• jajja81

**Den stora feta LCHF-tråden**

35an skrev 2012-02-01 15:02:56 följande:
    Jag tycker att man gått från att räkna kalorier besatt till att räkna kolhydrater besatt. När man läser här så räknas det hit och dit, jag trodde hela grejen med denna kost var att slippa det. Att äta när man är hungrig och att äta rätt sorts fett osv. Jag själv käkade LCHF i ca 4 veckor och gick ner 2,5 kilo men blev så stressad av allt räknande som alla gjorde hela tiden. vad anser ni om det? Absolut inget påhopp eller nåt utan jag är bara intresserad av era åsikter.

Jag har inte brytt mig om att räkna några kalorier! Vill folk göra det,så låt dom göra det tänker jag. Tänker inte ödsla massa onödig energi på att stressa upp mig över vad andra gör.

Har hållit på i en månad precis idag och jag har gått ner från 84,6kg till 79,5kg! Så för mig har det ju fungerat fint utan att räkna!  
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81
    Hjärtegryn skrev 2012-02-01 16:50:56 följande:
    Jag har som sagt inte riktigt börjat ännu men jag försökte mig på att göra ägg och bacon muffins idag enligt ett recept jag hittade på nätet.. De var supergoda och känns som något jag kommer kunna äta som snacks eller efter träning. Lätt att ha med sig också!

Stek ett paket bacon. Blanda samman 1 dl vispgrädde, 1 dl riven ost, 1 dl keso, 8 st ägg, salt och peppar och rör ner baconet. 1 tsk bakpulver. Smörj en muffinsplåt eller använd muffinsformar (dock fastnade dem lite i formarna stod det)... 175 grader i 20 min. Det blir ca 8-10 st.

Inspirerad av ditt inlägg så gjorde jag också ost & baconmuffinsen nu ikväll!

Smakade pecis som en omelett! Gott vardet, jag la till oregano i mina muffins för lite mer smak. Jag kommer defintivit att göra detta recept igen.   Tack för tipset!
  • jajja81
    vivi85 skrev 2012-02-12 07:36:47 följande:
    +3hg på vågen idag.. Varför??? Har inte fuskat alls.. Är det normalt? Kanske inte ska väga sig varje morgon??

Försök att väga dig en gång i veckan, kanske mindre ändå!

Jag har lämnat bort min våg till min syster. Det blev till slut en ovana att springa och väga sig i tid och otid för mig. Bara själva pressen på att få minus på vågen kan ju även göra att man blir stressad och då hämmar man viktnedgången. Jag väger mig varannan vecka nu, tänkte först göra det en gång i månaden, men så länge jag vill gå ner i vikt så känner jag att jag vill ha lite koll att jag äter rätt.
  • jajja81
    Trolla75 skrev 2012-02-14 22:03:07 följande:
    Men man använder inte alls lika stor mängd sukrin som socker... Men visst är det dyrare!
    Sedan jag började med LCHF har matkontot fördubblats...

Vårt matkonto är med detsamma sen jag började äta enligt lchf för 6 veckor sen. 
    Vi köper ju inte alls lika mycket bröd,frukt,dricka och fikabröd nuförtiden.

Innan jag började med lchf kunde jag lätt äta 4 frukter om dagen och barnen varsin frukt, nu äter bara våra 2 barn varsin frukt om dagen. Bara där har vi nog sparat in en hel del pengar på, för frukt är dyrt.
    Och allt bröd som man kunnat trycka i sig förut!  Skrattande Det har varit min last, älskar smörgåsar! Hjärta
  • jajja81

Jag är inte nöjd med hur vikten minskas. Har typ stått still i nån vecka nu, har ju bara hållt på i 6 veckor, så iite matt blir man allt. Flört Börjar fundera på om jag äter fel, men jag lusläser verkligen ALLT jag kommer åt om lchf, och jag tycker jag äter rätt. Nu den senaste veckan har jag varit såå sugen på allt möjligt hela tiden. Drygt att inte bli av med den känslan.

