• Spana

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gladskit skrev 2012-06-11 22:15:28 följande:
    Bästa boken är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt! Den rekommenderar jag till alla som funderar på LCHF för jag anser att det finns två saker man måste göra om man är seriös;
    1) sätta sig in i varför man väljer bort kolhydraterna! Hur de fungerar i kroppen och varför man vill undvika blodsockersvägningar.
    2) få en del grundläggande recept. Kör man på i tron att LCHF är lika med bacon, grädde och ägg lär man snart tröttna. Ser man däremot till att lägga första 4-6 veckorna på att lära sig nya recept på vardagsmat så har man mycket vunnet och kan fokusera på och inte minst inspireras av allt nytt istället för på vad man inte får äta.

Katrins bok har jag och den är bra. Det finns en del bra recept och den är bra som inspiration. Men hon är ju som vanligt rätt hård i tonen, men det gillar jag

tack snälla för tipsen!!
  • Spana
    HokusPokus skrev 2012-06-11 22:20:36 följande:
    Spana,
    Matrevolutionen tycker jag är bra!

Tack!! Den var jäkla billig också. Kanske skulle klicka hem den. :)
  • Spana
    Gladskit skrev 2012-06-11 22:30:11 följande:
    Ja passa på!!
    Nu finns den ju i pocket också så det är bara att klicka hem.
    Han har en läsvärd blogg också; www.kostdoktorn.se/

du är en ängel. Tack! :)
  • Spana
    Hoppet 3 skrev 2012-06-12 00:14:54 följande:
    Åt broccoli från förskolan idag då de bjöds på broccoli sås med pasta. Jag hade med mig camenber och en ölkotv men ville ha lite broccoli till. Så jag tog upp 4 små träd och sköljde dom för att såsen skulle försvinna. När jag sedan åt dom smakade dom sött. Som om de var socker på dom. Läskigt tyckte jag. Är glad att jag inte äter vanlig mat längre.
    är inte broccoli bra att äta? Har jag missat nåt?? :/
  • Spana
    Boost skrev 2012-06-12 06:58:33 följande:
    Broccoli är jättebra, äter det flera gånger i veckan!
    Kan det ha varit nåt i såsen som gjorde de söta? Förstår inte varför de skulle smaka sött annars :)

åhh.. blev lite nervös! Har ju precis kokat ett gäng broccolibuketter som jag ska ha till lunchen! haha.

Då missuppfattade jag nog inlägget :) 
  • Spana

ställte mig på vågen i morse. Kände mig lite uppsvullen o dan, men det visade minus!! :)

Började resan på 85,5 kg. Visserligen för drygt en månad sen om inte mer.

Idag vägde jag 82,1 kg!!

Har druckit mer vin än jag ska, och har även snyltat lite chips och lite godis vissa dagar. Så jag är jätteglad!

Nu tebax till jobbet efter rasten.

Ha en bra dag!            

• Spana
    spökplumpen skrev 2012-06-12 23:04:14 följande:
    Ja, usch vad sommaren är svår. Glass, färskpotatis, frukt och bär, fika och middagar till höger och vänster, vin och öl en ljummen sommarkväll...Gahhh!  Jag kommer göra mitt bästa och sen i höst ta till hårdhandskarna, om det behövs.

Till midsommar tänker jag koka potatis dagen innan som gi-arna gör, vet inte om det blir bättre för oss men det känns iaf personligen bättre att göra så. Och jag kommer att äta senapssill trots att den innehåller 16 g kolhydrater och av sillen äter jag nog ca 100 g. Kommer förvisso att ta glocosanol, men jag kommer inte ha ångest över maten. Jag väljer att göra avkall då och då, annars skulle jag tröttna helt och lägga av. 

Jag vet inte hur det är med er andra men jag känner att denna kost är såååå tråkig, längtar så till jag når målvikten och kan börja laborera med att återföra lite kolhydrater. Första vändan med lchf tyckte jag maten var underbar, men nu känns maten som grå och tråkig näring som man måste äta. Ett tag kändes det som om att jag höll på att äta mig till en ätstörning, men efter att ha blivit lite liberalare med maten känns det som att jag kan fortsätta ett tag till.
    jag har ju nyligen satt igång det här, så har inte ledsnat än.
    Men jag kommer också fuska i sommar! Inte varje dag, men som du säger så kan det bli väldigt trist om man aldrig får unna sig nåt. Så är det väl med alla oavsett kost?

En iskall öl... Mmm,, midsommar då blir det nog potatis för mig med.

Värst av allt är när vi ska til Italien!! Går det öht att äta lchf med pizza och pasta i varenda hörn?? haha.. 

Man får väl göra det bästa utav det, och köra på emellan :)

Glocosanol?? Vad är det??            
  • Spana

ikväll är jag ätsugen.. :/ 

Givetvis på fel saker. Men får bli lite gröna oliver och ett glas cola zero. 

Men egentligen skulle jag vilja ha en massa lösgodis. Sött, salt, surt, hårt, mjukt, segt och massa choklaaaaad.....     

• Spana
    Boost skrev 2012-06-13 20:12:01 följande:

Nu blev jag sugen på slemmiga gröna grodor och råttor!

åååhh.. i vanliga fall så kan det kvitta, men nu skulle jag kunna hugga av en bilring för att få några ;)
  • Spana

får lite ångest ibland. Ska det vara såhär hela livet?

Vad händer när man är nöjd med sin vikt? Ska man lägga till något då? Äter man som nu går man väl ner mer i vikt?

hur gör man??

O nu lägger vi ner godispratet va, trots att det var jag som satte igång det ;) blir galen annars!! haha         

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**