• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maskinisten skrev 2012-02-21 09:22:46 följande:
    Så har dieten/livsstilen LCHF förflutit en vecka, får nog säga att jag är litet förundrad över dess inverkan.

Mitt primära incitament för att testa har varit och är viktminskning, hitintills får jag väll vara nöjd med ca -3kg.

Jag har varit någorlunda stringent i kosten, med lätt överslagsräkning får jag det totala kolhydrat intaget under veckan till ca 90g

Lite andra "biverkningar", jo jag tycker mig vara piggare om dagarna, pigg på ett sätt jag inte varit på nästan tjugo år. Och sömn, upplever det som jag sover tyngre eller djupare, bättre helt enkelt.

Besvär att komma igång, tja, en dag vart jag på toalett några gånger extra och haft en lätt huvudvärk en afton.

Har jag upplevt det som jobbigt, inte själva kost grejen. Dock så tycker jag det är tradigt att förlora litet av det sociala kring måltider, dels att man äter annorlunda än de omkring en men framförallt inte alls lika ofta.

Idén med att ha grädde eller kokos fett  i kaffet är det jag verkligen inte gillar, så det har jag enkom provat och direkt avfärdat. Däremot kan jag lugnt lova att jag ser fram emot en LCHF grill säsong

Så nog fortsätter jag mitt lilla experiment, har sagt en månad innan jag utvärderar riktigt, så det får jag väll allt vackert hålla. Men nog får jag säga att så här långt är jag, imponerad är väll för tidigt att säga, men är mer än nöjd.

Härligt!

Jag har själv skippat mjölkprodukter helt nu ( förutom smör ) så grädde är ju absolut inget måste.
    Kokosfett har jag lärt mig i kaffet enbart för att jag tror det är väldigt nyttigt och vill få i mig 2-3 tsk per dag, och då är kaffet det enklaste sättet att få i sig det på. Nu har jag vant mig och tycker kaffe utan kokosfettet smakar apa   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Kattdamen skrev 2012-02-27 12:31:49 följande:
    Jag funderar på en sak, jag äter p-piller sen tre månader tillbaka, och har märkt ett väldigt stort sug efter mat, och då mat med mycket kolhydrater. Jag kan inte stå emot alls, och börjat gå upp i vikt.
    Har med p-pillrena att göra möjligtvis?

Jag får precis samma sug när jag ätit piller eller tagit p-spruta. Tyvärr.
  • Faile
    Maskinisten skrev 2012-02-28 19:30:11 följande:
    Det återstår att se...
    Dock kommer jag till att konsumera som tidigare vid de tillfällen som "kräver" normalt beteende, om man tex blir bjuden på bröllop eller examens gille. Som nämnt är den sociala förlusten tung för mig, och är det som kan fälla hela LCHF grejen...

Kul med någon som ser kliniskt på det hela

Gällande det sociala.
    Jag äter ju lchf för att gå ner i vikt och har gjort i lite mer än ett år nu. I början var jag strikt hela tiden, skippade att äta alls om det bara fanns bullar hos ett besök osv.
    Idag äter jag det som finns vid dessa sociala sammankomster. Kan jag ta bort något så gör jag det ( grönsaker istället för potatis tex ), men jag är inte krånglig i överkant. Jag vill inte att någon ska känna sig obekväm över att inte veta vad man ska servera mig och jag vill kunna njuta av vissa sammankomster till fullo. Betyder det tacos så äter jag tacos, är det vin eller drink till så dricker jag det som serveras.

För det är ju så vi borde äta tycker jag, i slutändan. Man kan äta av allt, men inte alltid och vissa saker kanske ännu mer sällan.
    Men att helt förneka sig vissa saker vid enstaka tillfällen ofrivilligt, är bara att krångla till det i onödan tycker jag.       
  • Faile
    Faile skrev 2012-02-28 19:48:36 följande:

Kul med någon som ser kliniskt på det hela

Gällande det sociala.
    Jag äter ju lchf för att gå ner i vikt och har gjort i lite mer än ett år nu. I början var jag strikt hela tiden, skippade att äta alls om det bara fanns bullar hos ett besök osv.
    Idag äter jag det som finns vid dessa sociala sammankomster. Kan jag ta bort något så gör jag det ( grönsaker istället för potatis tex ), men jag är inte krånglig i överkant. Jag vill inte att någon ska känna sig obekväm över att inte veta vad man ska servera mig och jag vill kunna njuta av vissa sammankomster till fullo. Betyder det tacos så äter jag tacos, är det vin eller drink till så dricker jag det som serveras.

