• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-04-28 21:07:37 följande:
    Annanym skrev 2011-04-28 20:53:12 följande:
    Satsade nog inte så mycket på skafferiet utan mer på kylen. Grädde, creme fraich, ägg, majonnäs, smör, Bregott, pålägg, ostar, etc. I skafferiet har jag typ... nötter? Jo, och mörk choklad förstås!
    Säger nog som ronnbat

Men kokosmjöl (INTE samma sak som kokosflingor) kanske, om du är sugen på att baka? Du kanske blir sugen på att beställa mandelmjöl också i så fall, men jag skulle rekommendera att du istället mal mandel själv (mandelkvarnar kostar kring 130 kr om du inte har någon, och är även utmärkt att riva ost med). Detta eftersom mandeln härsknar lättare ju mer finfördelad den är = mer yta att nås av luftens syre.

Fyll frysen med bra grönsaker (om du inte föredrar färska) och kött, fisk och fågel. Några färdiga såser (som bea) till kylen kanske?

Shiratakinudlar, om du är sugen på sådana.

Jag har handlat kokosfett och shiratakinudlar från bodystore.com men ska man köpa kokosmjöl är det nog LCHF-butiken som gäller (kanske finns fler ställen som har det).
    Och eftersom jag har svårt att se att ni kan läsa mina tankar så fortsätter jag på spåret om mandelmjöl.

Det är alltid bättre med så nymalet mandelmjöl som möjligt, på grund av att det härsknar lättare ju mer finfördelat det är. Är det redan färdigmalet är risken alltså större att det härsknar snabbare. Det var det jag ville ha fram!

Nu ska jag gå och ta lite mat innan hjärnan lägger av helt  
  • Denebola
    ixi skrev 2011-04-28 21:19:16 följande:
    Tack för tipsen!

Var köper man en mandelkvarn då?
    Jag köpte min på ICA
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:15:28 följande:
    Kände mig inte som en viktväktare när jag bredde på tjockt med smör och la på 3 skivor ost......inte heller när jag dammade på 3 msk bea på tonfisksalladen....

Men både du och Denbola har rätt! Jag får panik för jag vet inte riktigt vad jag vågar äta och så äter jag inget....Du säger att det finns massor att ha med i handväskan men när jag kollar LCHF så ser jag bara kylvaror, kylvaror, kylvaror..........och en j---a massa ägg! Förlåt svordomarna men jag är så arg och besviken på dagen och hungrig.... Står och steker köttfärsbiffar just nu som jag ska ha till luch imorgon.......Något tips på vad jag kan ha till så jag inte hamnar i samma spår som idag.....

TACK för att du och Denbola orkar läsa och reflektera!
    Nu kanske jag är jobbitg men var det riktigt smör (bregott), och inte margarin som du hade på mackan? För margarin bör du undvika! Visserligen inte ur kolhydratsynpunkt, men ur nyttighets- och renhetssynpunkt bör det skys som pesten.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-29 09:24:26 följande:
    God morgon!

Jag kämpar på med mitt nya liv!

Tanken är att INTE tycka synd om mig själv mer nu (har haft en jobbig vinter ur många synvinklar) utan ta tag i saken (=välmåendet, hälsan, energin, vikten, formen...) och, som så många gånger förr, se till att KOMMA I FORM!

Igår var första dagen som jag inte kände så mycket av den konstiga infektionen jag fick under påsken, så det fick bli en liten nystart. Småsaker som att göra fotvård, hårinpackning, gå en skön lunchpromenad på 1.5 timme, dra ner på stan och köpa de nya fina springskorna som jag har suktat efter så länge... Och sluta äta kvällsfika efter att jag hade ätit det som jag hade planerat!!! (detta är a very big deal för mig)

Jag sov gott på natten (=ingen självklarhet) och idag gjorde jag lite morgonyoga för första gången på LÄÄÄNGE (har verkligen längtat tillbaka till mitt gamla jag som steg upp tidigt och kände mig pigg och gick en snabb morgonpromenad och sedan körde lite yoga innan familjen vaknade... sen dess har jag liksom blivit trött och less och lat och uppgiven!).

Åt frukost på ägglatte med smak av vanilj och kakao samt två stekta ägg och några skivor rökt skinka (hade ingen bacon hemma) stekta i smör. GOTT! Nu blir det inget förrän lunch.

Ringde sedan och bokade tid för massage och akupunktur senare idag (jag har ONT i axeln och är stel i armen efter allt laptoparbete!) och besök på vårdcentralen för att kolla sköldkörteln om ett par veckor (läste en artikel igår om sköldkörtelproblem och typ 10 av 15 symptom på brist på sköldkörtelhormon stämde in på mig!!!!)

Nu ska jag jobba undan en tråkig arbetsuppift som har blivit liggande och som jag inte vill ha kvar på skrivbordet mer. Sedan lunch och ner till akupunkturen, hämta ännu ett paket från LCHF-butiken och på eftermiddagen blir det nog en första löptur i nya skorna, en kort och lugn premiärrunda eftersom jag just varit förkyld.

