Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-10-03 14:49:58 följande:
    Vad är knatarellsås?

"knattareller" en utomordentligt god matsvamp vi brukar kalla dem "knattareller och trattareller" här hemma har plockat massor med gula kantareller i år
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-10-03 17:40:15 följande:
    Jaha svampen man plockar i matbutiken okej. Jag har bara plockat ett halvt kilo till grymt pris. 150kr/kg kostar de här nere och det irriterar mig. Ni ska vara glada över allemansrätten och tänka på hur mycket ni sparar in genom att plocka svampen i skogen.
    Japp oerhört glad över allemansrätten och dessutom är det strålande motion att knata upp och ner för bergsknallar i jakten på de små svamparna... Sist var det en fyratimmars tur som gav strålande fångst och massor med motion...150 kr kg inte illa tror att priserna ligger ganska högt här med...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    WhiteAngels skrev 2011-10-04 08:27:25 följande:
    Hej!
    Jag startade i lördags och har till i dag gått ner 1,5 kilo.Hoppas på minst ett halvt kilo till innan fredag!
    Går även minst en halvtimmes powerwalk per dag!
    I går var det tuffaste dagen av dom alla,man kännde sig som en narkoman på avvänjning,Jag var irriterad,trött och sen kom energi och obanpå allt lite huvudvärk.Hoppas att det ska gå bättre i dag! 
    Det är ju det du är en kolhydratsknarkare Men det blir bara bättre....Hoppas det blir en bra dag
  • mamman i skogen
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 15:00:31 följande:
    Oj oj oj, nu har du ställt till det ännu mer för mig. Vilken soppa Jag väger 92 kg och vill ner till ca 67 kg. Kan du hjälpa mig att förstå hur mycket av ren protein i gram jag ska äta samt fett....
    enekelt räknat så kan du ta 1-1,5 gram protein per önskat kilo målvikt mao ska du väga 60 minst 60g protein  nu är det ju mer än protein i tex fisk så för att få en råvaruvikt måste du ta 60 och gångra den med 5 så får du kött vikten. Mao 60*5= 300 det betyder att du ska under en dag äta minst 300g protein
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-10-04 20:55:48 följande:
    Det där är svårt, du äter när du är hungrig tills du är mätt utan att behöva bry dig om klockan eller mängd. Om man förenklar och jämför med andra dieter.
    Blir det verkligen riktigt svält om kroppen inte är hungrig och kroppen vet att den får mat när den vill?

Förstår du hur jag tänker?

Ja visst kan det bli svält. Det är hormoner som styr detta grelin är "hungerhormonet" och leptin är "mättnadshormonet" det är viktiga signaler men kan stimuleras när vi äter mat grelun tex vid stort kolhydratsintag och leptin vid högt fettintag och avsaknaden av socker i kosten därför blir vi LCHF:are inte sugna och hungriga på samma sätt som en kolhydratsätare.
    Tycker svenskarnas älskade havregrynsgröt är ett strålande exempel ät en tallrik gröt på morgonen görna med ngt sött uppepå som sylt fler än mig som det aldrig har fungerat på? Jag är vrålhungrig efter bara en halvtimme och skulle utan problem kunna äta en häst, att hålla mig fram till lunch på en tallrik gröt har varit omöjligt då har illamående och hunger varit helt överjävligt...Tacka vet jag ägg och ngt fett...     
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-10-05 08:48:00 följande:
    Det där känner jag så väl igen, havregrynsgröt gör mig hungrig snabbt också. Jag märker även det de dagar jag fuskar och äter något kolhydratrikt så blir jag snabbare hungrig. Sushi, pizza, hamburgare med pommes mm är också sådan mat som jag blivit hungrig av kort efter att jag ätit. Tycker det är så skönt att få vara mätt på ett härligt sätt.
    Faile skrev 2011-10-05 07:27:00 följande:
    Jo, jag förstår hur du menar, men det känns inte nyttigt längden att äta så lite.

