• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

adams family skrev 2011-05-06 14:00:26 följande:

Ngn som vill ha lite kul och veta hur uruselt ni äter

Jag fick 4 poäng och råd om att äta mer bröd...smiskad på fingrarna av livsmedelsverket hahah

www7.slv.se/Matvanekollen/undersokning/publik...

Uj oj, jag behöver fundera på om jag följer kostråden 4 poäng fick jag.

Jag använde Kung Markattas kokosfett till bountysarna och det ska jag inte göra igen., Jag tänkte att det är ju kokossmak på den och det ska ju smaka kokos men just oljans doft går igenom och det gillar jag inte men vaddå, Bountysarna går nog ner ändå Dottern på 1 år gillar dem skarpt!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Koutsläppet var en höjdare Sol och trevligt sällskap. En Bounty och en seg chokladruta åkte ner i samband med en kaffetår. Dit ska vi återvända hoppas jag. Bonden sa att de hade stängt för fler anmälningar när 7200 personer hade anmält sig via webben. Han räknade dock med att fler skulle komma. På radion igår hade de uppskattat att ca 10.000 skulle komma och jag trodde det var i hela Östergötland men det var nog fanken på hela gården. Gården var stor och fin med bra grejer där: fårvallning, klappa kossor, tipspromenad, ponnyridning, titta på kossor och kalvar i ladugården, man fick mjölk och bulle och det fanns hamburgare att köpa. Jättebra alltihop och jättefin gård. Jösses vad sugen jag blev att flytta till landet. Med en gång saknade jag lugnet jag hade som barn.

Dessvärre har vi problem med avloppet här och maken har kört rens i varenda rör som finns. Fanken. På måndag blir det att ringa kommunen och hålla en tumme att vi inte behöver ge oss på att byta avloppsrör mitt i allt nu.

• helene306
    Mandel skrev 2011-05-07 16:15:12 följande:
    Roar väl alltid några grannar här ute på landsbyggden med mina konstiga promenader och cykelturer. Inte alla som är ute och går med tom sulky eller med en barncykel i sulkyn. Inte alla som cyklar med en barncykel baktill på cykeln heller...
    Folk på landet är ju lite som de är Skämt åsido. Man ska inte bry  sig. Alla sätt är bra utom de dåliga . Jag har kört en avlång spegel i barnvagn med bebis i liggdelen, jag har fraktat brädor på cykel och jag kör t.o.m barnvagn fullastad med skräp som ska slängas ibland. Och jag bor i stan (men så har ju vissa glott ögonen ur sig också)
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-05-07 16:57:10 följande:
    Han är lokförare men samtidigt involverad i minst 3 olika föreningar som har årsmöten på vårarna, varav ett alltid går av stapeln tors-sön + 2 resdagar, någonstans i europa, förutom det är det aktiviteter i lokstallet på vårarna och framför allt ska ångloken på high chaparral vara i ordning innan de öppnar om ca 2 veckor.

Som lokförare jobbar han "bara" 36 timmar i veckan och mestadels em-natt och har större delen av dagarna lediga om ganska ofta minst 4 sammanhängande dagars ledighet, men då måste han åka till hich chaparral så fort han är ledig minst 2 dagar på raken...

Virkar och stickar gör jag till förbannelse redan, bloggar en del, fotar osv men det är ju lätt att komma ut i skogen och röra på sig eller fota t ex när man har 4 barn medsläpade hela tiden. Jag tycker att det räcker att jag oftast måste släpa med dem till affären och veckohandla....

Just nu är jag så psykiskt trött att jag kan sätta mig i ett hörn och bara hysterigråta, maken är borta tills imorgon och lillkillen har varit tokfrustrerad sedan kl 8 imorse och skriker så fort han är vaken... Han håller på att lära sig att krypa och ställa sig mot saker och så fort han inte klarar det som han vill så skriker han, och han kan hålla på i timmar och bara sitta och skrika mitt på golvet, innan han kommer på nåt annat att göra... i 2 min.... Att gå runt och bära på honom är inget alternativ eftersom han väger 12 kg och min rygg redan är paj av allt bärande, sedan har jag 3 andra barn som måste ha mat osv....

Har dragit på mig nässelutslag av hans skrikande så hela ansiktet svider, hettar och kliar....
    Good damn! Jösses, jag förstår att du går på knäna och verkligen känner förtvivlan! Jag kan känna mig helt slut när maken reser i jobbet och är borta på mässor men då har jag bara 2 barn att ta hand om (varav den ena kan vara en rätt så krävande sak som bara vill vara i famnen och tokvrålar när hon inte är där).

