Inlägg från: Lyckligamamman |Visa alla inlägg
  • Lyckligamamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har just gjort Broccoli, kassler o ädelostpaj på pajdeg med Hi-maze, eftersom jag upptäckte att Po-fiber tagit slut ve och fasa!

Det blev dock hur bra som helst, jag kan faktiskt inte känna någon skillnad på vanlig pajdeg och denna. Men jag misstänker att det blir snarlikt med pofiber. Pofiber är MYCKET billigare, så jag kommer inte att ta Hi-maze om jag har po-f hemma.

• Lyckligamamman
    Majlo skrev 2011-03-09 09:19:21 följande:
    Hej
    Orkar/hinner inte läsa allt som jag missat nu under 2 dagar...

Men jag behöver hjälp
    Jag har hållt på i ca 2 v nu och inte tappat ett gram????
    Vad gör jag för fel?

Kanske inte så mycket fett passar min kropp

börjar tvivla:(( 
    Du gör säkert inget fel. Det tar tid för en del innan något händer på vågen.
    Och då är man snabb med att ge upp, och säga att LCHF funkar inte, värdelöst, inget för mig.
    Jag vet hur du känner, har stått still på vågen sedan nyår, men nu äntligen börjar det hända lite! Jag drog ner ordentligt på mejerier för en o en halv vecka sedan, verkar vara det jag behövde.

Läs tex Matrevolutionen om du inte redan har gjort det, så du förstår VARFÖR det kan ta tid.

Men framför allt, ge inte upp än, 2 veckor är ingen tid alls! Ge det MINST 3 månader!

Lycka till!
  • Lyckligamamman

Här är ett bröd jag alltid har i frysen, love it!

Nötigt LCHF-bröd 1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Ingredienser:

3 dl linfrö (hälften krossade, hälften hela)

1 dl sesamfrö

1 dl hasselnötsmjöl

1 dl mandelmjöl

1 dl grovt hackade valnötter

50 g kruska kli, fiberex eller
    fiberhusk

2 tsk bakpulver

Blanda ihop alla torra ingredienser noga

.

Blanda sedan ihop:

50 g smält smör

2 dl creme fraiche

200 g Philadelphiaost

6 ägg

Blanda ihop det torra med det blöta och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper

. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader.

Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

• Lyckligamamman
    Asereht skrev 2011-03-09 14:19:36 följande:
    Hur många skivor får du ut ungefär på ett bröd, uppskattningsvis? Jag lade nämligen in receptet på matdagboken (jag gör det med recept ibland för att få lite koll) och fick en summa på 42 kolhydrater på hela satsen. Det lät ju mycket då det står att det ska vara 1,1 kolhydrat per skiva ungefär. Får det inte att gå ihop riktigt. Annars lät det ju som det skulle vara gott.
    Ja, du har alldeles rätt, för detta är ett recept som jag har ändrat lite i, lagt till valnötter bla som ju är kolhydratigt, har missat at ta bort uppgiften om hur många kollisar/skiva....men jag få ca 30 skivor per limpa vilket ju i så fall blir ca 1,4 kolhydrater, min mamma som oxå brukar baka brödet vill ha bredare skivor och får ut 24 st = 1,75 kolhydrater.
  • Lyckligamamman

Det blev en paniklösning til middag, hann inte styra upp mat innan det var dags att dra iväg med grabbarna på träning, så vi fick köra inom Donken på vägen hem. Jag tuggade i mig en Big Tasty utan bröd...bukfylla, inget annat.

Nu får det bli en stor kopp te och kanske ett finncrisp med massa bregott och ost, känner mig inte mätt. men först ska jag få fyra barn i säng. Maken jobbar, så jag får ta det själv Obestämd.

I morgon bitti ska jag på jobbintervju Förvånad, har inte hunnit tänka ett dugg på det, vill förbereda mig mentalt, styra upp kläder osv.....det blir väl en sömnlös natt....

