-
Bränner vid lättare, dock.Duntoffla skrev 2011-06-30 16:04:11 följande:Helene- nej för det står ju 0 kolhydrater men sen även 100 g och en * där det står sockeralkohol. Lite förvirrande. Då struntar jag i det. Gjorde lite bountys. Undrar om jag kan använda resterande kokosmjölkistället för grädde i pannkakorna ikväll? Förvisso ngt mer kolhydrater men ingen jätteskillnad direkt
-
Ost, feta och smör brukar fungera - för nästan alla. De mejerivaror som kan ställa till det är grädde, youghurt och creme fraiche.Mitka79 skrev 2011-07-01 00:16:30 följande:är de därför man ska undvika mjölkprodukterna ? men vad äter man istället isf? och 2 dl mejerier om dan, alltså mjölkprod? äter nog för mkt mjölkprodukter då... turkisk yoghurt, ost, fetaost... inte i mängder, men 1dl yogh. lite feta o nägra skivor ost... fast de kanske blir 2dl...usch nu blev de krånglit igen... vill ju ha resultat lite för fort tror jag ;)) o vill ju inte göra fel;)
Det kan bero på flera olika saker, t ex:
Man får i sig mycket mer energi än man tror men med ganska dålig mättnad, en dl vispgrädde mättar relativt lite men ger någonstans runt 350 kal.
Mjölkproteinet kan få en viss sockereffekt, särskilt i större mängder.
Många frestas att kombinera mejeri med "halvbra" mat, t ex lite bär, nötter, frön, och det kan bli rätt många kolhydrater när man lägger ihop.
Mejeri mättar generellt lite sämre än ägg och kött, en bra anleding att basera dagens första mål på något annat än just mejeri. Man får en bättre start då. Men detta gäller alltså inte för ost och smör. -
Egen erfarenhet säger att man bör äta mycket i början och absolut inte gå hungrig. Bra start är att göra på följande vis:rednose skrev 2011-07-01 08:06:31 följande:Man, jag har fått huvudbry...
Jag förstår inte hur jag ska få ihop min dagsmeny... Ska tydligen ligga runt 1599 kcal om dagen med max 80 g protein!! Vad ska jag bli mätt på??? Ska man kränga mängder av kokosfett då eller hur fan (rent ut sagt) ska man lyckas få i sig såna mängder fett. Kan väl inte vara meningen att man ska sleva i sig smör?
Så här åt jag igår, ni kan väl se vad ni tror om det?:
Frukost:
Äggröra på 2 ägg med en msk vispgrädde i
4 skivor bacon
Lunch:
3 hårdkokta ägg med 1 msk majonäs 80%
4 skivor tunt skivad rökt skinka
1/4 gurka oskalad
Middag:
1 medelstor grillad fläskkarré
Grekisk sallad med kapris och feta
50 gram brieost
2 koppar kaffe med varsin msk vispgrädde
Förstår liksom inte hur jag ska minska proteinet? Tar jag bort köttbiten och bacon så är jag ju hemma men å andra sidan blir jag ju knappast mätt då... HUR GÖR MAN!?!?!!
Undvik kolhydrater, var lite aktsam med grädde/cremefraiche/youghurt men ät i övrigt så mycket du vill, när du blir hungrig. Försök undvika att äta när du egentligen inte är hungrig.
Din meny ser rätt bra ut (om det inte var mycket kapris, kapris är konstigt nog ganska kolhydratrikt) men det känns lite lite. Det är som sagt bättre att hjälpa kroppen att ställa om genom att "fläska på". En del går ner i vikt direkt i alla fall. Andra inte. Men det viktiga är att man hjälper kroppen att gilla den nya stilen.
Åtminstone en månad bör vara "smekmånad".
Så skulle jag rekommendera något skulle det faktiskt vara att du ökar på köttandelen så att du blir riktigt mätt, inte att du tar bort någonting alls. Väljer du fett kött bör det fungera alldeles utmärkt. Är köttet magert lägger du bara till lite kryddsmör eller fet sås. Krångligare än så är det inte.
