organa skrev 2011-10-31 03:25:09 följande:
Hej alla!
Jag har aldrig skrivit i denna tråd, varit inne och läst massor utan att jag varit medlem på familjeliv men nu när jag sitter här sömnlös en natt tog jag tummen ur.
Jag äter enligt lchf men är normalviktig utan mål att tappa vikt. Jag har bara följt denna kosthållning för att jag mår bättre i magen av den.
Jag funderade lite på hur ni ser på att vara mätt, ni får förlåta mig här om jag frågar om något som kanske för andra är självklart, känner bara att jag har stort intresse och känner att det skulle vara väldigt intressant att höra andras synvinkel. Många säger att dom tappar vikt när dom äter enligt lchf och att dom äter tills dom är mätt och sen inte äter mer. Men då funderar jag på hur ni gjorde förut? Tror ni att ni hade fått samma viktnedgång om ni hade gjort så med "vanlig" kosthållning, dvs ätit tills ni var mätt och inte mer? Eller är vissa så känsliga för kolhydrater att de "normala" signalerna för när man bör sluta dämpas?
För mig funkar det så här. Äter jag tex spagettig och köttfärssås så kan jag utan problem ta en extra tallrik när jag är mätt, bara för att det är så gott. Och efteråt blir man alldeles däst i magen ( paltkoma ) av spagettin som bara blir deg i magen typ.
Äter jag biff med grönsaker så äter jag tills jag är mätt och sen inget mer, det är jobbigt att trycka ner en extra biff "bara för att".
Dessutom blir jag hungrig mycket mycket fortare på kolhydratkost. En timme efter sådan paltkoma när man ligger i soffan och inte orkar röra sig för att man så mätt, så kan jag bli sugen på nåt igen och då trycka i mig en macka eller nåt. Med lchf håller sig mättnaden länge och suget efter det där lilla extra finns inte.