Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk   Här är ett bra inlägg om allergikvoter i matfett. Det blir en liten guide till vilka fetter som är bra och kostdoktorn ger en bra förklaring till alltihop så välj rätt fett för att slippa värk allergi och astma men det är inte så lätt då man oftast bara skriver ut vegetabiliskt fett...

Här hemma väljer vi kallpressad rapsolja lite olivolja som dressing smör går alltid bra och kokosfett äter hela familjen..  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Hanniz skrev 2011-12-13 14:21:27 följande:
    Är det någon som har koll på hur länge ischoklad håller i kylen?
    Länge..kokosfett håller i rumstemp i två år då det inte oxiderar...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Bebben84 skrev 2011-12-14 21:28:49 följande:
    Jag vet att rutor får jag inte på magen av situps men det starka magmuskler borde ju "hålla in" magen? Eller är det helt fel?

Har du fött barn?

Jag har haft en delad magmuskel och lidit av att se gravid ut ganska länge och uppe på det ett gäng överflödiga kilon.Magen blev snabbt plattare med rätt träning .

Har man en magmuskel som tagit stryk av grav är tuplermetoden ngt du ska satsa på absolut inte situps 

Lycka till      
  • mamman i skogen
    Sagalin skrev 2011-12-18 07:26:35 följande:
    -God morgon!

Var på nätet köper jag kokosfett (biofoods) billigast?

bodystore
  • mamman i skogen
    3småttingar skrev 2011-12-18 10:37:50 följande:
    Har problem ifall nån kan råda.. Ätit lchf från och till i typ 3-4 mån och gått ner 12 kg. Nu börjar jag dock må väldigt illa på kvällarna.. Och har tröttnat enormt på maten. Har nu ätit av allt men lagom och räknat kalorier istället samt ätit mindre av typ potatis.

Men det som var skönt med lchf var att magen var så platt! Direkt nu så är magen uppsvälld och jag ser gravid ut :(

Har fastnat, mår illa av lchf och klarar inte vanlig mat för magen :( går det blanda på nått sätt? Jag vill ju ha viktminskning så känns konstigt att äta grädde osv, men vill ha den platta magen..

Har du testat paleo? Som lchf ungefär..lågkolhydratskost men tillåter lite annat och tillåter inte lika mycket fett...
  • mamman i skogen
    Sigrid skrev 2011-12-19 12:41:15 följande:

Vet att jag frågat förut, men tror inte att jag fick något svar då. Så jag testar igen.

Om man äter "strikt" LCHF, vad menas med det?

Man brukar säga under20 gram kolhydrater per dag men den defenition man satt på strikt för att förtydliga brukar säga max 10 gram per dag.
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-12-19 08:17:31 följande:
    Såg en artikel på aftonbladet imorse om LCHF men man måste vara plusmedlem för att läsa och det är inte jag. Någon som är plusmedlem som kan berätta vad det står? Rubriken "LCHF-farlig sekt eller en superdiet?"  www.aftonbladet.se/nyheter/article14097518.ab...
    De säger att vi är farliga sektmedlemmar en raktigenom en oerhört dålig artikel.
  • mamman i skogen
    Zenia skrev 2011-12-20 20:20:51 följande:
    Hej.
    Nu har jag ätit ganska strikt lchf i 2,5 vecka och har inte gått ner någonting. Börjar tappa hoppet :(

Hur mycket har du att tappa, har du jojobantat innan ätit fettsnålt gått på olika dieter? Man ska ge LCHF minst ett par månader helst 6 månader utan fusk innan man utvärderar det kan ta lång tid innan kroppens termosat sköldkörteln svarar och förstår och ställer om.

Man får ibland skruva till titta på vad man stoppar i sig är det är mycket kolhydrater i ngt kanske äter man för mycket kalorier vilket inte är helt ovanligt innan kroppen gått igenom omställningsfasen som tar ett par veckor. Man kompenserar gärna för förlusten av kolhydrater genom att äta lite för mycket av annat. Kalorilagarna gäller hur man än vrider och vänder på det däremot så är kaloriberäkningarna som man ofta ser att man ska äta si och så mycket inte alltid det som stämmer för en själv utan enbart ett medeltal för vad en "normalkvinna" med den vikten bör äta. 