För det är ju så vi borde äta tycker jag, i slutändan. Man kan äta av allt, men inte alltid och vissa saker kanske ännu mer sällan.
    Men att helt förneka sig vissa saker vid enstaka tillfällen ofrivilligt, är bara att krångla till det i onödan tycker jag.       
    Ska tillägga att jag började äta lchf för att gå ner i vikt, nu är det en livsstil eftersom jag mår så bra av kosten.  
  • Faile
    Tom Araya skrev 2012-03-01 17:00:19 följande:
    Vad jag menar är att det jag studerat är naturligtvis forskningsbaserat, det är inte samma sak som att jag har och kan presentera de rapporterna. Ofta omnämns de bara i artiklarna och det innebär ett ett omfattande arbete att leta upp och läsa dem, vilket inte känns aktuellt för mig på min icke professionella nivå.

Nja, taget ur luften är det ju inte men jag förstår ditt resonemang.

Argumentet om att inte bry sig om tveksamma forskningsresultat är dock bara ett argument om man är konsekvent.

Jag ställer då motfrågan...
    Ni som inte bryr er om vilka typer av fett ni stoppar i er för att entydig bevisning saknas, gör/resonerar ni lika om allt?

Snälla. Kan du inte låta oss ha den här tråden för oss själva, vårt enda andningshål här på fl där vi inte behöver försvara vårt kostval?!

Starta en egen tråd, eller hoppa in i någon av de många diskussionstrådar där lchf ifrågasätts/diskuteras så kommer du säkert få många svar på dina frågor
  • Faile
    Tom Araya skrev 2012-03-01 17:28:00 följande:
    Vänta här nu...det här är en tråd om LCHF. Var ska jag annars ställa mina frågor om LCHF än här?
    Jag vill veta hur man ser på olika sorters fett och varför, därför att jag vill förstå mer om LCHF som totalt krockar med allt jag lärt mig tidigare om fett. Är det ett problem för dig kan du låta bli att läsa och kommentera mina inlägg.

Det här är en tråd för oss som äter lchf.

Jag diskuterar gärna studier och annat kring lchf, men den här tråden tex kikar jag in i för att få pepp, för att peppa, för att få råd och tips om recept, matprodukter och dylikt.
    Det finns ju mängder med just diskussionstrådar om lchf, varför då hoppa in här om man ändå inte äter lchf?
    För jag antar att du inte gör det?   
  • Faile
    Tom Araya skrev 2012-03-01 17:36:04 följande:
    Jag kanske funderar på att börja...men det lär nog inte bli av om det är känsligt att ställa frågor.

Det är inte ett dugg känsligt. Hade det varit det hade ingen av oss ätit lchf, eftersom man blir ifrågasatt nästan dagligen av omgivningen pga kosten.
    Just därför är den här tråden ett andningshål för många, det enda stället där vi inte behöver förklara och försvara oss.

Jag varken kan eller vill förbjuda dig att skriva här naturligtvis, det var mer en upplysning då jag tänkte att du kanske missat vad tråden handlar om. 

• Faile
    Nessima skrev 2012-03-02 06:38:27 följande:
    Jag har en fråga som kanske någon i tråden kan svara på! (Hoppas jag.)
    Jag har ätit LCHF i drygt ett år och tycker att det har förändrat mitt liv. Mest för att jag känner mig lugnare i humöret, av sockertopparna och dalningarna som jag fick när jag åt kolhydrater blev jag ganska labil. Därför kommer det aldrig att vara ett alternativ att sluta att äta LCHF.

Jag pendlar mellan att äta strikt (för mig 5-20 g kolhydrater) när jag vill tappa mina sista fem kilon och måttligt (kanske runt 40 g) när jag tappar motivationen. När jag byter till strikt händer det ganska ofta att jag vaknar på nätterna av att jag har hjärtklappning (inatt hade jag en puls på 85-95 när jag vaknade vilket känns ganska obehagligt när man är i viloläge) och mår superdåligt så att jag måste gå och kräka några gånger. Är det övergångsbesvär jag får varje gång jag byter till strikt eller är det något annat tror ni?

Jag åt strikt i ca 3 månader och hade så hela tiden. Mådde väldigt dåligt, så jag tror tyvärr inte det passar för alla.
    Jag hade en platå på 8 månader då vikten stod still, det strikta hjälpte inte heller mer än att jag mådde dåligt.

Nu har jag tagit bort mjölkprodukter ( utom smör ) men äter istället fritt av grönsaker och nu rasar jag ner i vikt igen, så kanske testa nåt sånt istället?    
  • Faile
    mimsan01 skrev 2012-03-02 10:39:58 följande:
    Följdfråga: Hur funkar det med laktosfria produkter? Ofta så utesluter man väl mjölkprodukter för att undvika kolhydraterna i form av laktos som finns i produkterna, men om man byter ut dem mot laktosfritt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?  

Studier har tydligen visat att mjölkprodukter ( alla ) höjer insulinet lika mycket som vitt socker. Kan alltså vara anledningen till att vissa går ner bättre utan mjölkprodukter.

Jag använder mer såser, typ bea istället. Har även ökat på kokosfettet så behöver jag inte tillsätta så mycket fett i övrigt utan kan gott använda mig av kycklingskyn tex som sås.     

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**