• sininen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Raseliz skrev 2012-04-22 14:49:24 följande:
    hej, nån som köpt dreamfields spagget från lowcarbshop? Det står att det är 65% lower glycemic index och att det är bara 5g digestive carbs??+ nån som vet om det är ok att äta?
    Jag hade hellre testat att göra egen med fiberhusk. Det finns recept på lchfrecept.com. Jag har testat bara carbzones pasta och det smakade bark och var jättedyrt. (Dessutom så innehåller det saker som LCHF inte står för..)
  • sininen
    standby skrev 2012-04-22 15:15:22 följande:
    Kostdoktorn menar att low-carbpastan är bluff. Det är ngt med sockeralkoholer som sen omvandlas i kroppen som inte är bra. Tror man kan läsa om det på hans hemsida.
    Det är i chokladen det finns sockeralkoholer. Jag köpte dom och mådde galet illa. Magen tålde inte alls alkoholerna.
  • sininen

Nu är jag på banan igen och håller mig ifrån allt onödigt. Förutom sötningsmedel. Att ha den nya Fun Light Green hemma gör livet lättare kan jag lova. Så att min knarkarhjärna får lite sött fast utan socker då...

Men jag har omställningsbesvär. Jag är så vansinnigt trött! Har ni tips på vad som kan få upp energin. Jag kan liksom inte sitta och somna på jobbet. :-S 

• sininen
    Loreena skrev 2012-04-25 12:55:11 följande:
    Kaffe? Mineralvatten (om du har vätske- och saltbrist) Te med kokosfett? Kokosfett omvandlas snabbt till ketoner och är bra som turboenergi.
    Åh, det har jag inte ens tänkt att jag kan ha med mig. kokosfett alltså. Det ska jag testa. Tack för tipset!
    stjierna skrev 2012-04-25 13:03:32 följande:
    Mitt bästa tips är att strypa ALLT intag av söta saker - det dra ut på omställningen (iaf för mig ;)).
    Attans! Men jag tror att jag ramlar av tåget annars. Som det är nu i alla fall.
  • sininen
    Hoppet 3 skrev 2012-04-26 17:51:03 följande:
    Inte undra på att jag är trött....
    Fick samtal från läkaren på vc. Jag hade lågt blodvärde. 110 istället som mitt vanliga 135...

Ska äta järntabletter.
    Frågade om jag kunde få i mig de genom mat istället men hon sa att den mängd som jag behöver går inte att äta upp sig genom mat. 

Är detta vanligt när man äter LCHF?

Någon här som ätit järntabletter? 
    Jag har konstant järnbrist (som har iofs inte så mkt med LCHF att göra) men jag skulle gissa på att det är mjölkprodukter som har gjort att ditt järnvärde blivit sämre. Kalcium gör att kroppen inte tar upp järn lika bra.
  • sininen
    Folk skrev 2012-04-27 21:39:48 följande:
    Hej
    Fråga: jag lchf:ar sedan 3 veckor. Mår bra och har tappat några kilon. MEN jag har fått blödningar fast jag inte ska ha mens (käkar p-piller). För ett år sedan körde jag också en omgång lchf och det var likadant då! Är det någon som haft samma eller vet varför???

Tacksam för svar!   
    Man ställer ju om kroppens hormoner när man byter bränsle.
  • sininen
    TomMon skrev 2012-04-27 15:53:59 följande:
    Min pappa, hjärtpatient sedan 2001 och lchf-are sedan årsskiftet, har nu fått tillbaka sina provsvar från senaste provtagningen. Inte nog med en viktnedgång på 10 kg, han kunde sluta med två av sina mediciner och blev helt friskförklarad! :)
    Åh, underbart ju! Min mammas man har haft två hjärtinfarkter och min mamma försöker få honom att gå med i viktväktarna men han blir bara tjockare och tjockare då han smygäter. Jag köpte Matrevolutionen till dom men tyvärr var intresset svalt. Dom har i alla fall börjat använda riktig smör istället för Becel.
  • sininen
    Krambjörn skrev 2012-05-06 20:28:30 följande:
    Nu kanske inte ni vill ha mig här i eran tråd?
    Men jag hoppas iaf jag kan få kika på era framsteg och hurni äter,mår och går ner i vikt om jag får?

Jag är överviktig och mår sjukt dåligt pga det, har ett enormt sockersug och vill verkligen bli av med detta.
    Har hört både ris och ros om detta med LCHF.

Så snälla ge mig hopp om att jag kanske kan bli av med socker/godissuget och gå ner i vikt.

Hur mycket har ni gått ner i vikt?
    Jag är sockerknarkare ut i fingertopparna och kämpar fortfarande med detta. Det LCHF kan hjälpa dig med är att få ett blodsocker som inte åker berg- och dalbana. Är du mätt finns det inte plats för onyttigheter. När du går på LCHF får du fram smaker som är goda utan att behöva innehålla en massa onyttigheter. LCHF-pannkaka med vispad grädde börjar smaka lite sött osv. 

Jag mår så otroligt bra när jag sköter mig men själva sockerberoendet ligger fortfarande därbak och gror och när jag fuskar, gör jag det med besked. 
  • sininen
    Carolinalovetobias skrev 2012-05-09 13:45:40 följande:
    Har En fråga bara :) jag har de senaste typ fått som svettattacker. Kan typ kännas som när man har feber nästan de kommer hastigt. Vad tror ni detta beror på? Nån som upplever samma?
    Hur länge har du ätit LCHF? Har du ändrat om med kosten? För det kan vara omställningsbesvär att man svettas mera.
  • sininen
    tiiitti skrev 2012-05-09 19:28:15 följande:
    tänkte göra pannkakor eller plättar imorn till frukost. Finns hundra olika recept, vilket rek. ni?
    kokospannkakor? med mandelmjöl? fiberhusk? 
    Jag brukar göra mina med fiberhusk. För en tar jag 1 msk husk, 1 msk creme fraiche, 1 ägg och så lite grädde + krydda (vaniljpulver eller kanel... eller båda.) och så steker jag det med massa smör så den får frasiga kanter. Jag brukar äta bara vispad grädde till så det blir inte så mycket kolisar.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**