• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Anna 733 skrev 2011-06-29 21:17:02 följande:
    Nu har jag reggat mig på Matdagboken... So far, med liten brasklapp för att min falska moussaka inte kom med som den kanske skulle, ligger jag på typ 77% fett, 6% kh och 17% protein.

Har några salami-skivor, två ägg och lite ost när sugen sätter in om någon timme.

Men ser det ok ut? TROR det är en ganska "normal" dag för mig numera...
    Man bör ju ligga under 5E% kolhydrater.
    Det är bättre om du skriver hur mkt du har ätit i gram :)
  • yena89
    Duntoffla skrev 2011-06-29 22:13:31 följande:
    Yena- snyggt! Hur gick det förresten hos BM?
    Tack :D

Det var bara prat och hon frågade vilka symptom jag hade haft. tog ett grav-test där men det var negativt. men hon tyckte ändå att nånting inte verkar stå rätt till så jag har fått tid hos gynekologen, men eftersom jag får vänta en månad verkar det inte vara något akut. Men skulle smärtorna bli värre skulle jag ringa akuten.

Igår fick jag mens men den började som en brun flytning och övergick till en slemmig blodig flytning, idag var det lite mer blod och nu ikväll har den börjat avta igen, så vet inte om det verkligen var mensen :/
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-06-29 22:53:38 följande:
    Ok nu är jag här igen, har ätit lchf i 2 dagar. hoppas jag iaf ;) inte det lättaste i början att veta om man gör rätt.
    Har lite mer frågor till er som kan;)

¤ Efter hur lång tid märkte ni att ni inte va hungriga som innan med kolhydrater?
    Väger o räknar ni ihop Bara kolhydraterna, eller proteinet o fettet med?

¤ Tyckte det verkade lite bökit men kom ju på att jag skrivit dagbok på nätet innan med lågkalorikost o då gick det jättebra så kommer nog funka för mig att skriva. MEN vilken dagbok på nätet tycker ni är bäst??

¤ Och det här med att man ska kolla att kolhydr är under 5gr per 100gr...
    men om ngt är 8gr... kan man då tex ta 50gr av det livsmedlet så blir det ju bara 4? haha lurar mej själv lite nu va.....

¤ tycker just det e lite svårt. vill ju iaf kunna äta lite jordgubbar nu på säsong.. när ni komponerar ihop en lunch räknar ni varje ingrediens hur mkt kalorier den har då o sen lägger ihop under dagen?

¤ Som nybörjare är 40 kolhydrater per dag ok? det har jag väl kört nu, men har ingen som helst aning hur jag ligger med fettet. Känner mej iaf hyffsat mätt;)

Ursäkta om vissa frågor verkar dumma, men är som sagt Nybörjare.
    *Det är väldigt olika, allt från 2 veckor till 2-3 månader. Man bör fokusera på kolhydraterna men man ska inte glömma bort proteinet och fettet. Man ska inte äta för mkt protein men inte för lite heller. Man ska heller inte äta för lite fett då kanske man inte går ner i vikt, Hur mkt man ska äta av vad är individuellt förutom proteinet, 1-2g per kg kroppsvikt brukar vara lagom.

*Vad man tycker är bäst är olika. Jag föredrar minmat.net för man har bättre översikt. Matdagboken har lite mer tjolahej och snyggare design men jag kan bli väldigt irriterad på den ibland.

*Du ska tänka på hur mkt du äter av produkten. Soya har väldigt mkt kolhydrater men oftast tar man bara 1-2 matskedar och då blir det inte mkt. Mjölk har bara 5g per 100g men då tar man oftast 2-3dl om man nuy dricker den och då är man nästan uppe i hela dagsintaget.

*Jag anser att man inte ska glömma bort att leva. Vill man äta jordgubbar ska man göra det men då ska man ta mindre och kanske ha vispad grädde eller hemmagjord LCHF-glass till. Kalorier behöver man egentligen inte tänka på.

*När jag började höll jag mig bara till godkända livsmedel men använde ändå sund förnuft, vräkte liksom inte i mig bara för det var godkänt, räknade lite smått i huvudet och hamnade runt 40-50g. Jag gick ner i vikt ändå pga av den stora kostförändringen. Sålänge du går ner är det ju bra. Står du stilla får du sänka kolhydraterna med 10-15g och vänta tills det står still igen tills du tillslut hamnar på under 20g om dagen.
  • yena89
    rednose skrev 2011-06-30 00:04:19 följande:
    Jag fattar inte det där med att inte räkna kalorier.

Man kan ju inte stoppa i sig mer än man gör av med utan att gå upp i vikt?!? Så är det ju alltid så NÅN form av koll på kalorierna måste man väl ändå ha?

Är här nån dom tränar som kan övertyga mig?
    För det mesta behöver man inte räkna kalorier med LCHF.
    Dels för att för basalförbränningen ökar för de flesta och dels för att många automatiskt äter mindre än med tidigare kolhydratskost. Man är så mätt att många bara äter 1-2 gånger om dagen och det är ganska lätt att ligga mellan 1500-1800kcal om dagen utan att gå hungrig och bara äta 2 måltider.

