• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-03-13 14:42:39 följande:
    Är de smart att gå över till GI när man nått sin vikt? För då får man ju äta godis lite då och då och unna sig ibland, och detta ger väl inte katastrofa "bieffekter" som man får med lchf??
    Övergå direkt till GI är nog inte så bra men många som nått sin vikt ökar ju lite på kolhydraterna men kommer oftast aldrig upp i de mängder man ser i GI-recept utan det blir väl en sked bulgur eller råris till. Eller potatis nångång.
    Gäller nog att vänja sin kropp försiktigt. Själv kommer jag nog börja lägga till just råris och bulgur och kanske fuska lite mera när jag nått min vikt :) Men aldrig övergå till min gamla kost, som var just GI, helt.
  • yena89
    MrsMurphy skrev 2011-03-13 22:34:38 följande:
    Inrapportering från första gemensamma middagen på semestern. Vi blev bjudna på:

*trumvirvel*

Lasagne!

Försökte förklara att jag mår bra av detta med LCHF, att jag får strul när jag äter och att jag faktiskt inte förstått förrän nu att något i kosten har varit dålig för min mage iom dessa gigantiska förbättringar. Fick då höra att jag ska gå till doktorn istället för att utesluta på eget bevåg. *suck*  

Så faaaaaaaaaaaaaaaarligt att utesluta spannmålsprodukter utan någon form av näringsinnehåll, absolut, verkligen. Tungan ute

Jag lider med dig :P

Och läkaren vet ju såklart ALLTID vad som är bäst för en, dvs kolhydrater, även fast man mår piss av det.

Lite kul, när vi äter som "dom som vet vad alla mår bra av" säger vi ska, altså massa kolhydrater, då mår vi PISS och är tjocka! Men anses vara hälsosamma.
    När vi äter ack så farligt fett och helt plötsligt blir friska och smala, då är vi onyttiga x)

Och hörredu, hjärnan behöver ju kolhydrater ;) har du glömt det eller ;)
  • yena89
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-14 07:35:05 följande:
    Vet någon om man kan äta kinamat på restaurang?? Tänkte självklart inte på nudlarna, men grytorna? På en hemsida stod det att tex biff med bambuskott bara innehöll typ 5,8/100. Lite över, men ibland kanske det inte skadar. Kan detta stämma?
    När jag äter kinamat tar jag det som fuskdag. även om jag bara äter grytorna blir det en hel del kolhydrater endå. Jag väljer iaf bort riset. Mina kolhydrater kommer från lite nudlar men mest vårrullarna, ÄLSKAR vårrullar x)
    Så nje, kinarestauranger är inte LCHF vänliga, men det går ju att minska lite på kolhydraterna genom att bara äta grytorna, men hur kul är det :P
  • yena89
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 07:51:36 följande:
    Det var lite ytligt snack igår, räknar med att stupstocken blir framplockad idag. Så jag är väl förberedd för hjärnans kolhydrater... Flört

Jag känner bara att allt är så logiskt när det kommer till detta, det är inte extremt i mina ögon och jag kan inte se vad  problemet är. Jaja, det kommer bli underhållande antagligen! Tungan ute
    Hahah jag önskar dig lycka till :D

Bara du är säker på din sak så :) Låter du självsäker kanske du väcker lite intresse eller så accepteras det iaf lite bättre :) Många "kolhydratsätare" vet ju oftast inte nåt om hur kroppen fungerar utan lyssnar bara på SLV :P
    Jag har svårt för såna diskussioner. Bara för jag är halvturk, och när vi turkar diskuterar om nåt så enkelt som vad man ska äta till middag kan det låta som världskriget bröt ut mellan oss :P Så när jag diskuterar är det lätt hänt att jag blir aggressiv och höjer rösten x)
  • yena89
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 09:45:35 följande:
    Svarade på ett påstående i en annan tråd om att det troligen var farligt att amma på lchf eftersom kolhydrater är jätteviktiga för hjärnan, bebisens hjärna alltså...
    Jag undrade då hur barn till inuiter, samer och massajjer överlevde? De borde ju varit tämligen blåsta vid det här laget med tanke på att inuiter låg på 3E% kh eller lägre på traditionell kost
    Lady Dahmer svarade ju bra på den :P mjölken innehåller allt barnet behöver därför gör det inget om mamman äter lite eller mkt kolhydarter. Det jag läst kan ändras är att om mamman äter mkt sött så blir mjölken sötare. vet dock inte om det stämmer :P