Så kan du kolla om en månad eller så hur du mår, och då kan det vara dags att börja tänka på mängden mat. -
Asch, varsågod (*lite generad*)Hanna91 skrev 2011-07-01 16:09:09 följande:Är så otroligt glad över vad som kom på posten idag!!!
Tack - astro - för boken!
Blev dock chockad över att det var en helt ny bok! Trodde ju jag skulle få en av dina gamla!
Är oerhört tacksam!!!!!
Jag hämtar recept ur mitt ex jämt och ständigt. Älskar hans böcker helt enkelt! -
Visserligen går man ner i vikt av LCHF (vanligen) men det är ingen bantningskur och det är inte nyttigt för kroppen att "snabb-banta" med LCHF, särskilt inte om man sedan byter tillbaka till vanlig blandkost.New mum skrev 2011-07-02 17:26:33 följande:jag vill gå ner i vikt..ca 5kg. Tänkte att jag skulle börja med Lchf. Hur snabbt ger detta resultat? Jag vill gå ner till bästa kompisens bröllop som är 6/8. Klarar jag gå ner till dess? VAd äter man istället för pasta, ris,potatis? Sallad till då eller?
Ge mig alla tips ni har till en nybörjare....snälla.
Om du bara har 5 kilo att tappa och inte vill ställa om till LCHF mera långsiktigt så är det förmodligen bättre att du gör på annat vis, t ex tar en vanlig pulverkur på två veckor. Inte för att de är nyttiga de heller men i valet mellan pest och kolera ...
(Dessutom är det troligare att du når ditt mål på det viset. Just det som det låter som om du vill göra är inte riktigt i linje med just LCHF egentligen.)
Om du ändå bestämmer dig för LCHF råder jag dig att fokusera på fett kött och väldigt lite grönt. Ät dig mätt på kött helt enkelt. Annars blir det nog svårt att skala av fem kilo så snabbt om du inte har mer att tappa.De flesta blir varghungriga i början men vissa reagerar tvärtom. Är du van att äta lite så kan det bli knepigt med hungern i början, den kanske helt enkelt inte dyker upp. Det brukar rätta till sig efter en månad eller två.Ennna skrev 2011-07-02 23:53:55 följande:Hakar på här!
Började i måndags, och inser att jag är mätt hela tiden. Käkar frukost men är inte hungrig förrän sen middag... Ska det vara så?
Tacksam för lite guidning! -
Det brukar närmast vara tvärtom. Underligt.Linda5 skrev 2011-07-03 16:30:11 följande:Hej!
Har aldrig lidit av att inte äta regelbundet men sedan jag slutade med kolhydrater så blir jag jättedålig om jag inte får i mig mat. När jag sen äter tar det ju så lång tid innan yrseln o illamåendet går över. Vad kan man ha med sig? Har ju hunnit äta en halv gris nu när jag kom hem innan jag känner att jag börjar må bättre.
Saker som är lätta att ha med sig: Torkat kött (fast jag tycker att det smakar hundmat), hårdkokta ägg, vissa "ölkorvar" (se upp så den har bra värden bara). För den något mer liberale är en påse mandlar och/eller nötter ett bra val. -
plopp76, min spontana tanke var:
För lite kött.
När jag lägger ihop din meny så blir det lite väl mycket energi från "extragrejer" som bea, grädde o s v. Det kan vara detta som spökar. Kanske skulle du försöka dra ner på tillbehören genom att helt enkelt äta mer av basmaten d v s kött, helst fett kött då förstås.
150 gram kött är en väldigt liten portion. Ska kroppen våga gå ner måste den få lära sig att den har tillräckligt av maten. Om du testar att äta 300 eller t o m 400 gr kött istället så tror jag att du kanske får en tryggare kropp på lite sikt.
"Fusken" är också lite för många. Två ggr per månad är rätt ofta under omställningen, för ofta faktiskt.
Nötter och jordgubbar är också ett bekymmer. Ät hellre rejält med bär EN kväll en några då och då. Nötter kan det vara klokt att avstå ifrån tills man går ner i vikt (om man vill ner).