Min man reser som sagt en del i jobbet och är borta över natt. Då ska han egentligen resa betydligt mer i sin roll som marknadschef men pga oss, familjen, har han försökt att styra om en hel del men han känner stress och att han borde resa mer för att hinna med att träffa kunder och ta uppdrag som de har på jobbet. Jag påpekar ibland att någon annan får ta hans jobb, han får i enhet som chef delegera, men det är bara han som kan ta detta med marknadsföring..

I morgon ska han till Göteborg för att vara med på Elfack-mässan. Egentligen skulle han vara där hela veckan men nu har han väl insett att det är påfrestande att vara hemma själv och ta allt så han åker hem på onsdag. Han spelar golf och muttrar ibland att han inte hinner spela. Han har i alla fall lagt ner cyklingen i år (han brukar cykla Vätternrundan och nu de senaste åren Halvvättern) då han insåg att han inte hinner träna när det byggs här hemma. Han har tackat nej till marknadsföringsuppdrag i Piraterna. Din man får försöka prioritera men det kanske inte går? Behöver han vara med i 3 föreningar?

En kompis med två barn har en sambo som jobbar i Stockholm så han åker varje söndag och kommer hem på fredagkvällen. Hur hon pallar fösrtår jag inte men nu har de båda börjat tröttna på pendlandet. Speciellt han.
  • helene306

Moiraine: Kram till dig! Hoppas ni fått bra nyheter!

Ioanna: Grattis frun

Igår blev en hemska dag matmässigt och jag orkar inte bry mig. Punka på den trehjuliga barnvagnen. Fan. Fram med fyrhjulingen där sufletten gett upp och åker ner för minsta lilla gupp. Hopplöst. Fram med paraflaxvagnen som är helt värdelös att gå med. Den är ju hård som skrutt. Men dotterns sov som en gris i den Lagom när maken skulle åka till Göteborg blir det tvärstopp i avloppet och gammalt toapapper och annat letar sig upp i avloppet i pannrummet. Översvämning. Kontakt med kommunen, en journisse letar kartor över avloppsnät, mamma och pappa kommer och försöker hjälpa till, jag bakar bröd mitt i allt och förbereder i tanken för flytt hem till mor och far. Kommun-nissen kommer och konstaterar att stoppet är på vår tomt, de kan inget göra. Kontakta spolfirma, grannen ringer sin kompis som äger detta företag. En stund senare kommer han med kardullerna och 2 timmar senare stinker hela huset avlopp men det rinner så fint! Ut med spolmunstycket kommer någon äcklig trasa som killen sa har suttit lääääääänge. Han förstod att det var stopp när han såg den och troligen har väl halva proppen följt med ut i gatsystemet. Vi spolar på sin höjd ner någon tops om den råkat hamna i toan. Äckligt var det men för 2500:- är jag väldigt tacksam över att vi kunde stanna kvar här hemma och att vi slipper gräva upp halva baksidan och byta avlopp mitt i allt. Jag var trött som en gnu och orkade ingenting och det som fanns klart var franskbrödet jag bakat så gissa vad jag åt? Sen däckade jag bredvid sonen 21.40 och har sovit som en apa sen 4 när dottern satte igång och fjantade. Men vi har inet stopp i avloppet

• helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-09 09:44:56 följande:
    Vad ska man ha till middag idag när man är fattig ???? har 500 kr kvar till den 19e
    Köp kött och gör köttgryta. Där har du minst 5 portioner. Köp kyckling och gör i ugn, en filé/middag. Smör att ha till om du inte har annat. Ägg är oslagbart. Bacon också. I värsta fall kan man leva på det 3 gånger om dagen (tro mig, det går ) Gör Lembasbröd och du har det till kvällen osv.
  • helene306
    Mandel skrev 2011-05-09 11:47:14 följande:
    Dagens I-landsproblem...

Jag älskar att baka och tycker att det är ett roligt sätt att fördriva tid. Speciellt småkakor och mjuka kakor.
    Småkakor har jag själv aldrig varit så förtjust i medans mjuka kakor har jag mer än gärna ätit.
    Nu äter jag dock inte av det jag bakat på vanligt vis utan det måste ju då någon annan göra.
    Vem då?
    I går sa maken åt mig att sluta baka. Vad f-n!?! Det enda roliga jag har haft att göra så vad ska jag göra nu?
    Hatar att rensa ogräs i trädgården, räffsa pinnar och löv, damma, stryka hela tiden osv. Blä!
    Bakningen är ju min avkoppling.
    Känns ju lite lyxigt att baka en massa och kasta det i soptunnan...

