• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur mycket äter ni för/månad? Vi handlar hem mat+hygien för ca 6000 kr/månad. Vi är 2 vuxna, en 2 åring och en ammande bebis.

Jag tycker att det känns som om vi lägger vansinnigt mycket. Jag bad min sambo att dra bort hand colakostnad från detta, men i ärligehetens namn så tror jag inte att han gjort det helt. Så 500 kr/mån är säkert cola och annat skräp. Vi lägger max 200 kr på blöjor för vi använder mest tygisar på våra barn.

Jag blir så fundersam för jag startade en annan tråd och där kunde en stor familj med två vuxna och tre barn käka för bara 4000/månad. Visst, jag åt för bara 1500/mån när jag var ensam, men då åt jag mycket pasta, soppor, grytor, rotfrukter, linser, bönor etc.

• Loreena

Jag har försökt att baka några varianter av LCHF-bröd. Fröknäcke, pones och mandelbröd. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är som att äta "låssasmat". En massa konstig utfyllnad som kroppen inte riktigt fattar att det är mat. Mandelbrödet är väl hyfsat, men bröd bakat på pofiber eller linfrön är inget för mig. Jag mår bara konstigt när jag ätit det.

• Loreena

Igår gjorde min sambo sin fantastiskt goda tacogratäng.

Bryn 400 gram tacoköttfärs i stekpannan och krydda.

Blanda 1 hackad gul paprika, 1/2 strimlad purjolök, 200 g philadelphiaost, 200 g creme fraiche, salt och peppar i en bunke.

Bred ut creme fraicheröran i botten av en gratängform och bre köttfärsen över. Ställ in i ugnen tills det börjar bubbla. Ät med en fräsch sallad och ostchips eller bara som den är. :)

• Loreena
    Sagalin skrev 2012-09-16 07:39:42 följande:
    Ajdå! Det är säkert borta imorgon eller på tisdag. Skrattande 

Jag kan bli lite fascinerad av att man kan binda så mycket vätska av lite för mycket kolisar, tänk så mycket onödig vätska många kolhydratsberoende har!

Ja, innan jag började med Lchf så kunde jag ha rejäla påsar under ögonen trots ordentligt med sömn, inte snyggt!

Vad gäller vikten så tycker jag att den dansar lite tango upp och ner. Det är fullt normalt för mig att det kan skilja ca 1-2 kg från en dag till en annan. Sen kan vågen helt plötsligt hoppa ner 3 kg. Så jag bryr mig inte så mycket om det där, så länge som jag ser att det i genomsnitt är en nedåtgånde trend.

• Loreena
    Trolla75 skrev 2012-09-16 11:58:23 följande:
    Jag ammar och känner att jag inte blir mätt på enbart MBT och då har jag ändå gjort en stor på 1l vatten och ca 50g smör.
    Idag åt jag även 3 kokta mosade ägg med ca 25g smör.

Undrar nu om jag förstör min MBT-frukost med alla äggen?
    Någon som har koll?
    Du som ammar behöver både mer energi och näring än de som inte gör det. Om du dricker MBT till frukost så får du visserligen i dig ca 350 kcal energi, men du få inte i dig så mycket annat som du och bebisen behöver (vitaminer, mineraler, proteiner) Ät dig mätt på riktig mat! Särskilt under amningstiden. Om du sedan vill dricka MBT för att det är gott så gör det, men oroa dig inte över att du även behöver äta ägg till frukost. Lyssna på din kropps signaler och ät dig mätt! :)

• Loreena

Jag vet inte hur jag ska göra. Min mage spökar rejält! LCHF som har varit så himla bra för min mage tidigare! Helt plötsligt så fick jag magkatarrskänningar och rejält illamående och ont i magen av ägg - själva basen i min kost. Så nu har jag minskat ner rejält på äggen. Sen så började jag bli obehagligt hård i magen. Så då har jag bytt äggfrukostarna mot kaffe med grädde och turkisk yoghurt med linfrön. Men nu är jag uppsvälld som en ballong istället! Magen gurglar som aldrig förr och så ser jag gravid ut!!

Hur sjutton ska jag äta för att magen ska må bra? Om jag tar bort både ägg och mejeri så känns det inte som att det blir nåt kvar! Smoothies på kokosmjölk och kokosfett i kaffet istället för grädde funkar heller inte för då mår jag illa och får magkatarrskänningar även av det. Kokosmjölk i lagad mat funkar däremot bra. Jag ammar dessutom och behöver rejält med energi.

Jag äter inte just nu:

Ägg
    Mejeri (Ska jag testa att bara ta bort laktos? Eller köra helt mjölkfritt?)
    Bönor, broccoli, lök och vitkål (för då får bebisen ont i magen)
    Kokosmjölk och kokosfett som dryck (i mat går det bra)
    Mandlar (Magkatarrskänningar av det också...)

Kom gärna med förslag på hur jag kan lägga upp kosten under en hel dag.

• Loreena

Idag var grädden slut. Ursäkta uttrycket men svart kaffe tycker jag smakar rävpiss...Så jag provade att mixa kaffet med 1 tsk smör och 1 tsk kokosfett. Jag måste prova lite försiktigt så att jag inte mår illa. Det var jättegott! Finfint skum blev det och jag känner inte saltsmaken från smöret alls. :) Ingen riktig MBC kanske med tanke på den lilla mängden fett, men gott blev det! Kanske skulle vara nåt nu när jag tänkte ta bort all mejeri utom ost och smör ett tag för att se om magen mår bättre då.

• Loreena

Men guuud vad gott det är med smör och kokosfett i kaffet! Det trodde jag aldrig! När man mixar så blir det ju ett gott skum och så smakar det som.. kaffe med gräddkola i typ! Perfekt att ta till när sötsuget slår till ju! Och magen verkar gilla det mkt bättre än grädde. :) Jag har Biofoods kokosfett med smak.

Men på kvällarna så har jag kommit på att jag behöver äta lite extra kolhydrater. Tex turkisk yoghurt och en frukt. Annars vaknar jag på natten av konstiga drömmar, känner mig helt darrig i kroppen och går i skåpen och äter allt och inget.

• Loreena

Jag gör microbrödet i stekpanna nu, det blir mycket godare! :) Och så äter jag det med MKT smör och ost på!

smält 1 msk smör i en liten skål i micron
    rör ner 1 dl mandelmjöl och 1 ägg
    krydda med valfri brödkrydda om du vill (jag använder kardemumma)
    Stek gyllene på båda sidor i smör så klart! :)

• Loreena

Martina 76

Jag väger 60 nu och är 168 cm lång. Väger jag under 56 så blir jag för smal. Är inte under 60 kg i minsta laget för dig som är så lång och dessutom tränar en hel del om jag inte missminner mig?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**