Men om vi tittar på en tänkbar dagsmeny för dig:
Två kokta ägg, majo, keso. Det är en ok frukost.
150 gr kött, 200 gr grönsaker, fet sås. Det är en lite väl liten middag och det är för mycket grönt jämfört med köttet. Testa som sagt 300 gr kött och bara lite grönt istället.
Du skrev lunch OCH middag men du menar att du äter två mål vad? Inte ett? Annars blir det alldeles för lite mat.
En bit brie som mellanmål. Brukar fungera för de flesta.
Över lag en smula lite. Du behöver inte dra ner på maten, det är snarare tvärtom.
-
Lax, fläskfärs, blandfärs, fläskkotlett m fettrand och nötkött m insprängt fett, sill, fläsk, makrill - fett kött.Mitka79 skrev 2011-07-04 23:04:56 följande:Vad är fett kött egentligen? Vi äter mkt lax, kyckling, fläskfile och köttfärs.. Är det fett kött? Falukorv är väl inte så bra va? Känner att jag klarar mej utan korven.
Och om jag som nybörjare ska undvika mkt mejerier, vad ska jag då äta som är fett ist? Smör? eller ska fettet komma från köttet?...
Nu har jag hållt på en v o gått ner 1kg men jag undrar verkligen om jag gör rätt;) Blir nog lite väl mkt ost ändå o yoghurt när jag känner mej hungri.
Men som plopp 76 skrev så äter jag väl nog lite för lite kött med.... 100gr torsk imed brockoli o smör sen en halv kyckling med coleslaw en tomat. ida kände jag mej inte alls mätt, så antar att de blev helt fel.
Vad har ni för såser eller tillbehör..
Hur ofta äter ni fisk? Här känns det som det blir ibland 4ggr i v....
Hoppas ngn vill svara;)
Kyckling, nötfärs, skinka, torsk, räkor, kräftor, bacon (om du inte sparar flottet) - magert.
Du kan lätt kolla innehållet i maten på t ex minmat.net
Fettet får gärna komma från smör, kokosfett, oljor (lite omdiskuterat vilka - jag gillar raps- och olivolja själv.
100 gr torsk är i sig fettfritt, dessutom en pytteliten portion.
En halv kyckling är väl rätt ok men jag hoppas din coleslaw var riktigt fet. Tomaten är tveksam.
Inte mätt? Ät i så fall. Släpp idén att äta på bestämda tider, ät när du är hungrig och inte annars.
Vi äter fisk sällan - det är inte så poppis. Det blir många blandfärsrätter, mycket kyckling och fläsk.
-
Finemang om du flyttar keso/blåbär/grädde så att det blir efterrätt efter en middag.plopp76 skrev 2011-07-05 17:53:38 följande:Ny strategi :)
Frukost: Ägg och bacon eller keso med blåbär och grädde.
Lunch: KÖTT och fett.
Middag: KÖTT och fett.
Mellanmål om det behövs: Kokt ägg, ostrullar med bregott.
Vad tror ni? Bra eller dåligt?
Ska man äta "gränsfall" ska det inte vara först på dagen.
Du kan nog gott unna dig lite gröna blad eller svamp också om du vill. -
Energimängden är inte problemet. Alls.Labolinas skrev 2011-07-06 07:12:18 följande:Men är det inte så att det är bättre att äta kolisar på morgonen ändå, för då är kroppen "tömd" på energi och hanterar eventuella kolhydrater bättre? Om man äter på kvällen, borde man ju lägga på sig det eftersom kroppen inte hinner göra av med all den extra energin?
När du äter kolhydrater minskar eller stänger du din fettförbränning. Som f ö är alla effektivast på morgonen.
Dessutom blir du sugen på mer kolisar när blodsockret sjunker. Händer detta under dagen är det lätt att fel mat börjar locka.
Kolhydrater gör mest skada på fastande mage (maximal insulinpåverkan) och minst skada i slutet på en fet måltid.
Vill man upp i vikt ska man alltså äta sötsaker före maten. Gammalt knep.