Inlägg från: Lyckligamamman |Visa alla inlägg
  • Lyckligamamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Är det bara jag som tycker Prinsessanz är - ska vi säga, lite ute och cyklar?

Hon tycks ta hela den här kladdkakegrejen på lite väl blodigt allvar, det är väl ingen recepttävling här som jag inte vet om eller??

Prinsessanz -TAGGA NER VETJA! Cool

• Lyckligamamman

kunde inte stå emot.....det blev en liten GT som fredagsmysSkäms, SATAN vad gott det var!

Ha, ha, ha jag har hållt mej på fakir-lchf hela veckan men nu tog det alltså stopp.....skit samma, i morgon är en ny dag och jag kör på med min fakir ett tag till, har gått förvånandsvärt bra (förutom mitt "lilla" snedsteg i kväll då).

Har känt mig så jäkla seg, drött och orkeslös hela veckan. Tror det är efterdyningar av influensan som hela familjen har varit drabbad av, jag sist. Men jag var som dåligast i lördags då jag låg pall hela dan, sen har jag varit ok, förutom min ork då.....hoppas det rättar till sig SNART. KAN ju bero på sömnbrist oxå, har ju en 5-månaders som sover lite sisådär på nätterna....

Jag har tänkt ge mig ut och springa lääänge nu, men det har hela tiden varit nåt som stoppat, dåligt väder, sjukdom.....men nu är det nog faktiskt dax! Får se om det inte blir en premiärrunda imon, den blir kort, men  nånstans måste man ju börja!

Nu ska jag strax vika in hovarna, tråkig man är, men just nu prioriterar jag sömn framför allt annat!Tungan ute

• Lyckligamamman
    FiaFunderar skrev 2011-03-05 00:53:56 följande:

Vissa är uppenbarligen här för att tjaffsa och det tycker jag att vi andra tar och ignorerar så kanske den personen tröttnar. Riktigt tråkigt att nån ska komma och förstöra tråden för att man inte tycker precis lika...

Idag har jag fuskat och ätit lite lite chokladmousse Skäms Fy mig! Men imorgon blir det hårdkörning plus motion. Kvällens "snask" är redan planerad in i minsta detalj och det ska inte bli mycket kollisar där inte Skrattande

Morrn på er!

Jah håller fullständigt med om att tråden har blivit näst intill förstörd av framförallt en person som envisas med att tjaffsa och predika och vara ett allmänt PAIN IN THE ASS! Fram till för några dagar sedan var det här en tråd med ENBART pepping, goda och VÄLMENTA råd, mänskliga bekännelser och en alltigenom go och härlig atmosfär. Sen kom PRINSESSANZ (ja jag nämner vid namn) och har förstört stämningen med ett brak, bra jobbatObestämd.
    Jag råder dig PRINSESSANZ att tagga ner några 1000 kolhydrater, för du kanske har märkt att fler än jag inte är speciellt förtjusta i dina inlägg (eller inte, du verkar inte speciellt lyhörd....).
    Hade jag varit du skulle jag startat en egen tråd där du kan hitta LIKASINNADE och orera om din kladdkaka i tid o otid, för ditt tänk verkar helt klart inte passa här, det skapar bara irritation.

Nu ska det snart vankas hederlig LCHF-fukost = ägg o bacon.

Ungarna ska äta jordgubbsyoghurt, knäckemacka med kaviar, OBOÝ!!!!! Dom kommer att döööööö!

Tjingling!Cool
  • Lyckligamamman

Sjukt enkel Gulasch kan man göra med:

ca 1 kg Grytbitar nöt
    2 buljongtärningar
    vatten
    Ungersk mix
    creme fraiche

Skär grytbitarna i mindre tärningar ca 2x2 cm. Bryn dem i stekpanna. Häll över i gryta, tillsätt vatten så att det gott och väl täcker köttet, släng i buljongtärningarna och häll på kryddmixen, smaka dig fram, jag brukar ta ca 2 tsk tror jag.

Låt stå och puttra minst två timmar, ju längre desto mörare blir köttet. Sist kokade det i ca 3 timmar, blev kalas! (Obs, man kanske måste hälla på lite mer vatten om det kokar bort för mycket )
    Häll på ca 2 dl CF på slutet, koka ca 10 mnuter till.

Servera tex med blomkål som man hyvlar lite smör över.

Vill man hotta upp grytan kan man ha i tex paprika och zuccini på slutet. Det går även fantastiskt bra att göra denna gryta som soppa, då är det bara att skära köttet i ännu mindre bitar och ha i mer vätska.

Har även provat med fläskytterfilé och kyckling, blir gott det med, men behöver inte koka lika länge givetvis....

• Lyckligamamman

Jag blev inspirerad av - tror det var Linda1976 - och bakade tekake-pones i dag bara så att jag kunde göra Räkmacka! Fick MVG av maken, och jag själv blev mycket nöjd över resultatet, jag säger som någon redan sagt här i tråden - "Vad synd det är om oss LCHF-are, maten är så tråkig och enahanda, buhuuuu!"