• Lyckligamamman
    Linda1976 skrev 2011-03-26 18:38:01 följande:
    Vi kan ta på oss varsin dumstrut. Idag har jag ätit..... håll i er! SALT&VINEGAR-chips och B&Jglass. Jag vet ju hur jävelsuselt jag kommer att må imorgon, jag har skött mig så himla länge! Imorgon kör jag en liten omstart, sommartid är det också. Ska försöka köra någorlunda strikt fr o m imorgon til 31e maj. 1 juni fyller jag år!
    Och jag sällar mig till er

Har haft ett par skit-veckor med migrän och även mått allmänt pissigt. Migränmedicinen har gjort mig så sjukt sötsugen och givetvis har jag åkt dit gång på gång. Mest smågodis o lite chips o ostbågar. F-n oxå.
    På måndag blir det omstart. Ska även dra på mig löparskorna o ge mig ut i spåret, har slut på dåliga ursäkter nu...ha, ha, ha.

Köpte två par nya byxor i förrgår, sitter riktigt fint över lår o rumpa, men runt midjan sitter det ett jäkla bildäck som är allt annat än klädsamt...blä. Nu ska det bort ta mej faaaan!

I´m back!
  • Lyckligamamman

gjorde lchf-kärleksmums i dag, sötat med stevia. Fy för den lede vad ÄCKLIGT det blev, fick slänga hela alltet. Faktiskt första gången jag misslyckats 100% med ett lchf-bak, visst har en del grejor blivit....ska vi säga mindre bra, men äckligt har det aldrig blivit...förrän i dag.

Tycker Stevia är svårt att söta med, tror inte jag gillar Stevia....

• Lyckligamamman

Ojdå, en ny het debatt a la "kladdkakedebatten" har visst härjat här sedan sist jag var inne! Drömmer

Synd att en del inte kan ha ens en liten gnutta överseende och ödmjukhet inför det faktum att vi alla är olika, inte tänker på samma sätt och gör på olika sätt men det blir bra ändå!

De som är oroliga över att en del tips och råd kan förvirra "LCHF-nybörjare" borde kanske först och främst lära sig (och tipsa nybörjarna om) att ta sånt man läser med sunt förnuft, dvs inte sluka allt som Den Absoluta Sanningen utan vara lite kritiskt och tänka själv.

Så lägg av med tjaffset!

I dag fick jag ett paket på posten, det var från min bästa kompis (som absolut INTE är LCHF-are!) Hon hade köpt två böcker till mej som jag nu ska plöja igenom " Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok" och "Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok till fest och helg". Har flera LCHF-böcker sedan tidigare men inte de här två! Hur gulligt var inte det då??!!

Hum, i köket ligger det en Delicato-kokosboll och lockar, faan jag älskar dom.....men ska INTE falla för frestelsen, ska inte! Har ett fett bildäck runt midjan som ska BORT!

So long!

• Lyckligamamman
    MamaLucy skrev 2011-04-02 07:36:44 följande:
    Ni som hållt på ett tag med lchf, har ni tappat mkt hår eller fått hemsk andedräkt??  Läste nått om att det skulle vara vanliga "biverkningar" Jag som tycker att jag äntligen hittat nått som jag tycker funkar. Jag vill inte tappa mitt hår igen! Har precis fått tillbaka lite kvalite i håret efter graviditet -07... andedräkten kan man kanske fixa *s* Men håret?
    Jag tappar hår som f-n men det har jag trott beror på att jag ammar. Dålig andedräkt jaaaaa - till min makes stora förtret, he, he . Går åt en hel del B12 här hemma!Tungan ute 
  • Lyckligamamman
    Linda1976 skrev 2011-04-08 18:57:13 följande:
    Girls. Jag är så förbannat trött och omotiverad och jag fattar inte varför. LCHF är det absolut bästa för mig, det vet jag. Men jag är sugen på "nyttiga" saker som fruktsallad och sånt... GAAAAH.

Har shoppat upp mig på en lyxig stegräknare.... Tänkte att om jag kör inte fullt så superstrikt (kanske 25 gram/dag) och början dagen med max 2-3 gram och försöker röra på mig ordentligt, så borde det väl börja hända saker. Typ gå till och från jobbet, de veckor jag inte har dottern. Det tar ca 45 min...

Vad tror ni? Och de veckor jag har dottern, försöka gå på mitt dyra gåband iaf 3-4 ggr/v.

