• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-03-14 16:51:25 följande:
    Jag fundera på vad jag ska ha till fredagsmiddag de är ju snart fredag igen ,något förslag?
    Nåt jag tycker är extra mysig är "min" kyckling med tomat-fetaost fyllning. Kanske lite lyxigt men det blir ändå inte så många kolhydrater. Man tar bara kycklingfilér, delar dom så dom går o "vika upp" sen lägger man i soltorkad tomat. Sen gör man en sås där man blandar creme fraiche, fetaost, tomater och lite paprika med rödvin,. den ska vara ganska rinnig. Krydda allting och mixa i mixerna så det blir en sås. Så har man lite i kycklingen över tomaten och sen häller man såsen över och in i ungnen. hur länge vet jag inte x) men du kanske kan experimentera fram nåt med det :P
    Vad man ska ha till vet ja inte. tidigare brukade jag ha till pommes...men rostade grönsaker kanske? :/

Fasen...det där hjälpte nog inte alls haha.
  • yena89
    The Kittycats skrev 2011-03-14 18:37:23 följande:
    Intressant.
    Var har du läst det? Jag skulle gärna vilja läsa mer om det.
    Finns en gubbe som heter Otto Warburg som fick Nobelpriset för att han bl a upptäckte att cancer livnär sig på glukos.
    Annika D. har också skrivit om det blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/fruktos_g%C3%B6der_cancern
    På sjukhuset proppas cancerpatienter med socker/kolhydrater så att cancern växer och folk får jobb och man säljer mediciner (tjäna pengar), känns som att det är därför iaf. För frågar man en läkare varför dom ska äta massa kolhydarter då får man inget svar.

Nu kanske det inte botar cancer men tror Annika D. (som jag annars inte är ett stort fan av) har rätt när hon säger att LCHF minskar risken för cancer.

I tyskland har man även gjort en studie bland inuiter och kollat hur många som har cancer. INGEN hade cancer.

^^
  • yena89
    Nikhita skrev 2011-03-14 18:49:48 följande:
    Okej, tack för svaren. Det va rju inte det silvriga paketet kokosfett man skulle köpa va? Det var nåt annat.. finns det på de flesta affärer? Tänkte handla på Willys eller ICA Maxi.
    Jag hittade Reneé Voltairs (?) kallpressade kokosfett på ICA iaf :P kostade bara 29kr jämfört med 99 på nätet. Så ser burken ut: www.reneevoltaire.se/produkter/&e=l
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-14 19:25:35 följande:
    Ni pratar om Renee Voltaire... Är det extra bra, och hittar ni det verkligen på er vanliga ica? Jag tycker vi har nästan ingenting, förutom kolhydratmat, på vår ica
    Jag hittade den ju :P Billigare än på internet också. Det vart ju du som trodde dom hade slagit fel i kassan eller? :P
  • yena89
    Knasis skrev 2011-03-14 19:29:18 följande:
    VAR i butiken hittade du den?
    Eeeeeh, vet inte just vad det hette men det var där alla "GoGreen" sakerna var. Med linser, böner, frön, råris och bulgur och sånt :/ Hälso-avdelningen kanske det hette?
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-14 19:42:27 följande:
    Och hur strikta är ni med lightläsk?
    Jag är ju läskoman normalt, men bara light (hatar vanlig läsk) ... Har ju självklart dragit ner på det, men pallar inte sitta och dricka vatten på kvllen, så antingen blir det läsk eller så blir det vin. Vinet lär ju vara bättre på rätt många punkter, men man vill ju ha nåt alternativ också...
    Jag dricker light-läsk men inte i närheten av dom mängderna jag drack tidigare (jag drack vääääldigt mycket).
    Men det blir väl några 2-3 flaskor i månaden inkl det man dricker när man festar :) Kan känna lite sug dagarna efter men inget man inte klarar av, brukar äta mig mätt på fett så jag inte orkar fuska ^^
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-03-14 21:25:01 följande:
    Det var jag! På vårt Maxi kostar den 85:- tror jag, så ja - de måste märkt den fel
    Juste du var det ja :D

