• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Stintans skrev 2011-09-08 11:21:33 följande:
    Hej på er! Har läst tråden ett tag lite då och då, men aldrig skrivit. Nu har jag ätit enligt LCHF i 4,5 vecka och har gått ner 5,4 kg. Men nu har jag stått still i en vecka och börjar tappa tålamodet lite. Någon annan som råkat ut för detta? Visst har jag stått stilla ett par dagar ibland, men sen har det rasslat till. Men en hel vecka utan ett gram lättare? Blir snart knäpp på samma jäkla siffra ;) kan tillägga att de 5,4 kilona jag gått ner är en piss i mississippi. Har ca 30 kg till, så därför tycker jag det är konstigt att jag står stilla redan nu..
    Jag har stått still sen i juni, shit happens.

Du gick inte upp allt på två månader och du kommer tyvärr inte gå ner allt på två månader heller
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Någon här med matvåg som vet hur mycket 20 gram fiberhusk är i dlmått?

• Faile

Tack ska ni ha, ska testa att göra lchf-pastan

• Faile
    Videli skrev 2011-09-09 07:45:54 följande:
    Ni som äter LCHF för att gå ner i vikt eller egentligen för alla så vill jag tipsa om nässla.
    Det finns i nässelpulver, men även i koncentrat.

Hjälper till att driva ut överskottsvätskan och hjälper till att rena levern och njurarna. Om man har en försvagad lever och börjar äta LCHF kan det blir lite tufft för levern. Men med nässle hjälper du den. 
    En fundering gällande detta med vätska.
    Lchf i sig gör ju att kroppen binder mindre vätska. Är det bra för kroppen att förlora så mycket vätska som möjligt?
  • Faile
    Videli skrev 2011-09-09 09:00:57 följande:
    Nää inte om du dricker den mängden du ska. Det påverkar inte den "normala" vätskenivån utan vätskan som lägger sig mellan fettcellerna. Överkostsvätskan
    Tack, då är jag med
  • Faile
    Habaladabala skrev 2011-09-09 10:59:45 följande:
    Jo det är ju sant, men vad är det som säger att just den här forskningen är annorlunda? De (vi) som tror på lchf och att fett faktiskt inte är farligt vill ju också ha positiva resultat när det gäller det vi tror på.
    Som t ex när jag läser om en tjej som gått ner 20kg och idag mår mycket bättre, blivit av med migrän och blivit av med gasig mage osv så blir jag övertygad om att det här är ett bra levnadssätt medan när jag läser om en tjej som INTE gått ner med lchf och istället mått riktigt dåligt under dieten så väljer jag att inte ta in det riktigt. Jag bortförklarar det med att tjej nr2 nog inte följde dieten som hon skulle eller nåt sånt.
    Och det är väl likadant med de fetträdda, de som inte går ner med lightprodukter och minimalt med fett måste ju fuska eller ha nåt genetiskt fel eller nåt tänker väl de som tror på fettsnålt? 
    Fast jag kan säga av egen erfarenhet att tjej nr 2 inte i något fall jag stött på, faktiskt följt lchf korrekt och inte heller varit direkt påläst.
    I ena fallet var det en som inte gick ner i vikt och det visade sig när jag började att hon endast följt 5/100 regeln, men i övrigt ätit vad som helst, när som helst.
    I andra fallet var den en som mådde jättedåligt vecka nr 2 och inte vågade fortsätta för hon var säker på att det var dåligt. Mår man så dåligt så kan det inte vara bra, resonerade hon. Samma tjej som låg hemma sjukskriven några dagar in på sin shakediet. Vilket enligt henne var normalt eftersom många får influensaliknande symptom när de hamnar i ketos.....
    Shake är ok att må dåligt av, men inte lchf?!

Nu säger jag inte att alla mår bra av lchf, men jag tror absolut att mångas "misslyckande" beror på okunskap.
  • Faile
    Allrona skrev 2011-09-09 11:09:58 följande:
    Jo, men sen har de också krav på sig att följa rekommendationerna från läkemedelsverket tror jag? Men det var ingen av sköterskorna eller läkarna som riktigt vådagde tro på LCHF. Konstigt tycker jag när så många diabetiker faktiskt har blivit mycket bättre och kunnat sänka sin medicinering. Sen kanske de inte funkar för alla men det kan ju vara värt att rekommendera patienterna att testa under en periond. Men jag antar att det krävs forskning! Och oberoende sådan! Svårt när den mesta forskningen sponsras av läkemedelsbranchen och varför skulle de vilja sponsra forskning som kan leda till att vi köper mindre läkemedel? Obestämd

