig bäst. Men för att få i dig tillräckligt med näring så kan det vara en god idé att åtm. dela upp maten på minst 2 mål/dag. Annars kan det bli lite knepigt att lyckas få i sig alla näringsämnen. (Fett, protein, vitaminer och mineraler)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**