Men det blir ju en annan sak med barn. Barn klarar av kolhydrater bättre men det behöver ju inte vara "spaghetti med ketchup"-mängder utan det räcker med 1-2 skedar pasta liksom. Och ger man dom naturliga kolhydrater från början så lär dom sig ju tycka om det. Vi fick råris, linser, fullkor, bulgur och sånt när vi var små :P
  • yena89
    stolla skrev 2011-03-14 11:13:21 följande:
    Måndag igen och vägning. Idag visade vågen 69 kg prick, fortsatt neråt sakta men säkert! Mår toppen av den här maten, jag har inte haft ett enda besvär hittills.

På lördag ska jag iväg och fira en kompis som fyller år. Det blir ju så klart lite dricka då. Ska ha lite lekar och grejer på dagen och middag på kvällen. På kvällen kan jag ta rödvin men på dagen vill jag gärna ha några flaskor av nåt annat. Jag undrar om det finns nån slags alkoläsk el cider på bolaget som INTE innehåller socker. Alltså nån slags lightvariant som ändå är hyfsat ok enligt LCHF? Nån som har tips?
    Drinkar på lightläsk ja. Sen finns Xide med smak av granatäpple men 3-4 såna och man är uppe i nästan 20g tror jag. Så blanda vodka och sprite zero, in med lite pressad lime så ska det nog gå bra ^^
  • yena89
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 11:47:07 följande:
    Beklagade mig just för maken om folk som inte läst på om lchf och ändå har åsikter om hur negativt det är, eller som inte läst på, testat och gjort fel och sen fått dåliga resultat och sen klagar på att det är sååå fel och farligt.
    Har en kompis som tydligen testat två gånger, en gång gallproblem nu är hon allergisk mot ägg och kan alltså inte fortsätta. I en vild disskution förra veckan menade hon att människan alltid vetat att fett är farligt och uteslutit det ur kosten, "det vet ju alla"...
    Då gav jag upp, fettet är ju det som folk alltid tagit vara på. Även maken som är afrikan har berättat om sitt hemland hur landsbyggdens befolkning är mycket starkare än dem i stan, och att fettet ses som det viktigaste på köttet.
    Det verkar vara en gammal universell kunskap som glöms bort, men förhoppningsvis kommer den tillbaka nu med lchf!
    Gallproblem....personen läste visst inte på? :P
    Klart man får gallproblem när man levt på en fettsnål kost och byggt upp stenar i gången och sen äter man helt plötsligt fett så gångarna sköljs rena. Gör ju fruktansvärt ont när dom ska ut. Jag fick nästan åka in på sjukhus. Bara det borde ju visa att fettsnål kost inte är bra. Vet inte hur många som springer runt med gallsten utan att veta om det.

Allergisk mot ägg? Ägg kan man skippa isf :P

Nje, frågan är om man orkar slösa tid på såna människor. Som äter, gör fel och sen slutar och säger hur fel och dålig kosten är. Sen klagar folk på oss att vi alltid säger att personen förmodligen gör fel om det inte blir nån viktnegång, varför? Jo, kanske för att 90% av dom gör fel, vilket man ser när man får se deras matsedlar :P
  • yena89
    P28 skrev 2011-03-14 13:06:38 följande:
    Jag tycker att vodka med lime och soda eller sprite zero är väldigt gott!
    Och vill man lyxa till det ska man ha en skvätt Sourz Apple i Flört
  • yena89

Vad är det man får äta när man fakirar? Ägg lär ju gå bort, 2ägg innehåller ju redan 1,5g kolhydrater så. Är det bara kött och kryddsmör som gäller eller?
    Nån bra sida där man hittar info? :)

• yena89
    FiaFunderar skrev 2011-03-14 13:47:36 följande:
    Nu är jag tillbaka!
    Efter 4 dagar i fjällen med (massa) god dricka, god mat och skidåkning + att mensen satte igång igår så är jag 2,5 kilo plus!!! Fy faan vad skit det känns! Gråter
    Jag hoppas det blir lätt att bli av med dessa kilon igen! Kanske borde fakira?!
    Jag tror det är mest vatten. Över julen gick jag upp 5 kg. Sen efter en vecka när jag bara åt kött, ägg och sås (hamnade allså under 5-7g) så hade jag gått ner 7kg :o
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**