Sedan ska vi storstäda hemma ikväll så jag slipper försöka jobba hemma omringad av bök, stök, dammråttor och kläder och prylar från golv till tak! Och så ska vi äta lyxig fredagsmiddag såklart. Jag har inte tänkt ut än vad det blir...

K
    Vad är det för yogaövningar du gör på morgonen? Är lite nyfiken på sådant.
  • Denebola
    Martina 76 skrev 2011-04-29 12:01:14 följande:
    Exakt samma som för mig då! Hur lång är du? Jag är 175 cm och börjar tro att min kropp inte vill väga mindre än 68-69 kg. Jag tränar mycket - har sprungit dryga 2 mil bara den senaste veckan + spinning och promenader men jag tappar ändå inte i vikt. Jag är i ständig ketos så jag fattar inte varför kroppen inte tappar...

Nästa vecka ska jag köra en 5-dagars fettfasta och se vad det ger för resultat. 5x200 kcal om dagen och i stort sett bara energi från fett. Hoppas att det ska chocka kroppen att släppa det sista. Det börjar ju bli dags att köpa bikini!
    Hur ser den menyn ut egentligen?
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-04-29 12:22:24 följande:
    Jag har också stått sitll länge men tvärtom mot vad många gör dvs ger upp och börjar stoppa i sig sånt som bör undvikas så vågar jag inte trampa ur spår.

Jag är så otroligt rädd för att börja gå uppåt så att jag är glad om vågen står still även om jag hellre såg den gå fortsatt nedåt.

Så länge som vågen inte börjar röra sig uppåt så ser jag det fortfarande som positivt, det har ju trots allt gett resultat.  Det tog mig 15 år att samla på mig 25 kilos övervikt så jag måste intala mig själv att det är orimligt att förvänta sig att allt ska ramla av på några månader.

Jag har fem sega kilon kvar, fem ynka kilon! *frustrerad*  Men som min underbare make säger, vad spelar det egentligen för roll om det tar ett år att gå ned de sista fem när jag redan arbetat bort 20! *love*
    Gulle honom  {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    Martina 76 skrev 2011-04-29 12:51:52 följande:
    Det finns lite varianter. Googla så hittar du. Jag har tänkt att köra enligt följande:

8.00    50g knaperstekt bacon (172 kcal, 85E% fett, 15E% protein)
    12.00  20g rökt lax + 25g majonnäs (243 kcal, 92E% fett, 8E% protein)
    15.00  60 ml creme fraiche + 2 msk stenbitsrom (219 kcal, 87E% fett, 8E% protein, 5E% kolhydrater)
    18:30  30g paranötter/valnötter/macadamianötter (203 kcal, 90E% fett, 8E% protein, 2E% kolhydrater)
    20:00  60g brie/blå castello/creme cheese (227 kcal, 80E% fett, 18E% protein, 2E% kolhydrater   /   257 kcal, 89E% fett, 9E% protein, 2E% kolhydrater    /   166 kcal, 88E% fett, 9E% protein, 3E% kolhydrater)

Summa summarum: 1095 kcal, 89E% fett, 9E% protein, 2E% kolhydrater

Efter detta kommer jag nog att fortsätta med en lågkolhydratkost med lite mindre fett och mer proteiner.

Tack
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-29 15:40:27 följande:
    En sked beasås 5 gånger om dagen
    Om man köper sån på flaska behöver man inte bemöda sig med att plocka fram en sked, det är bara att sulta direkt
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-29 15:46:40 följande:
    Min kompis som jag fått o testa LCHF har en kompis som nu också börjat med det. När jag fick veta vad hon åt blev jag nästan arg. Hon äter fortfarande bröd, pasta och ris men i mindre mängder samt att hon dricker mjölk och äter fil. Hon är väldigt stor så jag gissar att hon går ner några kg men sen kommer hon gå upp. Hon vägrar lyssna. Hon säger att hon visst äter LCHF men i en annan form.
    Ska man gå ner i vikt finns det ju inte mkt variation, det är ju för det mesta 20g om dagen som gäller. Sen när man nått sin vikt blire ju en helt annan femma. Hursom vägrar hon lyssna och menar att hon visst kommer gå ner för hennes kompis pappa gick ner fast han drack mjölk varje dag....
    Såna där tycker jag inte ens synd om när dom går upp istället när dom vägrar ta till sig information, inte läser på och tror dom gör allting rätt och vet bäst om saker dom itne vet ett skit om Skrikandes
    Tråkigt att hon inte vill ta det till sig. Men visst, äter hon färre kolhydrater än förut kanske hon tappar vikt ändå, men om det är LCHF vete katten...

Men du kan inte göra mer än att informera. Kanske vara lite elakt ihärdig när hon påstår att hon äter LCHF. "Äter man ris, pasta och bröd är det inte LCHF, du får äta så om du vill, men det är inte LCHF". Dvs, inte klaga på det hon äter, utan att rätta hennes rena faktafel.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**