SUCK på mig själv. 
    Vårtrötthet....det är i varje fall det jag lider av i kombination med vårdepp....och då blir det konstigt nog väldigt svårt att hålla sej ifrån barnens fedagssnacks o lördagsgodis o glass.Skrikandes

Ska ut o kallibrera min löparklocka i em, och på måndag sätter jag igång med ett 12 veckors intervallsträningsprogram. Om 12 veckor ska jag kunna springa 5 km obehindrat...det har jag inte gjort på snart 3 år.
    Lite gratismotion kommer jag att få nu när man börjar röja i trädgården, bra där.

Dubbelsuck på mej.
  • Lyckligamamman

Men alltså, börjar ALLA spåra ut??

Jag hade världens melt down i helgen, det började i fredags och...hum pågår fortfarande :-S (betyder att jag skäms för de som kanske undrar  )

Nu kommer det en fullständig bekännelse, läs och våndas:

Detta har jag stoppat i mig sedan i fredags:

1 hel påse Polly
    1 hel påse Gott & Blandat
    1 dubbel Japp
    ca 1/3 påse Ostbågar
    ca 1/4 påse Chips
    2 pinnglassar
    nästan 1 pizza
    1 korv med bröd
    100 g Naturgodis
    1 hönökaka med ost o smör

Japp, jag inser att det ser ut som att jag har nån slags ätstörning *blä*.

Och grejen är att detta var helt naturligt för mig innan jag började med LCHF....

Nu känns det dock som att jag "fått det ur systemet", och kan inte FÖR MITt LIV fatta att jag ätit PIZZA, jag gillar ju inte ens pizza...?!

• Lyckligamamman

Hej, hej!
    Jag känner det som att jag just återvänt till livet, har precis avslutat en 2 årig utbildning, tog examen förra fredanSkrattande!
    Det har vari två sjukt tuffa år med plugg parallellt med föräldraledighet. Mitt i allt detta startade jag mitt LCHF-liv, och man kan väl säga att dett gått upp och ner.....
    Jag har lärt mej en massa om mej själv, att jag tex är sockerberoende och inte kan fuska det minsta (med godis, snacks och sötsaker), för då trillar jag dit så det smäller om det! Och vägen tillbaka är sååå jobbig.....

Frukt, bröd, ris, potatis och pasta kan jag leva utan, saknar det inte det minsta, men jag är en riktig godisgris.....och det är verkligen tufft att göra sej av med hjärnspökena.

Viktmässigt har de gått sådär.....rasade ca 5 kg när jag startade med LCHF, men sen har det stått still. Har 9-10 kg kvar till min målvikt, vet inte riktigt hur jag ska nå dit......vet att jag måste börja motionera med mer intensitet, just nu är det promenader med barnvagnen som är min enda motion.
    Jag VILL INTE behöva hålla koll på kaloriintagen, helst inte kolhydratintagen heller, men på nåt sätt känns det lite enklare.
    Jag funderar på om din metod JUCEA är något för mej, mer GI, lite mindre fett och mer grönsaker, ....jag älskar grönsaker och tycker det är lite jobbigt emellanåt att inte kunna/få äta så mycket man vill.

Jag har haft en lång svacka då både det ena och andra slunkit ner, men nu har jag tagit mej i kragen och kommit på banan igen, känns så skönt!
    Nu ska jag bara förmå mig att sätta igång att löpträna igen, så ska det nog bli folk av mig med!Tungan ute

I min drömvärld har jag nått min målvikt och äter  hälsosam LCHF/GI-kost, men unnar mig något "förbjudet" då och då UTAN  att helvetet byter lös. Some day....Solig

• Lyckligamamman

Jucea;

Det jag är mest oroad över när det gäller att gå från LCHF till GI, är att jag ju vant mig vid fullfeta mejerier, grädde i kaffet och såsen osv.

Detta kan räknas som en helt vanlig lunch för mej om jag äter mer GI än LCHF (enligt mej) :

1 ägg
    ca 50 g räkor
    ca 20 g fetaost
    ca 2 msk olja från fetan
    en tomat
    ca 25 g mix sallad
    ca1/2 röd lök
    1 avokado

För mkt fett? Jag fixar inte att sitta och knappa in mitt intag i minmat eller liknande, så jag behöver lära mig på ett ungefär vad som är en bra fördelning.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**