• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tänkte på en annan sak: I vilken annan tråd skulle ett gäng sockermissbrukare, underviktiga supersnyggingar med superkropp (ja, du Denebola), några halvfeta som harvar på, och några mittemellan kunna samsas?

Ingenstans kära ni - ingenstans. Vi är unika! Tänk på det. Btw: Vi är bäst också. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-05-16 19:47:17 följande:
    Hej jasså var de ,det visste jag inte :=)
    Men de pratade ju om hans bok och hans site?? 
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-05-16 20:27:07 följande:

Puss! Kyss
    Right back at ya, sweetie! Kyss
  • Linda1976
    Bonanza skrev 2011-05-16 21:20:10 följande:
    En typisk dag för mig idag, och den ser ut såhär:

Fett 76.36%
    Protein 21.14%
    Kolhydrater 2.5%

10 gram kolhydrater.

Sedan efter jag räknade ut det här så åt jag tre bountys (men mina i är i form av chokladbollar), vilket ju lägger på ca 4 gram kolhydrater. Men det ger ju ändå bara 14 gram.

Så jag fattar verkligen inte varför min viktnedgång uteblir. Jag har hållt på i fyra veckor nu, men vågen står still. 2 hekto ner i morse, men det är det första på två veckor.

Vad kan jag göra annorlunda?
    Det är ju inte så länge sen du var gravid, jag skulle gissa på att det är hormoner som ställer till det.
  • Linda1976
    Enensammamma skrev 2011-05-17 16:27:27 följande:

Fast vill du verkligen kombinera så mkt fett med kolhydrater?

Min dotter äter inga proteiner alls i princip. Vi får tvinga och truga. På dagis äter hon bara pastan, riset, potatisen och massa smörgåsar. Vet inte hur vi ska komma ifrån det där :-/

Men vaddå mycket fett? Proteinet äter i samma, hon äter ju inte samma mänger fett som vi, tar jag 3 msk bea så tar hon 1 tsk, säger "äckligt" och äter köttet hardcore utan nåt till... Så nej, jag kombinerar inte med för mycket fett. Jag är glad om ungen får i sig nåt alls, hon är ganska ointresserad av mat, därför är jag nöjd att jag kan mygla ner saker i smoothien utan att hon märker *skrattar lömskt*

Smoothie kanske kan va nåt istället för välling btw! 
  • Linda1976
    Enensammamma skrev 2011-05-17 16:29:00 följande:
    Jag köper inte snacket att godis och glass inte är gott längre. Hur är det möjligt liksom? Skulle lätt kunna leva på gotter Usch jag kämpar verkligen med min hjärna just nu
    Men det ÄR inte gott med luftpumpad äcklig GBglass. B&J, HaägenDazs och Österhagen däremot.... Klart det är gott, men man får göra ett val. Aldrig, ibland eller så ofta man vill.
  • Linda1976

Vi pratade ju om Soja! Hittade utmärkt info i ett gammalt brev från lchf.se!

Varning för sojaprotein!
    Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustri har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja 

Varför är soja skadlig för människan?
    Alla baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (t.ex. spannmål) innehåller växtgifter som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. Vad gäller soja är några ingående växtgifter av särskilt intresse: 

Fytinsyra hämmar upptagning av mineraler, som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Syran neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider. Eftersom du behöver mineralerna för att hålla dig frisk och eftersom t.ex. järn är så betydelsefullt för syretransporten i blodet, är det lätt att förstå nackdelarna med intag av fytinsyrahaltiga födoämnen för den som idrottar. 

Höga halter av fytinsyra är skadliga för tillväxten hos barn och ungdomar. Inte bara soja, utan också fullkornsprodukter, innehåller fytinsyra. 

Lektiner har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och, om proteinomsättningen är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och du har fått en s.k. autoimmun sjukdom. 

Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom är soja som proteinkälla undermålig jämfört med animalisk föda, eftersom viktiga aminosyror, som metionin och cystein saknas. Metionin är en essentiell aminosyra, dvs. kroppen kan inte bilda den själv, utan den måste tillföras via födan. 

Andra proteinrika baljväxter delar dessa dåliga egenskaper med sojabönan, men sojan innehåller ytterligare dåligheter som är speciella för den. 

Soja förknippas med störningar i hormonsystemet, försvagning av immunsystemet och minskning av sköldkörtelns aktivitet. (sköldkörtelhormonet styr ämnesomsättningen i kroppen). 

Soja innehåller nämligen s.k. fytoöstrogener (liknar det kvinnliga könshormonet östrogen) varför modersmjölkersättningar baserade på soja har satts i samband med en tidigarelagd sexuell utveckling hos flickor och en senarelagd eller hämmad sexuell utveckling hos pojkar. Flickor kan utveckla bröst och pubesbehåring före åtta års ålder och i en del fall före tre års ålder! 

U.S. Food and Drug Administration har en lista på 288 vetenskapliga studier, som tar upp de skadliga effekterna av att äta sojaprodukter. 

Soja används numera också som kraftfoder i djurhållningen. Detta har negativa konsekvenser, dels därför att soja som alla bönor innehåller mycket av inflammationsdrivande omega-6-fett (mer om detta senare) och dels för att produkterna från djurhållningen innehåller fytoöstrogener. Vill du äta riktigt kött, ska du därför äta kött från vilt eller från gräsbetande, ej kraftfoderuppfödda djur. 

Sammanfattning:
    Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. Undvik bönor, särskilt mat baserad på sojabönor! 

Sojabaserad modersmjölkersättning höjer dramatiskt östrogennivåerna hos barnen och tidigarelägger puberteten hos flickor och senarelägger och undertrycker könsutvecklingen hos pojkar.

____________________________________________________________________________________

Men GUUUUD jag mår dåligt. Och Erica Johansson borde verkligen ta på sig dumstruten. HUR kan de ösa ut så mycket skit???
    ALLA I TRÅDEN BORDE MAILA ALPRO OCH IFRÅGASÄTTA - vem är med?
  • Linda1976

Skickar ut kramar i sajbörn till alla som behöver ♥

Själv ska jag tillbaka till läkaren imorgon. Har jobbat heltid i 4 veckor, och är slutkörd. Tyvärr. För er som inte är insatta: Sept-jan: sjukskriven för utmattningsdepp, och på 2,5 månad gått från 0 till 100% - ivrigt påhejad av FK  - de enda som tycker det är en bra idé.

Det har gått ALLDELES för snabbt, jag gråter, är slutkörd, stressmage, sover knappt.... Ja, SKIT helt enkelt...

Så idag "tvingade" min chef mig att ringa läkaren, för hon ser hur skit jag mår....

KRAM på er Hjärta 

• Linda1976
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 21:55:44 följande:
    Massa kramar till dig!!! Hjärta
    Tack!! det behövs kan jag säga... Idag på jobbet stod jag och tjöt i kundkorridoren på jobbet, så jag fick gå in i ett oanvänt rum och böla klart...sjuuuukt - det är så inte jag.
  • Linda1976
    musli skrev 2011-05-17 22:09:56 följande:
    Hittade en blogg som får mig att skratta högt och få skratt-kramper... 
    Läs det här inlägget, han är fantastisk! Humor på hög nivå! 

fredrik.cafe.se/kronika-38/

Håller på och läser mig igenom heeeela hans blogg just nu, kan inte sluta!!! 
    Han e skitrolig, jag läser hans blogg av och till
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**