Du kanske måste titta över ordentligt vad du äter har du mycket mjölkprodukter får du kanske kapa ordentligt på detta har du en sköldkörtel som inte fungerar optimalt kanske du bör kolla upp det om inget händer inom ett par veckor. Finns fler i tråden som har problem och är experter påhur man ska gå tillväga.

LCHF funkar omedelbart på undefär 6 av 10 kvinnor de övriga 4 får kämpa och hålla ut ofta beror det på tidigare jojobantning och en otrygg kropp men håller man ut och låter kroppen läka brukar det ge sig somliga får vänta många månader på resultat.

Orättvist nog så funkar LCHF på 9 av 10 män omedelbart vilket jag tycker ger en bild av att vi kvinnor ofta har mixtrat lite för mycket med våra kroppar med olika bantningsmetoder och stört gansak mycket på det sättet medans män ofta "skiter" i sin övervikt och sedan bestämmer sig och går rakt över till LCHF och får strålande resultat..

• mamman i skogen
    Zenia skrev 2011-12-21 11:09:02 följande:
    Tack för era svar. Det känns lite bättre nu.
    Jag har 25 kilo att tappa så har en hel del att ta av. Jag tror jag åt alldeles för mycket första veckan men nu försöker jag begränsa intaget lite och inte falla för allt sug. Jag ska börja mäta mig istället och se vad som händer. Jag har tyvärr jojobantat en hel del innan.
    Sover dock mycket bättre nu så det är en stor hälsovinst för mig så det känns riktigt bra.
    Suget försvinner när kroppen ställt in sig på fettdrift..din hjärna skriker förmodligen åt dig att du ska äta mer kolisar nu Stor omställning är det att byta kost.

Apropå stress är det en riktig viktbov. Vid långvarig stress man behöver itne ens märka att man är stressad själv så utsöndras kortisol och detta höjer blodsockret det är den fysiologiska effekten och blodsockerhöjning är ju det vi inte vill ha för det är en signal att vi behöver fylla på. Possitivt att du sover bättre brukar bli en effekt av LCHF. Binjurarna blir trötta av stress och det kan visa sig i dålig sömn och svårigheter att komma igång på morgonen man har mao svårt att vakna till. 

Hoppas din kropp ställer om sig snabbt nu så du inte tappar sugen..och att du får resultat...Ett tips är att börja med ett vitamintillskott.Jag brukar rekomendera vitamin d3 4000E, omega31-3 gram med epa och dha, magnesium iallfall i början av LCHF, vitmin c minst ett gram och eventuellt även en multivitamintablett...  Du kan läsa om vitken av vitmin d på kostdoktorn...och magnesiumbrist är vanligt när man går över till LCHF   

• mamman i skogen
    3småttingar skrev 2011-12-23 01:06:51 följande:
    Low calorie high fat står ju lchf för... - vad händer om man skippar det feta? Går man ner ändå? Alltså minimalt med kolhydrater och räknar kalorier istället?
    Low carb high fat...om du minskar fetter så blir du förmodligen hungrig. Det fina med LCHF är att de allra flesta inte behöver räkna kalorier då man blir mätt och det är svårt att överäta.

Fett är livsnödvändigt och fettet i kosten är katalysator fet bränner fett och kolhydrater bränner kolhydrater. LCHF är inte det enda sättet att gå ner i vikt med lågkolhydratskost men förbannat verkningsfullt för många då man slipper vara hungrig och kämpa mot suget. Anra lågkolhydratsvarianter är ju tex paleo som man kan kalla stenålderskost där är inte mjölkprodukter tilllåtna men man äter mer frukt och bär och naturligt fett Gi är ju en lliberal lågkolhydratskost men där har du spannmål med och spannmål är ju xenobiotika som vi människor är dåligt anpassade för mycket fibrer gör de flesta uppblåsta och gasiga samt att GI inte håller blodsockret i schack.

Man får testa sig fram många misstolka LCHF som ett sätt att trycka i sig enorma mängder fett vilket inte är fallet. Tycker att Cathrine Schuck och Erik Litsfeldts bok LCHF för tjejer är bra om man vill ha inspiration och äta en god LCHF som inte innebär grädde och smör i massor vilket många recept ofta innehåller.          
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**