• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var oxå på All inclusive. Det bästa var räkorna gjorde av med 7kg över natten efter dom. Har faktiskt inte gått upp det heller trots 3 månader sedan

• Linda5
    korin skrev 2012-04-11 22:27:58 följande:
    tack så mycket ska skriva upp det där.
    Men vad är cf?

Creme Fraiche
  • Linda5
    Aroma skrev 2012-04-17 22:10:08 följande:
    Jag fattar inte riktigt det här.. för mig är LCHF en livsstil som har gjort det möjligt för mig att gå ner 25 kg på ett år, min man 37 kg på samma tid, utan träning och annan motion än vardags motion,, genom att äta bra mat och slippa vara hungrig . så jag blir förvånad när den här tråden numera handlar om fasta och warrior och massor med träning etc..  är det för att ni inte gått ner i vikt genom "vanlig LCHF" eller är det jag som är omodern?  jag menar ingen kritik alls utan bara undrar.
    Bra fråga har funderat på det jag med.
  • Linda5
    Allrona skrev 2012-04-20 17:16:24 följande:
    Tänk att det kan vara så provocerande att inte äta fikabröd! Var på kalas hos en väldigt gammal släkting nu på em. Jag tog en liten bit smörgåstårta då det kändes ofint att sitta där och inte äta ngt men när fikabrödet kom fram nöjde jag mig med en kaffe. Men oj vad mycket kommentarer jag fick! Alla hade tydligen en åsikt om att jag valde att inte äta fikabröd! Antagligen fick väl de runt mig dåligt samvete för att de själva moffade och fick därför lov att pika mig för att jag inte åt!
    Alla ser hur j....a fet jag är så ingen trugar med bakverk.
    Familjen är jätte gulliga 2 ggr nu när det varit kakkalas så bjuds jag på rostbiff o brieost till kaffet.
  • Linda5

Var på en kostföreläsning och då berättade dom:
    Även om det inte innehåller något sött så tror hjärnan att det är sött om smaken är söt. Då skickar den signaler till hjärnan som tror att det är socker på väg. Detta avstannar dock ganska snabbt men det görs ändå en insulinsjustering i blodet.
    Är det någon här som känner av det när ni äter söta saker ex stevia m.m?
    Jag har hållt mig från allt som närmar sig sött för jag är rädd att jag reagerar negativt. Känns som jag till och med triggar igång på blomkål o vitkål.

• Linda5
    stjierna skrev 2012-05-05 14:31:26 följande:
    Tiiitti: jag äter bara smör, och i vissa fall lite smetana/CF ur mejerisortimentet :) blomkål är jag försiktig med, men annars äter jag broccoli, sallad, lök, gurka, avocado, ärtskott, alfa alfagroddar typ :) ibland lite morot, men inte så ofta ;)

Viste inte hur ärtskott var för det är ju ganska sött i smaken.
    Har groddat själv o det var super enkelt.
    Bommul på en bricka sen vanliga torra gula ärtor  (som man gör ärtsoppa på) som fått ligga 1 dygn i vatten. Man måsste hålla bommulen fuktig. 
    Efter 1½ vecka var dom toppen, bara att klippa efter behag och det kommer nytt efter hand.
  • Linda5
    Callina skrev 2012-05-13 05:23:35 följande:
    Jag drack kaffe sent igår och har fortfarande inte kunnat somna Förvånad så jag har nyss stekt mig en entrecote, känns ju heeeeeeeelt normalt....

Underbart att höra nu kan jag oxo göra så utan att känna mig ensam.
    Jag blir ju sjuk om jag inte får kött så det händer att jag steker en köttbit lite då o då.
    Lika väl som en veg blir sjuk av kött blir jag det utan (skakningar o illamående). Men nu efter 15 år så har jag fått ett namn på det jag är animalist!!!!
  • Linda5
    Boost skrev 2012-05-14 10:47:21 följande:

Åh så gott med färskpotatis!
    Åt inte LCHF förra sommaren så vet inte hur jag ska göra. Potatis ligger väl på 16 g / 100 g ungefär. Beror helt på hur känslig man är mot kolhydraterna.
    Men lite potatis nån gång i veckan skadar inte om man inte då är väldigt känslig. Kan ju tänka på att äta lite mindre kolhydrater av annat den dagen du ska äta potatis.  

Eftersom det är mindre stärkelse i nypotatis än vanlig borde det vara mindre kolhydrater i nypotatis. Har också funderingar på om jag ska äta i sommar. Blir nog på midsommar i alla fall.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**