• Lyckligamamman

Kunde inte låta bli att ställa mig på vågen i morse, hade tänkt vänta tills på måndag då jag fakirat en vecka (med ett snedsteg visseligen), och se på f-n, vågen stod på 76,8 kg, första gången jag är under 77 kg sedan nyår, var under 77 kg innan jul- och nyårshelgen inleddes, sen har det stått still.....
    Kan bara hoppas att det börjar röra på sig nu! Kanske är det "så enkelt" att jag bara behöver dra in på mejerier, vilket jag ju gjort med besked denna veckan. I dag har jag ätit mer kollisar än jag gjort de övriga dagarna, men ändå lyckats hålla mig under 5, det är jag stolt över.
    Det får bli en utvärdering om två veckor, då jag fakirat i tre, hoppas jag fixar två till bara.....

Nu är det dags att få bebis i säng! Ha en fortsatt trevlig lördag!{#emotions_dlg.flower}

• Lyckligamamman
    jeng skrev 2011-03-05 22:01:51 följande:
    Jag tycker att alla pannkaksrecept blir så äggiga... och 4 ägg till 1 dl grädde är ju en helt annan rato än man är van vid... går det inte att göra mer normalt lixom? eller klart att det går att testa, men frågan är om man kan lyckas med det....
    Jag har lika delar ägg o grädde + lite fiberhusk (alltså 1 ägg på 1 dl grädde), funkar alldeles utmärkt bara man inte gör för stora pannkakor.
    Gör jag stooor sats slänger jag i ett extra ägg.
  • Lyckligamamman

P3E skrev 2011-03-06 09:43:05 följande:
    På tisdag är det fetttisdag och jag har värsta beslutsångesten! Jag har lovat mig själv att jag ska få äta en semla då men börjar tvivla på att det är värt det. Kommer det verkligen vara så gott som jag inbillar mig?? Jag blir väldigt lätt triggad och risken är att jag frossar loss totalt...

Jag jobbar på ett konditori/bageri så självbehärskningen måste vara på topp! När jag började i november tappade jag kontrollen totalt och gick upp de 6kg jag hade lyckats gå ner
    Nu har jag återigen tappat dessa kg och vill fortsätta att gå ner men känner att om jag inte tillåter mig själv NÅGOT så blir jag fixerad vid det istället.

Så hur gör man? Äter och riskerar frosseri? Eller låter bli och riskerar frosseri pga att jag inte kan släppa tanken?
    Eller så gör du denna varianten, ett fullt acceptabelt substitut till The real Thing om du frågar mig!

LCHF-SEMLOR  6 st

Bulldeg

2 dl mandelmjöl

1 dl Hi-Maze

0,75 dl Sukrin Melis

2 msk Fiberhusk

2 tsk Bakpulver

1 tsk Mald Kardemumma

1 nypa salt

2 ägg

0,5 vispad grädde

Mandelmassa

1 dl Mandelmjöl

2,5 msk Sukrin Melis

Vatten till rätt koncistens

Gör så här:

Blanda de torra ingredienserna noga i en bunke. Tillsätt grädden och äggen, vispa med elvisp så det blandas ordentligt. Klicka ut rundlar på bakplåtspapper, jämna till ytan med baksidan på en matsked som är doppad i kallt vatten. Grädda i 8-10 min på 200 grader eller tills bullarna ser färdiga ut. Pensal bullarna direkt efter bakning med grädde el mjölk så blir ytan mjuk.
  • Lyckligamamman

jeng skrev 2011-03-06 11:45:34 följande:
    Vad är HI-Maze? Aldrig hört talas om Var köper ni det? Jag testar gärna att göra lchf-semlor!
    Gjort på majs

Finns på lchfbutiken.se

Sorry, lite dåligt fokus...Skäms
  • Lyckligamamman

Godmorgon, god moooorgon!Solig

I dag var det trevligt att ställa sig på vågen, 76,3 kg! Lägsta siffran sedan jag blev gravid i dec 2009, jag är sååå glad och peppad nu, HOPPAS det fortsätter såhär nu, har legat still sen nyår juh! När jag kommer under 76 kommer jag nog att fälla en tårFlört!

Sedan jag började med LCHF i november 2010 har jag gått ner från 85 kg till 76,3 = 8,3 kg. Som sagt, ganska seg nedgång. Min målvikt = 68 kg (är 174 cm lång).

Har precis smällt i  mig två kokta ägg och en burk makrill + kaffe med liiiite grädde (det gååå inte att dricka kaffe utan, och jag måste ha kaffe på morgonen). Nu ska snart jag och minstingen iväg på veckorhandling sen ska jag plugga några timmar. mamma kommer på sen lunch, ska bjuda på Broccoli och ädelostpaj (pajskal av ponesdegen) hoppas det blir bra, mamma blir försökspersonFlört!

Ha en härlig dag!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**