• Majlo

**Den stora feta LCHF-tråden**

Måste fråga sån cocosa man kan köpa i affären (vanlig affär) vart finns det? vilken hylla typ??

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Majlo

Hello!!
    tack för alla svar om Cocosa!!!

Igår gjorde jag ägg&bacon muffins mmmmmm gott!! Perfekt att ta med till jobbet och äta till frulle

Jucea: vad menas med E%  ??

• Majlo
    jeng skrev 2011-03-23 08:53:33 följande:
    Majlo,
    E% är energiprocent. Andelen av de kalorier du har ätit som kommer från ett visst näringsämne.

Kan förklara närmre om du vill.
    Ja gärna...
  • Majlo
    jeng skrev 2011-03-23 09:26:12 följande:
    Enligt strikt LCHF bör man ha en fördelning på 75E% fett 20-25E% protein och 0-5 E% kolhydrater (eller max 20 gram) 

Låt säga att du har en målvikt på 60 gram, och väljer att äta ca 1.5 gram protein per kilo.

Du äter alltså 90 gram protein. Varje gram protein ger ca 4 kcal, dvs 90 * 4 = 360 kcal.
    För enkelhets skull så struntar vi i kolhydraterna, låtsas att du äter noll E% kolhydrater.

Då ska 360 kcal från protein vara 25E% av ditt totala intag.

Fett ska vara 75E% dvs 360 * 3 =  1080 kcal.

Fett ger ca 9 kcal per gram, dvs antal gram fett du ska äta är ca 1080 / 9 =  120 gram.

Om du äter 90 gram protein, 120 gram fett och i princip inga kolhydrater så hamnar du på ett totalt kaloriintag på ca 1500 per dag, där 25E% (360 kcal) kommer från protein och 75E% (1080 kcal) kommer från fett.

Fråga gärna om du inte hänger med!  

Om man står i butiken och vill göra den här beräkningen snabbt för att veta om en produkt är bra eller inte, så brukar man istället använda skaldemans ratio! det ger ett jättebra överslag. Men det kan jag förklara i ett separat inlägg! 
    Oj jösses TACK
    får ta och läsa detta noga, noga...vet inte om jag riktigt fattar

Nu måste jag jobba lite...;)
  • Majlo

Nu har jag reggat mig på matdagboken.....
    Nån som e medlem där??

Jag heter samma som här

• Majlo

Halloj
    Igår åt jag (enligt matdagboken) 
    191g Fett
    106g Protein
    16g kollisar
    tot: 2220 kcal

Kanske lite för mycket kalorier??
    vad tror ni annars om detta? 

• Majlo
    jeng skrev 2011-03-24 10:41:06 följande:
    Du får gärna skriva E% fördelningen också, för den ska ju matdagboken räkna ut åt dig.
    mängden protein ligger kanske lite högt, men ingen fara. och om min hjärna tänker rätt så verkar du ha ganska mycket fett till ditt protein, dvs en väldigt hög E% fett. om du tycker att du "öser på extra" så bör du inte behöva göra det alltså.
    Kollade precis detta
    77,65 E% fett
    19,14 E% protein
    3,21 E% kollisar

• Majlo
    jeng skrev 2011-03-24 11:16:20 följande:
    Nej det är jag som tänker fel. Mitt andra ställe räknar i gram, och jag tyckte att 191 gram fett till 106 gram protein lät "fel". Men det är inte så fel som man tror. Idealet hade varit 191 gram fett (som du åt) och 143 gram protein. Eller 106 gram protein (som du åt) till 140 gram fett.

Det var det som blev fel i mitt huvud. Att det är väldigt många gram för en liten skillnad i %
    Så då e jag iallfall inte helt fel ute...

Snälla Jucea kan du bli min personliga coach ;)) 
  • Majlo

Alltså det här med E% Är det samma som regeln som 5/100 (kollisar), om ni fattar vad jag menar

• Majlo

Tjit
    Det bjuds på smörgåstårta idag!!!

Ska jag ta det försöka skrapa undan brödet och äta pålägget och gojjan??
    Vad tycker ni?? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**