• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-02-15 14:09:34 följande:

Håller på att baka Poones för första gången och följer receptet som någon lade ut här för några dagar sen. Men smeten blir väldigt lös. Ska den vara det? Typ som havregrynsgröt-konsistens. Klickar man ut med slev på plåten eller hur gör man?

Tacksam för snabbt svar!

Och en fråga till. Är Pofiber lchf-vänligt. Det står att det är potatisfiber.

Ibland är lchf-bröd som gröt när man klickar ut det, så det är nog helt ok.

Pofiber är ok, så ät du   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Ninis skrev 2012-02-15 18:51:55 följande:

Det med 5 ägg och po-fiber.

Fast nu när jag ätit en Pones får jag lite ballongkänsla i magen som jag får när jag käkar kolhydrater så som pasta och sånt. Är det verkligen ok med Po-fiber?

Kan vara att både pofiber och fiberhusk sväller. Det är ok hur kolhydratsynpunkt ( i begränsad mängd såklart ) men jag gillar inte heller att äta lchf-bröd förutom knäcke eller microbrödet. Blir också uppsvälld + att mitt sug efter bröd kommer tillbaka.
  • Faile
    Maskinisten skrev 2012-02-16 20:35:17 följande:
    Så börjar tredje dagen i enighet med LCHF lida mot sitt slut.

Kroppsligt tycker jag inte det just annorlunda gentemot vanligt, gårdagens myckna pinkande har tagit slut. Känner dock en liten matthet, fast inget extraordinärt. Och lite övergångs protester från kroppen skall man nog vänta sig, och blir det inte mer än hittills så blir jag faktiskt förvånad.

Maten, har lärt mig att steka vitkål går bra, men det smakar faktiskt inget vidare.
    Hackade lite (ca en tsk. toppad) rödlök till räkröran till avokadon idag, har svårt att de såpass små mängder rotfrukt skall kvadda något... 

Skaffade en bok i LCHD kost idag, för om det skall funka för mig i längden behöver jag en handfull nya recept...

Har du kollat in menytråden i ts, många bra mattips där.  
  • Faile
    Bronzie skrev 2012-02-17 12:43:14 följande:
    Hej hallå! Jag har ätit enligt LCHF i 3 veckor, och vikten går neråt sakta men säkert. Men åt först 2.5 veckor nutrilett, gick ner 5,6 kg vilket var kul, men har ju nog förstått att svältideter är det värsta man kan göra mot sin kropp, så aldrig mer. Med lchf har jag nu gått ner ytterligare cirka 3,2 kg, så sammanlagt 8,8 kg! Har 10,2 kg kvar till min målvikt!

Funderar om någon här testat på att köra fakir? Hur länge höll ni isf på och fick ni några resultat? Jag mår otroligt mycket bättre när jag äter LCHF, så det här är nog en livsstil jag tänker hålla mig till! Men funderade på att inom en snar framtid testa på fakir, för att få en spurt på kilona, som faktiskt nu går väldigt långsamt neråt.. Några tips?

Jag åt fakir i ca 3 månader. Mådde apa och gick inte ner ett skit.
  • Faile
    Bronzie skrev 2012-02-17 13:21:10 följande:
    Det låter inte kul... Men tre månader låter som en väldigt lång tid? Jag har förstått att man inte borde äta enligt fakir i mer än ett par veckor?

Jag ger varje kostbyte ( även om det är en liten ändring ) gärna 3 månader innan jag byter igen. För att se om effekten dröjer, omställningsbesvär fått tid att försvinna osv.

Så jag har kört såhär:

Nutrilett med middag 3 månader -2kg

Lchf strikt 6 månader -10kg

Fakir 3 månader +- 0

Lchf strikt 3 månader +-0 

Lchf liberal 1 månad ( hittills ) -3 kg     

• Faile
    Martina 76 skrev 2012-02-17 17:51:34 följande:
    Själv ska jag käka lite LCHF-glass nu. ICA Maxi har infört det i sitt sortiment. Riktigt gott faktiskt!

Men glass utan socker är ju inte glass fick jag lära mig i en annan tråd igår
  • Faile
    Martina 76 skrev 2012-02-17 17:55:39 följande:
    Det måste vara skrivet av ett carb-miffo!!!

Klart
  • Faile
    Juliec skrev 2012-02-18 01:10:02 följande:
    Alltså usch!!!!! Mitt huvud kommer sprängas, är det här normalt?! det gör så jävla ont !!! :(

Första veckan? I så fall är det normalt tyvärr. Jag hade en huvudvärk från helvetet första veckan med lchf, men det gick över sedan och efter har jag mått bättre än någonsin.
    Huvudvärkstabletter, vätska och tålamod bara medan kroppen "detoxar"
  • Faile

Blev så lycklig idag, nu har lågkolhydratbrödet och Stevian hittat även till mataffärerna här på lilla Åland

• Faile
    Envis skrev 2012-02-19 10:16:20 följande:
    Hej allihopa! Har det senaste året slarvat en hel del och har därför gått upp ca 8 kg...

Nu har jag börjat igen, men återföll i slarv pga en operation och sjukskrivning. Gick upp 2 kg (som jag hade gått ner precis) igen. Började återigen om, och har gått ner 0.4 kg på 2 dagar.

Nu vill jag ha resultat, fort! Tänkte försöka köra ganska strikt.. Hur mycket kcal får ni andra i er på en dag?      

Jag funderar nu på att hålla mig, en period, på 4 st stekta ägg och ett paket bacon/dag. Detta ska bli 913 kcal, 80,87% fett och 19,13% protein. Jag dricker några koppar kaffe per dag, med grädde i (vilket ger liteee kolhydrater ju). men i övrigt tänker jag inte äta några kolhydrater alls, under några dagar.

Tror ni att ovanstående räcker, eller kommer jag svälta ihjäl? Bör jag kanske utöka med ett ägg till, för mer protein? Fettmängden ovan blir ju något mer, med tanke på grädden i kaffet. 
    Du kommer säkert gå ner, men dieten låter ju nästan lika tråkig och jobbig som shakes. 
    Du tror inte chansen att klara det ökar med god varierad kost istället?   
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**