• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-02-23 18:31:06 följande:
    Måste säga att som nybörjar tycker jag de är rätt dyrt med LCHF. väldigt mycket nytt som ska inhandlas.
    Idag har jag iaf köpt pofiber och fuberhusk. så ikväll ska här bakas pones. spännande!!
    Det tycker faktiskt inte jag Jag köpte samma mat förut, men även då potatis, ris osv... samt godis och chips... Allt det är ju utbytt mot fräscha grönsaker. Det jag även köper MER av är ju smör och grädde. Dyra ostar är min last, men å andra sidan så är det ju frivilligt Summa sumarum så tycker jag nog att det går på ett ut. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-02-23 18:59:52 följande:
    FInns det några ostar som inte är okej?
    Nej, egentligen inte. Kolhydratinnehållet varierar mellan 0 och 2-3 sådär, så det är ju verkligen inga mängder oavsett. Wernersons gräddost tror jag är 0 gram... Min vardagsost Port Salut innehåller 1.5 gram.
  • Linda1976
    MajaVira skrev 2011-02-23 19:43:00 följande:
    Life-butikerna (hälsokost) har börjat sälja sukrin.
    *noterar* Ska bara komma ihåg det nästa gång jag är i stan!
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-02-23 20:21:54 följande:
    Hur gör ni när ni är bortbjudna på fika? Vad äter ni då?
    Finns det något färdigt i butikerna som är godkänt att äta som man ka ta med sig?
    Med viktväktarna kunde man alltid ta en frukt istället för fikabörd, men nu då?
    Ibland erbjuder jag mig att ta med (-"Ska vi ha pannkakskalas med vispgrädde och hallon?") och lurar de "stackars" fikarna med lchf-pannakor som de tycker är såååå goda höhö.

De flesta vet att jag inte äter kakor, så äter jag hos kompisar så blir det oftast lunch/middagsmat, eller typ ost&vin.

Färdigt i butikerna? Det brukar ju mest vara baguetter, pajer osv... Men ibland finns det ju ok sallader. Inte så lchf egentligen, men tillsätter man bra dressing så funkar det ju till nöds. En bit mörk choklad och kaffe m vispgrädde kan man ju fika med utan att ses som alltför mysko också  
  • Linda1976
    MrsQuitaz skrev 2011-02-23 20:43:16 följande:
    har du något gott recept på pannkakor? Jag testade med fiberhusk och hujedamej så äckligt det var. eftersom det dessutom tog tid att steka dem så blev de sista pannkakorna så tjocka, degen vhade hunnit bli väldigt fast.
    Tog du för mycket fiberhusk? Jag gör på 4 ägg, 1 dl vispgrädde, ½ dl vatten, 2 msk fiberhusk och lite vaniljpulver. Jag steker i 2 stekpannor samtidigt. Skulle det bli lite tjock smet på slutet spär jag med 1 ägg till och lite grädde. Jag tycker det blir perfekta pannkakor!

• Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-23 22:02:34 följande:
    Ja jag tycker helt klart de är värt pengarna om de kommer få mig att må bra och gå ner i vikt.

Jag såg ett recept på pannkakor i en av länkarna i ts, som inte innehöll fiberhusk. Har dock inte provat göra dom, så vet inte om de blir bra/goda. www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1017
    Tror det blir aningen mer omelettkänska faktiskt. Jag vill slå ett slag för "mitt" recept. Det blir perfekta pannkakor, om man inte låter smeten stå för länge, samt att man måste stavmixa smeten så att fiberhusken inte geléar sig.
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-23 20:51:35 följande:
    Nej kött, sallad, smör å grädde är ju inte så dyrt..
    menar mer de här andra som man köper hem nu i början (sen vara de ju klart länge) pofiber, fiberhusk, sukrin, vaniljpulver osv. men sen är de ju upp till en själv hur mkt man vill há klart...
    Pofiber varar inte länge, men är inte särskilt dyrt heller. 1 kartong ger knappt 2 satser Pones. Men å andra sidan, den kostar hälften av vad en fylld baguette på stan kostar.

Sen tycker jag att matkostnaden är en investering i min kropp och hälsa. Det FÅR kosta. Kanske skulle jag tycka annat om jag hade dålig ekonomi och behövde tänka på vad allt kostar. Man kan äta billig lchf också. Fläskött, grönsaker efter säsong osv...
  • Linda1976
    mian71 skrev 2011-02-24 06:02:24 följande:
    Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?

Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.
    Läst Matrevolutionen så får du en helt ny bild av kolesterol som du kan köra ner i halsen på gammalmodiga läkare
    Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:
    Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???

I såfall hur har det funkat?
     Ja, för 5 år sen gick jag ner 45 kg med Cambrigde. DÅ räddade det livet på mig, hade jag vetat om lchf då kanske jag nappat på det istället. Att köra kombi runt 1000 kcal om dan är inte vlcd, man måste få draghjälp av ketos annars dör man ju av sug. Tyvärr gick jag upp 10-15 kg av de 45 beroende på tja... olika saker, men nu ska de bort, jag är ju inte tjock direkt, så det får ta lite tid....
  • Linda1976
    lyrica skrev 2011-02-23 22:15:33 följande:
    Hur många gram kolhydrater försöker ni hålla er runt per dag? Nyfiken...
    15-20
  • Linda1976
    Majlo skrev 2011-02-24 11:17:27 följande:
    Halloj
    Har kört nu i 3 dagar och börjar väl fatta en del...
    Men det ploppar ju oxå upp en massa frågor

Undrar hur det är med Mild Naturell Yogurt? Kan man äta det??
    Hur många kolhydrater rekommenderas att man äter under en dag?

Hur noga bör man vara med att räkna?? 
    Ät hellre grekisk/turkisk yoghurt. Fetare och mättar bättre. Samt lägre kolhydratmängd.
    shadowstorm skrev 2011-02-24 14:46:33 följande:
    Vad är bättre grädde eller creme fraiche?
     Kolhydratmängden är ungefär samma, så båda! Gott att variera!
    tiiitti skrev 2011-02-24 14:58:43 följande:
    tips på mellanmål tack :) :)
    Äter du ordentligt så kommer du förmodligen inte att behöva mellanmål. Man ska äta när man är hungrig, så innan du äter mellanmål, känn efter om du är hungrig, eller om du äter för att andra äter, eller för att det råkar va fikarast på jobbet...  Men mellanmål om du är hungrig kan vara:

1 burk makrill i tomatsås + ägg
    grekisk yoghurt + hallon
    oststavar med skinka runt
    ½ avokado, en klick majjo + några räkor
    1 pones med gott pålägg
    te med kokosfett
    äggmjölk
    kaffe med vispgrädde
    lembasmacka 
    oopsiemacka

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**