Jag skulle ju kunna baka mer LCHF-vänligt - jag gör lite ibland, men vem ska äta upp allt det? Jag äter knappt något fikabröd eftersom jag aldrig fikar.

SUCK!
    Jag älskar också att baka men det är bara jag som äter. Visst kan jag baka och ha till gäster i frysen men det behövs ju typ bara en sockerkaka och en låda sega chokladrutor. Jag kan även baka lchf-vänligt men det är ju bara jag som äter så det känns så fruktansvärt onödigt. Igår bakade jag franskbröd för jag hade ett paket jäst jag behövde göra av med. Ena limpan fick mina föräldrar med sig hem, en halva åt jag och sonen, resten åkte till fåglarna och den tredje ligger i frysen. Sen då? Jag har satt en surdeg för jag är så nyfiken på att testa men vem ska äta? Känner jag sonen rätt kommer han fnysa på näsan som han gör åt allt. Det jag bakat i lchf-väg har jag inet känt varit så bra heller. The realt thing är så mycket bättre! Ditt I-landsproblem känner jag igen, jag lider av samma

Jag älskar förvisso att rensa, röja och gräva i trädgården och det gör jag också dagligen (som Kaya säger, det är vila och en sorts meditation ) men det gör jag inet om kvällarna när barnen sover. Det gör jag på dagen isf. Symaskinen står där den står, virka kan jag också göra men det är inet samma sak som att få utlopp i bakning.
  • helene306
    Faile skrev 2011-05-09 15:57:18 följande:
    Hej alla.

Det här slutade tyvärr inte lyckligt. Min vän hittades avliden igår kväll i sin lägenhet, troligt självmord
    Jag har berättat om henne tidigare, den av mina vänner som gjort en gbp och istället för mat börjat missbruka
    alkohol och tabletter. Med en depression i bakgrunden så slutade det alltså illa.

Jag är så satans jävla arg på allt och alla just nu. På läkarna som bara kommer se henne som lyckad statistik ( hon gick ju ner ) och på henne för att hon gjort sina nära så jävla illa...

Dessutom misslyckades jag helt med maten idag. Skitdag.
    Fy så tragiskt! Beklagar verkligen sorgen! Och ja, hon ser ju fin ut i statistiken men att hon sen gick en onödig väg till mötes lär aldrig synas i någon statistik. Förstår att du är arg, men man behöver vara det också för att få ur sig sorgen så tillåt dig att vara det.

yena: Stort grattis till dig! Jag är också glad att du aldrig gjorde slag i dina funderingar!
  • helene306
    jeng skrev 2011-05-10 14:06:20 följande:
    Jag har varit en snabbis till stan och kapat av håret! GUD SÅ SKÖNT! Och vilken underbar frisör. Får tacka Helene för tipset, för jag luskade ut på FB att hon gått dit och var nöjd!

Dricka shake eller äta kycklingsallad till lunch idag? Det är den stora frågan... Frökex har jag ju också! MUMS! 
    Åhå, trevligt! Jag skulle egentligen behöva kapa mer på längden men men. Nu får det vara
    Bordeaux skrev 2011-05-10 15:45:03 följande:
    jag ska göra bountys, kan jag ha 1DL av mitt sötningsmedel oavsett sort eller skiljer det sig mellan sötningsmedel. Jag tänker ifall det är 1dl med sukrin men har man canderel eller hermestas kanske det räcker med 0.5dl.
    Måste jag ha sötningsmedel i överhuvudtaget? Jag har köpt som stått i skåpet några veckor/månader för jag aldrig bakat med sötningsmedel, innerst inne är jag lite emot det
    Jag har tagit hälften Sukrin men jag tror nog att det går att göra utan om jag ska vara ärlig.

Några skivor hemmabakad formfranska och vågen visar fördjävliga siffror! Nu dalade motivationen i botten. Rejält. Fan, jag blir så less.
  • helene306

Jag köpte föresten en burk Rysk yoghurt i söndags. Mycket godare än turkisk yoghurt, lägre kolhydratmängd och mer fett. Så här ser burken ut om någon blir nyfiken

www.helenesbaksida.blogspot.com

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**