Sen finns det såklart vissa som behöver ha koll på kalorierna ockås för hur man än vrider och vänder på det kan man inte stoppa i sig mer energi än kroppen gör av med. Men gamla hederliga "enkla" kalorier in och ut är mer komplicerat än så. En kalori är inte alltid en kalori. Kroppen reagerar annorlunda på en fettkalori än på en sockerkalori.
  • yena89

Gaaaahh vilken jävla fitta min chefs vikarie är!
    Jag sitter hä'r hemma med magkrämper. Vaknade imorse för o gå till jobbet och hade jätte ont, tänkte nä men jag ligger lite till så kanske det blir bättre. >Men nä det blev det inte för jag springer till toan och börjar storkräkas, tänkte att det är över nu och kan dra till jobbet men nä precis när jag ska ut genom dörrn kommer en ny våg. Går och tänker ringa jobbet så dom kan planera om och så kommer en ny våg med kräkningar, sen däckar jag på toan. Vaknar en timme senare och ser att jobbet ringt så ringer upp dom och kollegorna och sköterskan var jätte förstående när jag bad om ursäkt att jag inte ringde men sen kommer den där förbannade saken och säger "Nä men det köper jag inte"...jaha...ja för jag satt ju och kräktes och tänkte att "äh, inte behöver man väl säga till jobbet dom fattar ju"...nää fyfan...sen utlöste ju det en ångestattack ja och det tog mig en timme nu att lugna ner sig...

att det alltid ska va såna smågrejer...jag menar jag vet att det var dumt av mig att somna på toaletten istället för att ringa jobbet, inte för jag kunde göra mkt åt det men endå...lite medkänsla måste man väl ha...

förlåt...ville skriva av mig :(

Tur man är ledig i helgen iaf...men tror mest jag åt nåt dåligt...

• yena89
    rednose skrev 2011-06-30 08:15:23 följande:
    Bra svar! Tack!
    Jag har redan tappat ett halvt kilo på tre dagar!! ;)
    Köpte en grym app igår så jag har bättre koll på kolhydraterba och proteinerna.
    Vill ner till 66 kilo. Undrar hur lång tid det kan ta...väger 73.8 nu... 
    Ge det några månader..man vet aldrig hur man reagerar..först lär du ju tappa vattenkg men dom sista kg brukar sitta som berget, kroppen lär tycka att det passar bra nu liksom.
    DÅ gäller det att antingen träna eller att vara jätte strikt eller hålla koll på kalorierna :)
    mamman i skogen skrev 2011-06-30 08:17:38 följande:

Och förlegat

Jag tillhör de som inte kan äta "tallriksmodellen" eller räkna kalorier kolhydrater gör att jag får en snygg bilring runt magen trots minus på kalorier sen blir jag hungrig sur och tvär om jag inte får äta mig mätt och kolisarna gör mig sugen på MER!!!

Ja men herregud har du ingen självdispciplin elleeeer Alla aaaandra kan ju äta kolhydrater utan att vara hungriga och sugnaaa
    FrökenNilsson skrev 2011-06-30 08:22:38 följande:
    Yena vilken snygging du är Solig
    snygg klippning!!
    Hihih tack, blev jätte nöjd ja :D
  • yena89
    rednose skrev 2011-06-30 08:33:29 följande:
    Det stämmer kanske men jag har kört shake diet nu i tre veckor så så mycket vätska att ta av finns inte...
    Tränar gör jag mer än gemene man så den biten lär ge sig den med.
    Hoppas denna dieten passar mig bara. Lite svårt för allt fett men det kanske man vänjer sig vid. Jag gillar ju maten som attan men det är svårt att få en idrottare att inse att allt detta fett skulle ge bra energi... :) 
    Ja, och sen får man väl kanske acceptera att man väger tex 65 istället för 63 sen ;)
    mamman i skogen skrev 2011-06-30 08:49:19 följande:

Krya på dig och ett tips om chefen tvivlar gå till VC och få intyg och stick iupp under näsan..

Och ja fattar inte hur alla människor kan äta kolhydrater och må såååå bra och inte bli sugna på ngt...

Havregrynsgröt i all ära jag är uppvuxen på det men det enda som det gör för mig är att jag är vrålhungrig efter en halvtimma igen..Tacka vetja ägg och en rejäl klick med kokosfett eller ägglatte till frukost...

Alltså hon trodde ju på att jag spydde men det var att jag däckade efter tredje kräkningen det trodde hon inte på. "Jobbet är viktigt och så dålig mår man inte att man inte kan ringa" yeah right...>.<
    Sen när jag frågade om jag skulle komma säger hon i jätte elak ton "nej men nu kan vi inte behöva dig längre"...det är mest hennes sä'tt som irriterar mig...

Jag kan förstå att vissa mår bra av kolhydrater. Den enkla förklaringen är att alla mår olika. Sen är det ju inte så att alla som äter kolisar vräker is ig socker och bakelser utan många är ju väldig GI-inriktade.

haha ja havregryn....jag blir hungrig efter 30-60 minuter igen :P "ja men ge det tid" säger dom då men jag tror att en månad en nog med tid och jag var lika hungrig efter dag 30 :P
  • yena89
    FrökenNilsson skrev 2011-06-30 08:25:56 följande:
    krya på dejHjärta
    låt inte surkärringar trycka ner dej!!
    Tack!
    Jag ska försöka..jag får ta och kolla på nån Disney-film nu och lugna ner mig haha.,
  • yena89
    rednose skrev 2011-06-30 09:19:55 följande:
    Haha! Ja det hade faktiskt inte varit så jättesvårt. Egentligen blir jag nog väldigt glad om jag kan väga 70 till mina 178cm. :)

Hur länge har du ätit så här och hur går det för dig? 
    Började i September och gick fram till april ner 15 kg sammalangd med en del fusk och så.

Sen fick jag problem med illmaående och värmen gör också att jag inte klarar maten så jag har en liten paus från LCHF.
    Har inte råd med mat nu heller så lever på ris med buljong och knäckebröd samt att jag äter liiiite på jobbet dom dagarna jag jobbar så det är en liten..aa...svältdiet jag kör nu :( Men hoppas kunna komma igång med LCHF snart igen för jag mådde så bra på det :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**