• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

FasterK skrev 2011-10-06 13:54:47 följande:
    Har fortfarande problem med aptiten och äter nu i genomsnitt 1400 kalorier om dagen istället för tidigare 1500-1600 kalorier. Får inte i mig mer mat och känner mig inte hungrig. Ibland får jag tvinga i mig och det växer i munnen.  ...kan ju inte vara bra det här. Får jag i mig för lite mat kommer väl kroppen protestera och hålla kvar fettet. Tänker jag fel? Är det kvaliten på kalorierna som är det viktiga?

Gjorde lchf ischoklad härom veckan och det får jag faktiskt i mig utan problem.

Har kört i snart 10 veckor och har stadigt gått ner 0,5 kg i veckan.
    Jag har samma "problem" men det var nog ingen fara enligt insatta här i tråden. Men visst är det lite trist när maten inte längre ger njutning, även om det såklart är bra också.

Grattis till viktminskningen
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Maruid skrev 2011-10-06 14:02:11 följande:
    Har du mycket kvar att gå ner?
    Ja runt 20kg, så det är liksom inte ens nära för kroppen att gå in i "jag är nöjd" vikt

Gick ner 11kg på 5 månader och sen stått helt still i över 3 månader. Det suger.
    På nåt sätt hade det varit bättre om man gått ner 11kg stadigt under hela den här perioden, för då hade det ändå hänt något även om det gått långsammare.
  • Faile
    rednose skrev 2011-10-07 07:49:47 följande:
    Vad svarar ni när veganer drar upp miljöfrågan kring LCHF kosten?

Kusinen börjar bli jobbig...
    Ja det där är ju ett helvete ibland.

Hade en diskussion om det en gång med nån här på fl och försökte tala om att jag iom lchf faktiskt äter mer miljövänligt än innan, just för att jag kan mer om mat nu.
    Men det enda personen fortsatte tjata om var animaliska fetter osv, så det gick nog inte riktigt in.

Svårt det där.

Har personen klagat på din kost gällande miljöbiten innan du började med lchf?
  • Faile
    Vilda Tiger skrev 2011-10-07 08:24:54 följande:
    Jag vill bara påpeka att veganer ofta är ganska pålästa (inte alltid!) vad gäller kost; miljöpåverkan och hälsopåverkan. LCHF är ju inte det enda sättet att må bra på. Kött är inte för alla vägen till god hälsa. Veganer anses ofta "jobbiga" och som en sekt, men vi ska vara medvetna om att LCHFare OCKSÅ anses vara sektmedlemmar många gånger, och det kan jag faktiskt förstå! Nu menar jag inte dig eller ngt specifik här i tråden, utan i andra trådar där jag sett påhopp som "inser du inte att LCHF är det rätta så är du ju dum i huvudet!" ungefär. Vi får försöka bemöta varandra med respekt, oavsett om vi äger veganskt, LCHF eller något annat. Åter - jag menar inte att DU behandlar andra respektlöst, det var mest en tanke jag slängde ut i etern.
    Jag struntar i veganer, jag är inte speciellt insatt i vad de äter alls.

Att däremot bli påhoppad för att jag skulle äta miljöfarligt enbart pga att jag äter lchf, är för mig märkligt eftersom jag nu äter ekologiska och/eller närproducerade råvaror. Till skillnad mot för innan då jag inte hade en tanke på hur maten framställs eller hur det påverkar miljön.

Sedan kan jag förstå att de anser det ökade intaget av animaliska fetter ( de flesta lchf:are äter ju faktiskt mer av det än innan ) vara dåligt, men i ett helhetsperspektiv äter jag ändå miljövänligare nu än förut och därför blir diskussionen helt fel.
  • Faile
    Anansi skrev 2011-10-13 12:51:11 följande:

Inte riktat till någon speciell utan mer en reflektion av saker jag läser och hör om lchf.

För det första: 0-20 gram kh per dag räknas som strikt lchf, och jag tror att de flesta räknar intag upp till 100 gram kh per dag som lchf-kost. 

Att börja sitt lchf-liv med att börja räkna mängden protein och kalorier tror jag är onödigt! Dels för att kroppen tar en tid på sig att ställa om sig och dels för att det är olika från person till person beroende på startvikt, hormonbalans, ämnesomsättning, hur mycket man rör sig, om man svältbantat tidigare osv osv...

