• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-25 17:37:45 följande:
    Vad är ert bästa pizzabottenrecept? Shoot!

Sen får ni gärna inspirera mig vad gäller fyllning... Har kommit på tomatsås, skinka, svamp, ost... sen tog det stopp!
    Pones funkar till pajdeg, borde funka till pizza också!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 18:41:16 följande:
    Hur stor sats behöver man då? Till en långpanna typ. Man får förgrädda först, antar jag?
    Hm.... kanske en enkel sats räcker? Det är ju ganska tunt man plattar ut... Och ja, förgräddning är nog att föredra!
  • Linda1976
    Egensinnig skrev 2011-02-25 18:32:54 följande:
    Frukost: en Pones med falukorv, ost, bregott, gurka o paprika
    Lunch: 1 ost o baconkorv, 2 kycklinglår
    Barnkalas em: 2 bitar brie, oliver
    Middag: 1 paket bacon, en skål blandade nötter, 1 glas vin och nu ska jag hugga in på lite mörk choklad

Ingen höjdardag - för lite fett och för mycket kolhydrater. Men imorgon är en ny dag!

Har drabbats av nyfikenhet att undersöka vad som händer om jag äter liite mer kolhydrater. Fortfarande LCHF men kanske 25-35 g kolhydrater om dan istället för 10-15. Resultatet är känsla av att vara tjock o svullen + viktiuppgång. Känns trist att så lite extra kolisar ger så trist resultat....
    Ja, det är ju skit, för i längden kanske man vill ligga på 30 gram/dag.... Är det vätska du går upp ett par kg och sen stannar där, eller känns det som det smyger på "riktig" vikt?
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 18:47:03 följande:
    Ok, tänkte om det blev för mycket Men då testar jag det och hoppas på det bästa
    Blir det för mycket får du väl göra en bulle eller 2 vid sidan av
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-25 18:44:18 följande:
    Ok tack för svar.väldigt bra med tips på hur en dag kan se ut
    Detta är verkligen en helt ny värld för mig, och det är ett helt nytt tänk. Tror det är väldigt lätt när man vl kommit in i det.

Linda du verkar vara en väldigt kunnig lchf:are. Har du hållt på länge? Får man fråga hur mycket du gått ner på lchf? eller du äter de mest för att må bra?
    Hm... i omgångar kan man säga.... 2005/2006 gick jag ner groteskt många kg med Cambridge. (typ 40-45 kg). Det höll jag ett tag, men CK botade inte sockerjävulen direkt. Vikten började smyga sig på, och tja... jag gick upp en del, absolut inte allt, men kanske 10-15.... Har kört lchf i omgångar, men min brödkärlek är väl det som stoppat mig från att leva lchf fullt ut, men nu har jag ju Pones!!

Ja, jag har läst MASSOR, jag är en faktafanatiker och vill veta allt allt - dels för min egen skull, och dels för att kunna plocka ner "hjärnan behöver socker"-människor på jorden  
  • Linda1976
    Mi76 skrev 2011-02-25 18:45:44 följande:
    Hej hej!!

Äter också lchf nu och jag ÄLSKAR keso.. Äter ni det också eller är det inge bra??
    Det är ju inte särskilt fett, blanda ut m vispgrädde!
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 18:47:34 följande:
    Det är ok men har väldigt lite fett, så du kan till exempel blanda i lite grädde.
    Det är bra att jag läser vad andra redan skrivit, haha
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-02-25 18:49:12 följande:
    imorgon ska jag unna mig kina mat ,men kan man äta biff och bambuskott och undvika riset ?
    Redningen brukar innehålla en hel del maizena eller liknande. Dessutom innehåller ofta tillsatser, glutamat osv... Men visst kan man äta det nångång!
  • Linda1976
    Egensinnig skrev 2011-02-25 18:58:38 följande:
    Det känns mer som riktig vikt, gjorde samma över jul. Ok LCHF men lite mer kolisar och gick upp 3-4 kg och det tog en månad strikt kost att bli av med. Men någonstans får man ju göra valet kolhydrater kontra idealvikt och jag accepterar att ligga några kilo över målvikt och inte vara så låst och ha större variationsrikedom.
    Låter klokt. Du e ju dessutom skitsnygg alltid. *avundsjuk men inte alls missunsam*
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-02-25 19:02:56 följande:
    Förbereder nu fredagens mat:
    Smörstekt oxfilé med smörstekta chanpinjoner, vitlökssmör och bearnaisesås.
    Längtar...

En lite fråga,
    Hur mycket vaniljpulver motsvarar ex 1tsk vaniljsocker för att få samma vaniljsmakt?
    Hur är det med sukrin?
    Är 1msk sukrin = 1msk socker eller är det sötare/mindre sött?

Tack för hjälpen!
    Hm.... i en sats pannkakssmet på 4 ägg tar jag 2 krm vaniljpulver.... Ska jag vispa grädde (en 3a) tar jag en nypa typ... Haha, bra råd va?

Sukrin har jag fortf inte fått tummen ur att beställa!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**