• jajja81
    Ninis skrev 2012-02-19 09:34:33 följande:
    I går var en stressig dag med dubbla träningspass, biobesök och tjejmiddag med vin och Mello hemma hos mig. Jag bjöd på kyckling i pestosås med parmesanblomkålsmos. Mycket gott tyckte alla. Sen gjorde jag mintchokladmousse med hallon till dessert. Jag gjorde en halv mousse till mig själv och åt en nomalportion mat och sen blev det säkert 4 glas vin. Ändå visade vågen -0,2 i morse Så nu har jag gått ner 2 kg på 1,5 vecka. Bara 4 kg kvar

Nu ska jag äta en pones med smör och ost, ett ägg samt en kopp te med kokosfett framför teven. Ska kolla på inspelat Biggest Loser (barnen har sovit borta i natt).

Därefter ska jag baka fler Pones för de är ju så himla goda, och sen ett annat lchf-bröd jag fick tips om som bl a innehåller turkisk yoghurt, fetaost och linfrön. Återkommer med rapport om det blev gott.

Och sen avslutar jag eftermiddagen med ett Bodypump-pass

Åh, receptet på brödet med fetaost och turkisk yoghurt vill jag gärna få om du vill dela med dig?
  • jajja81

Och jag är nere i en depperiod nu.  

Har dragits med en förkylning och halsont som aldrig velat blomma ut ordentligt, förräns igår. Det är så jobbigt att inte orka med nånting och bara kunna träna på halvfart. Hoppas nu att den ger med sig fort, så jag kan komma igen snabbt,
    Dessutom har jag drabbats av svamp! Hahaa, helt sjukt. I mitt ansikte och på rumpan,(skinkorna). Det kliar så jag har stora sår, inte så trevligt, men jag käkar tavegyl och har fått en salva och en tablett för att få bort skiten.
    Jag är i stort sett aldrig sjuk, men så klart slår man på stort nu när man ändrat sin livsstil och allt!

Vågen och måtten står med stilla i stort sett. Har ju dick knappt tränat, men ätit rätt har jag iaf gjort.
    Men jag kommer igen, så fort jag är 100% så kör jag järnet!          

• jajja81
    Martina 76 skrev 2012-02-19 12:57:00 följande:
    Mina barn köper inte det. Dessutom är barnhörnan på friskis obemannad och min lille är bara 2 så tyvärr funkar inte det för mig.

Lika hos oss, där finns det ett lekrum som är obemannad. Dock finns det en person som vaktar barnen där mellan kl 09-11.00 på tisdagar och torsdagar. Dom sista ggr har det varit mycket småbarn under 2 år, så jag har valt att inte ta med min son dit alls, då han är ganska mammig och gärna vill vara hos mig så fort han ser mig.

Gymmet jag tränar på är inte alls stort, typ ett enda stort rum, så alla barnen ser ju sina föräldrar i stort sett hela tiden.Jag har fått avbrutit min träning ett par ggr för att han varit så ledsen och velat komma till mig, så han har det bättre hos nån annan under tiden jag tränar! Då kan jag fokusera på det jag ska göra till 100% istället.  
  • jajja81
    Martina 76 skrev 2012-02-19 17:26:11 följande:
    Jag kör lite "snedfördelat" - har barnen varannan vecka. De veckor jag inte har barnen blir det 4-6 träningspass och de veckor jag har barnen försöker jag jobba lite på kvällarna för att kompensera att gymma 2 luncher (då blir det superkorta effektiva pass på 20-25 min). Mer blir det inte, men det får duga!

All träning är ju bra!

Jag har också kört lite blandat, då min sambo jobar skift. Förmiddag/Eftermiddag. Då han har sina empass tränar jag minst 3 ggr på morgonen efter att jag lämnat sonen i skolan. Dom veckor han jobbar fm så har jag tränat 2ggr, och fått anpassa mig efter barnvaktspassningen såvida ingen annan kunnat ta min minsta son. Em/kvällarna har jag inte kunnat träna på alls dom veckorna då sambon har hockeyträningar/matcher varje vardagskväll! Men nu är det slut på säsongen, så nu ska jag börja köra lite pass på kvällarna!   
  • jajja81

Jag var såå nära att ta mg en halv semla idag , men fick mig en varning av min sambo.
    Så jag tog lite jordgubbar och grädde till kaffet istället.  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**