Iof kan jag inte förklara varför det inte är nyttigt, kroppen säger väl till om vad den behöver kan man ju anta, så kanske är det gamla reglerna så hårt inpräntade att två små mål om dagen känns "fel"?

Dessutom är det lite tråkigt att mat nu bara känns som nödvändigt när magen säger ifrån, inte alls någon form av njutning. Vilket väl på sätt och vis också är bra, men ändå känns....tomt?!

Fast det kanske är tillfälligt, kör på så länge jag inte mår dåligt av det tror jag.
    Jag har för mig att jag läst om att det finns personer som äter varannan dag på lchf. Det är nog därför jag inte känner att det är så farligt för dig. Dessutom saknar jag Adams Family's kunskaper

Periodiserad LCHF finns det de som ränar hårt som äter för att ladda på muskelglykogenet och orka träna hårt. Då äter man betydligt mer kolhydrater hårdträningsdagar där man högpresterar tex men ofta väljer de bort pasta tex och lägger till glutenfritt. 

Sen går det ju att kolhydratchocka kroppen för att skapa aptit och sätta fart på förbränningen för många dock kommer det ju med ökat sug och hunger men detta kan ju vara bra om man inte har ngt som helst sug och tyker mat är ganska ointressant     
  • mamman i skogen
    LinnyUK skrev 2011-10-05 17:56:38 följande:
    Så idag till kvällmat lagar jag en hel kyckling i ugn. Gnider in den i smör och lägger små klickar på istället för olja som jag brukar + kryddning. Äter en sallad till. 

Låter detta som lchf? Är det en bra rätt?
    Kanske gör en yoghurtsås till (fet yoghurt)

*nybörjaren* 
    Låter väl strålande med grillad kyckling...grönsaker får man välja med omsorg broccoli är vår hemmafavorit och när det kommer till sallad väljer vi bort isberg och har smakrika sallader och gör fet dressing till.

Ett strålande tips istället för at gnida in kycklingen så lossa skinnet lite och tryck in smör och örter under skinnet kanske några vitlöksklyftor med och krydda ordentligt på skinnet. (Ös kycklingen ngn gång i ungnen)
    Jag brukar öven lägga i  lite lök vitök i långpannan som får rostas tillsammans med kycklingen och detta tillsammans med stekspadet blir en strålande såsbas tillsammans med lite fond eller buljong kokar man ner det och sen sliar man så har man en oerhört smakrik sås som dessutom innehåller en hel del fett från smöret och kycklingen.     
  • mamman i skogen

Fick en chock när jag hoppade på vågen idag...har varit stabil en längre stund plus minus vid mens men varit trög i magen med lite halvtaskig tid till mat emellanåt då det varit mycket möten och pluggande. Så jag har ökat kokosfettet under ngn vecka och magen är åter strålande och vågen har trots att det är fel tid på månaden tagit ett skutt på två kilo ner på en vecka...Kokosfett är verkligen ngt mirakelmedel för viktnedgång för mig men jag är ju redan framme vid målvikt så jag behöver inte gå ner mer men trots at jag äter "liberalt"  så har det ramlat av kilon..

• mamman i skogen
    aprilsill skrev 2011-10-07 07:06:33 följande:
    Så att ha extra mycket fett i är viktigt??

Tänk "LCHF tallriksmodellen" där du kan dela in tallriken i tre delar en del protein, en del ovanjordgrönsaker och en del sås eller "klet"   Sen kan man modifiera tallriken om man känner att man behöver dra ner på ngt kanske lite mindra kolhydrater i form av grönskaer eller lit emindre fett.

Proteinet är det jag brukar ha koll på man behöver 1-1,5g rent protein per önskat kilo målvikt för att få fram vikten i kött, fisk, ägg fågel så tar du om du vill väga tex 60 kilo 60*5 så får du en bra råvaruvikt. Mao ska du väga 60 kilo ska du äta minst 300 gram kött fisk fågel eller ägg per dag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**