Ska be mamma om lite pengar nu (csn e seg) så får jag köpa 3-4 burkar, min är nästan tom nu för jag har märkt hur gott det är att ha i kaffe och äggmjölken :o Passar på innan dom fattar att priset är fel :P
    Sen ska jag köpa dom där nudlarna med, är så nyfiken på dom :P
  • yena89

Hade mitt första riktiga träningspass idag sen jag började med LCHF, 40min Pilates. Var nog lika jobbigt som tidigare just när jag är otränad men satan vad snabbt jag återhämtade mig?!?! Brukar egentligen ligga halvdöd och svettig på soffan och det tar 1 timme innan jag är "normal" igen men just nu vart det bara musklerna som det kädes i och jag svettades inte jätte mkt, jag drack lite vatten och efter 5 minuter vart jag normal :o Plus att sötsuget jag hade innan försvann hehe.

• yena89

Emeraldy: Ska jag iväg dricker jag bara kaffe med grädde och kokosfett, det är jag mätt på i flera timmar.

Annars äter jag en bit stekt kött, 2 stekta ägg och så typ 100g smörstekta champinjoner och så majonäs på. Brukar hamna runt 4-5g kolhydrater med det.

Eller så äter jag gårdagens middag.

Gillar inte heller ägg och bacon, och ägg kan jag bara äta i en form, knaperstekt :P

Funderar dock på att köpa lite Sucuk i Turkhandeln, en ganska fet stark korv som jag alltid fick hos farmor (som är turk) och då steker man det bara och så har man ägg över och blandar det och sen har man sallad och riktigt bra fetaost till :P

• yena89
    Kaya skrev 2011-03-15 11:47:08 följande:
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad det är SYYYYND om mig!!!

Vaknar vrålungrig och mer än redo för en härlig LCHF-frukost med ägg och bacon, pones och fet ost... MEN FÅR BARA DRICKA TE OCH NYPONSOPPA ett helt dygn!!! Buuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Till råga på allt råkade mitt paket från LCHF-Butiken komma JUST IDAG när jag inte kan provsmaka något av innehållet. *grrrrrrrrrrrrrrrrr*

Å vad jag längtar tills min röntgenundersökning är över imorgon bitti och jag får börja äta igen. Detta är tortyr!

Jag lyckades hitta osötad nyponsoppa och osötad blåbärssoppa som innehåller 3.5 carbs per 100 gram (färdig soppa)... men eftersom det är det enda jag får "äta" hela dagen idag och imorgon bitti så lär det bli några liter = massa carbs! Och ändå bli man såklart inte MÄTT utan känner sig bara otillfredsställd, hungrig och "skvalpig" i magen.

Tänk att jag faktiskt har fastat en hel vecka en gång i tiden AV FRI VILJA!?!? Helt ofattbart. Men det var typ 15 år sen så jag var en helt annan människa då...

Suck och stön. Min enda tröst idag är att jag ska testa lite nya LCHF-recept när jag är klar med denna hemska fasta, bl a knäckebröd.

Undrar hur denna ofrivilliga kolhydratdiet under ett dygn påverkar kroppen (om jag har varit i ketos lär jag inte vara det längre... osv)? Undrar om jag kommer att få tillbaka sötsug osv?

K
    Aaaw :(

Men allså, en dag med "fusk" kommer väl göra att hon samlar på dig lite vätska, du kanske står stilla i vikt några dagar men du kommer inte gå upp i vikt.
    Så är det iaf när jag fuskar men det behöver ju inte nödvändigtvis bli så för mig. Så är du itne jätte kolhydratskänslig borde de inte hända nåt, sålänga du inte faller för sötsuget du förmodligen kommer få :/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**