Man måste låta det få ta sin tid. När kroppen ställt om sig kan man känna hunger och mättnad på ett helt annat sätt än tidigare. Fram tills dess är det bättre att äta sig mätt på fett och proteiner trots att det den dagen blev fler kalorier och mer proetin än man tänkt. Om man ätit lchf i några månader genom att hålla sig till kött/fisk/ägg, ovanjord-grönsaker, fullfeta mejerier och nyttiga fetter och ändå inte går ner i vikt eller hamnar på en långdragen och envis platå, då kan man börja räkna på vad man äter och ändra kosten. Men inte efter bara några veckor.

Så tänker jag.    

Håller helt med dig!!
  • Faile
    poune skrev 2011-10-13 14:52:53 följande:
    jag har hört att man kan äta chips om tar lchf bantning stämmer den???
    i så fall hur mycket 
    Vanliga chips? Det måste nog räknas som fusk ja.
    Du går i alla fall absolut inte ner i vikt genom att lägga till chips, om det är det du vill
  • Faile
    Vilda Tiger skrev 2011-10-15 21:01:14 följande:
    Idag har jag ätit:

1 pepparkaksfralla a la LCHF med bregott och ost
    omelett på 2 ägg, lite ost och babyspenat
    te med kokosfett och lite vispgrädde
    1/2 dl chokladmousse (vi hade besök) och en klick vispad grädde
    4 LCHFpannakakor, åtta hallon och 1/2 dl turkisk yoghurt
    8 skivor ost med lite smör
    2 bitar 86%ig choklad

Okej, jag vet att jag har ätit ganska mkt "godis" idag, för vi har haft lite kalas. Men hey, är det ovanligt mkt? Vad tycker ni? Skulle ni kunna äta så här eller känns det som väldigt mkt mat? Jag undrar hur ni äter, ni andra, alltså hur i förhållande till mig, och hur ni reagerar på det jag äter. Jag känner att de där bitarna choklad jag åt sist skulle jag ha struntat i, för jag har ont i magen nu.
    Jag åt ungefär så där mycket godis i början, de första månaderna kanske. Sen har godissuget successivt minskat och nu är jag nästan aldrig sugen på annat än "riktig" mat. En gång i månaden kommer sötsuget men då räcker det med några bitar mörk choklad.

Åt överhuvudtaget väldigt mycket i början med lchf.

Helgen har bestått av en kryssning med bla buffé så jag har gottat mig i potatisgratäng, jansson och goda desserter ( även om de flesta var för söta ).
    Idag däremot blir det vanlig mat så dagens middag består av ugnsformen fylld med grönsaker och ostchorizo täckt med bacon. Sköter sig själv i ugnen och blir jättegott med någon smaskig sås till
  • Faile
    AgnesGN skrev 2011-10-16 19:20:43 följande:
    Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Jag gjorde gravtest idag och det visade sig att jag var gravid. Jag har fåt veta att jag har PCO och kan ha svårare att bli gravid och enligt gyn hade jag ingen ÄL när jag var där den 15 september... Men shit... ett plus på stickan bekräftade dock... =)

Nu till funderingarna- visst var det flera här som var gravida och åt LCHF? Jag känner just nu att kosten funkar asbra för mig och jag är inte sugen att tänka för annorlunda. MEN jag antar att det kanske inte är jättebra att köra stenhårt... Borde kanske unna mig frukt? Det har jag inte gjort sen jag började... Några andra tips och tankar hur jag ska leva som LCHF:are och gravid? =)
    Min personliga tanke är att istället för frukt ( naturligtvis även frukt om du blir sugen på det ) äta fritt av alla grönsaker. Om man nu ska välja tänker jag

Stort grattis till plusset {#emotions_dlg.flower}
  • Faile
    Faile skrev 2011-10-16 19:30:04 följande:
    Min personliga tanke är att istället för frukt ( naturligtvis även frukt om du blir sugen på det ) äta fritt av alla grönsaker. Om man nu ska välja tänker jag

Stort grattis till plusset {#emotions_dlg.flower}
    Ska lägga till att jag tycker man ska äta det man mår bra av, och det är ju inte säkert att du mår bra av samma mat som gravid som du gjorde innan.
    Mår du bättre av mer kolhydrater så äter du mer kolhydrater

Men om man mår bra av lchf och gärna vill fortsätta med det, om än mer liberalt, så är nog alltså grönsaker bättre och viktigare än just frukt.
  • Faile
    Norrlandssyster skrev 2011-10-16 19:51:29 följande:
    Grattis AgnesGN, jag Plus-ade också idag så vi får följas åt.
    Det finns en jättebra artikel hos kostdoktorn.se ang LCHF och graviditet. Ingen fara alls att äta enligt LCHF, bara positivt.
    Oj, stort grattis till dig med {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**