• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Usch, har fuskat hela veckan med mackor, potatis och ris.
    Tänkte ju lägga till potatis och ris för att testa, men kolhydratsuget sätter in direkt. Strikt lchf är det enda för mig tydligen om jag ska kunna äta normala mängder mat, så från idag är det slutfuskat!

Hoppas det går bättre för er alla andra och att ni får en fantastisk helg {#emotions_dlg.flower}

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    adams family skrev 2011-10-28 07:37:31 följande:
    Samma för mig men jag fixar en potatis eller pytteytte lite ris vid ngt enstaka tillfälle.. ett flatbröd emmellanåt går också bra men blir det mer så ropar kylskåpsdjävulen på mig....
    Jag försöker ju öka på kolhydraterna lite och minska fettet ( inte mycket, bara till normala mängder istället för att äta fett bara för att ) men ris och potatis var ingen bra idé tydligen. Blir mer grönsaker istället, nyttigare också

Tycker dock det är hemskt hur fort man trillar dit för suget, att kolhydrater har sådan lockelse..
  • Faile
    organa skrev 2011-10-31 03:25:09 följande:
    Hej alla!

Jag har aldrig skrivit i denna tråd, varit inne och läst massor utan att jag varit medlem på familjeliv men nu när jag sitter här sömnlös en natt tog jag tummen ur.

Jag äter enligt lchf men är normalviktig utan mål att tappa vikt. Jag har bara följt denna kosthållning för att jag mår bättre i magen av den.

Jag funderade lite på hur ni ser på att vara mätt, ni får förlåta mig här om jag frågar om något som kanske för andra är självklart, känner bara att jag har stort intresse och känner att det skulle vara väldigt intressant att höra andras synvinkel. Många säger att dom tappar vikt när dom äter enligt lchf och att dom äter tills dom är mätt och sen inte äter mer. Men då funderar jag på hur ni gjorde förut? Tror ni att ni hade fått samma viktnedgång om ni hade gjort så med "vanlig" kosthållning, dvs ätit tills ni var mätt och inte mer? Eller är vissa så känsliga för kolhydrater att de "normala" signalerna för när man bör sluta dämpas? 
    För mig funkar det så här. Äter jag tex spagettig och köttfärssås så kan jag utan problem ta en extra tallrik när jag är mätt, bara för att det är så gott. Och efteråt blir man alldeles däst i magen ( paltkoma ) av spagettin som bara blir deg i magen typ.
    Äter jag biff med grönsaker så äter jag tills jag är mätt och sen inget mer, det är jobbigt att trycka ner en extra biff "bara för att".

Dessutom blir jag hungrig mycket mycket fortare på kolhydratkost. En timme efter sådan paltkoma när man ligger i soffan och inte orkar röra sig för att man så mätt, så kan jag bli sugen på nåt igen och då trycka i mig en macka eller nåt. Med lchf håller sig mättnaden länge och suget efter det där lilla extra finns inte.
  • Faile

Jag hade problem med oregelbundna menstruationer innan LCHF, men direkt när jag bytte kost blev den nästan regelbunden igen.
    Däremot har jag fått starkare och längre blödningar, mycket mer pms och även jobbiga ägglossnings-symptom ( aldrig haft förut ).
    Så det är den negativa effekten av lchf för mig, men jag hoppas det normaliserar sig med tiden.

• Faile
    SmåDunder skrev 2011-11-02 09:18:43 följande:
    Har nu kört med LCHF i 4 veckor, med lite fusk när vi hade dop. Helt fantastiska resultat dock med -6,8 kg. Jag har mycket att gå ner efter graviditeten så jag är nöjd, den bästa bieffekten är dock att jag har blivit piggare.

Det som är svårast tycker jag är att få ihop vad vi ska äta dagligen, tips?

Kämpa på!
    Menytråden som är länkad i ts
  • Faile
    Bordeaux skrev 2011-11-02 15:11:42 följande:
    Prova gamla hederliga sättet, vatten, kakao och sötingsmedel istället för socker.

Och en skvätt grädde på moset
  • Faile
    Mandel skrev 2011-11-03 16:34:14 följande:
    Behöver hjälp med kolesterol tack!
    Fattar nada...

B-kolesterol 8,6mmol/L
    B-triglycerider 0,99mmol/l
    LDL 6,0 mmol/L
    HDL 2,1mmol/l

Sedan tar man tydligen LDL/HDL och får 2,86.

Högt på B-kolesterol och LDL och då självklart ett recept på någon kolesterolsänkande medicin.
    Jaha...?
    Jag är skeptisk. Har försökt läsa mig till och på kostdoktorn verka jag inte alls vara i någon farozon eftersom jag hamnar under värdet 5 med mina 2,86 eller har jag fattat allt fel?

Så som jag tolkar det ska man ta kolesterolet /HDL = värdet.

I ditt fall då 8,6 / 2,1 = 4,095

Jättebra ju om det nu stämmer! Jag hade skippat medicinen lätt.     
  • Faile
    Faile skrev 2011-11-03 18:38:27 följande:

Så som jag tolkar det ska man ta kolesterolet /HDL = värdet.

I ditt fall då 8,6 / 2,1 = 4,095

Jättebra ju om det nu stämmer! Jag hade skippat medicinen lätt.     

Dessutom spelar det tydligen ingen roll att LDL är högt om triglyceriderna är låga och HDL är högt, precis som dina ju är.

Om jag nu tolkar allt rätt. Adams Family kan säkert det där jättebra och hon brukar ju vara inne på nätterna, så bara avvakta tills proffsen kikar in     

• Faile
    Sagalin skrev 2011-11-14 16:22:23 följande:
    Jag kör ganska strikt.
    Är det något speciellt du vill veta?

Är det någon som har några bra länkar att läsa ang kokosfett och välbefinnande, gärna om demens?
    Jag brukar använda google när jag undrar något men nu ska jag skicka iväg dessa länkar till min mamma och vill ha några som är bra. 

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-alzheimers 

Om du googlar på kokosfett och alzheimers så kommer det upp en del.   
  • Faile
    rednose skrev 2011-11-14 05:15:03 följande:
    Ok brudar jag är GRAVIDER! Whohoo! :) Nummer två på G men jag funderar lite kring maten...

Jag har varit i USA i 12 dagar nu och "svullat" som sig bör men nu när jag kommer hem tänkte jag återgå till LCHF. Bör jag strunta i de 20g per dag eller hur ska jag tänka?
    Kollade lite på kostdoktorn men hittade inget om mängden kolisar under graviditet. jag är ju liksom inte ute efter att gå ner i vikt nu mer. :)  
    Behöver bebben lite mer kolhydrater eller hur ser det ut på den fronten?
    Jag tränar bikramyoga och styrke ca 4 ggr per vecka men tänkte kanske gå på mamma-yoga istället nu? Nån som har erfarenhet av det eller av att köra bikram under graviditeten? Det är ju lite jobbigare med värmen?

Oj vad jag svamlar men tog testet idag så jag är lite "all over the place". :)

Stort stort grattis, vad kul!! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**