Tyvärr känns ju inte heller statens organ livsmedelsverket speciellt opartiska heller. Svårt för dem själva att gå ut och erkänna att de har haft fel under alla dessa år. Staten borde samla ihop en grupp läkare och dietister och starta en stor oberoende forskning kring detta, betald av staten och inte sponsrad av någon som helst intressegrupp.
    Fast det är väl på g tror jag. Någon studie ( svensk ) som ska vara klar 2013 eller hur det var?!
  • Faile
    Videli skrev 2011-09-09 12:22:11 följande:
    Har bara hängt med då o då i tråden... Men är det någon i tråden ni pratar om som har "misslyckats" eller någon ni känner?
    Känner privat syftade jag på, även om det säkert finns ett antal i tråden också.
    Habaladabala skrev 2011-09-09 11:58:44 följande:
    Det är lite det jag menar att man liksom tar för givet att de som misslyckas har gjort nåt fel medan de som lyckats gjort som man ska.
    Om jag inte trodde på lchf skulle jag nog bli frestad att vända det och säga att det nog är den som gick ner och sen mådde bra som gjort nåt annat än att följa dieten. Kanske har hon börjat motionera för första gången? Eller slutat stressa på jobbet osv osv.
    Om man tror på något så ifrågasätter man ju inte de bra resultaten.

Hoppas verkligen det kommer oberoende och trovärdig forskning inom ämnet snart. Jag tycker nästan att det jobbigaste med lchf är alla folks frågor, åsikter, komentarer så det vore skönt att kunna få ordentlig ren fakta att ge dem.  
    Jo, säkert är det ju så att man tenderar att se positivt på det man tror på.
    Men det som fick tex mig att läsa om lchf var den ensidiga debatten kring det hela. Ena sidan presenterar fakta ( inte alla men ofta ) och den andra sidan ägnar sig åt pajkastning och felaktiga dumheter.
    Jag blev helt enkelt nyfiken på vad lchf var, som orsakade så starkt motstånd hos folk.

Jag har testat de flesta bantningsmetoder och aldrig sett eller mött sådant motstånd som mot lchf. Då tenderar man att bli lite väl aggressiv i sitt försvar tyvärr.
  • Faile
    Videli skrev 2011-09-09 12:35:35 följande:
    Men det är media som hasar upp all den uppmärksamheten mot LCHF. Dom har hittat en syndabock stakars vår allas Annika. Blir bara så ledsen när jag läser det som skrivs.
    Men fort LCHF är på tapeten så ska hon få stå till svars för allt och alla...
    ja, sen har väl Annika haft tendensen att tala lite för snabbt innan hon tänker kanske. Jag upplever henne inte heller så väl förberedd till tex debatter eller intervjuer som tex Eenfeldt.
    Fast kanske är orättvis nu, har inte direkt följt henne så jag vet inte mycket om henne egentligen.
    Allrona skrev 2011-09-09 12:35:54 följande:
    Jag tycker ofta man får höra att LCHF:are blir så fanatiska. Det är nog för att man så gärna försvarar LCHF som folk upplever det så. Men anledningen till att man försvarar sin kost är ju för att man tror på den och att man mår bra av den och gärna vill att andra ska förstå hur bra det är
    Ja, i en annan tråd här nu blev jag ( indirekt ) kallad både sektmedlem och fanatisk innan jag ens hunnit skriva nåt, endast med underlag att jag äter lchf.
    Jag har ätit bla shakediet i flera omgångar utan att någon ens höjt på ögonbrynen. Min kompis äter viktväktarmat och serverar sin familj samma utan att någon säger någonting. Men herregud om jag ens ger mina ungar en smörklick, då har jag minsann prackat på dem min "extrema" kost

Lustigt det där, men något man nog får acceptera. Å andra sidan har ju lchf blivit väldigt stort på väldigt kort tid, så det kommer nog ändras så småningom.
    BeccaStina skrev 2011-09-09 12:37:01 följande:
    samma här och jag förstår inte vad det är alla tycker är så konstigt, min mamma e skeptisk till LCHF för min pappa har högt kolestrol så det fungerar inte att äta så säger hon så i stället äter dom efter mike moreno. som tydligen är samma sak fast ändå inte, jag tror det är så här: du får äta frukt innan kl 14, äta lite eller inga kolhydrater och stärkelser och inget extra fett..  min första reaktion är.. nehee och vad ska kroppen få sitt bränsle från då??
    Ja, eller hur. Andra skär ner på typ all mat och nästan svälter sig, men det är vi som är konstiga

Aja, ikväll ska jag iaf njuta gott av min ostgratinerade svampfyllda biff med ett glas rött till!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**