• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-04 16:58:18 följande:
    Jag har också chill out! Om det är rödvinet som du syftar på. Mandlarna slut, måste nog ta och skära in på den biten. *snyft*

Men när det kommer till ungarna så får man helt enkelt gilla läget och ge ibland saker som de faktiskt uppskattar. Jag kan inte påstå att mina barn dansar av lycka när de ser en köttbit. Men vanligtvis så lagar jag inget special men ibland får man anpassa menyn, så i afton blir det pannkakor. Skrattande

Ja, mina ungar äter kanonbra på dagis, det är hemma som vi har problem! Så dom äter ju ändå varierat (och kolhydratspäckat) hela dagarna, så vad jag serverar på kvällen är inte lika viktigt! Det är viktigare att dom får i sig än vad dom får i sig. japp Chill outs lila box har jag, vad nu den heter.... Det finns ju fler sorter....
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-04 17:42:11 följande:
    Nej får väl ta att prova, är kräsen när de gäller alkohol;) Sprit och cider är de ända som går ner, och då kan jag inte börja med en grogg heller så idag har jag snålat på kolhydrater så jag kan ta mig 2-3 st xider bright:)
    Ibland skulle jag kunna DÖDA för en iskall (frusen nästan) päroncider med is och lime. (ja, jag gillar is och lime) men men, det får bli när kilona är borta det, och man faktiskt inte behöver vara lika strikt alla dagar på året!

chill out vitt vin (tror det är chardonnay) har smak av fläder, och smakar ganska sött och cidrigt trots att det är ett torrt vin! Så det kan jag rekommendera!  
  • jeng

Middag blev fläskkotlett i ugn med sparris och bearnaise och massa vitlökssmör Jag har sprungit på toa hela kvällen, trots att jag inte druckit så mycket. Lite knepigt!! :-P
    Vinet var som vanligt supergott, men det är knäppt vad mycket mindre man tål på kolhyratdiet. Inte så att jag blir bakis eller odugligt full lixom, men man blir mycket lättare snurrig i huvet tycker jag! Det är en helt annan känsla än vad jag tycker jag känner normalt när man dricker lite extra nån gång. men det är väl så att kolhydraterna man äter brukar parera. Jag vet ju om jag är yr pga järnbrist tex att jag kan kompensera det genom att äta en chokladkaka ur närmsta godisautomat!

Redan nerbäddad i sängen, och nu blir det att ställa ner datorn med och sooova ikapp lite  

• jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 21:49:54 följande:
    *går och gör mig en bärsmoothie*
    1dl turkisk youghurt
    1dl vispad grädde
    1dl bär
    1dl mineralvatten
    oj, vilken kolhydratbomb sådär mycket kolhydrater tror jag inte jag skulle palla att äta på en och samma gång!
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 21:59:21 följande:
    nej inte specielt mycket olhydrater

1dl grädde= 3g kolhydrater
    1dl mineralvatten= inga kolhydrater
    1dl turkisk yoghurt=3g kolhydrater
    1dl bär= 12g kolhydrater
    --------------------
    18g kolhydrater.
    18 gram kolhydrater, inte mycket???!!!! jag trodde inte ens att det var så illa faktiskt....
    det är min dagsranson. och jag mår absolut inte bra av att hälla i mig det på en och samma gång! 
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:07:45 följande:
    jaha..min ranson ligger nånstans mellan 25-50g kolhydrater/dag.
    ibland äter jag denna till frukost.
    ??
    du har skrivit flera ggr per dag nu att du har ätit 25 gram per dag i flera år... nu är det 50?

jaja, i vilket fall så skulle jag inte välja att börja min dag på fastande mage med 18 gram kolhydrater. snacka om att trigga blodsockret.... men men, jag väljer inte vad du ska stoppa i dig!
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:11:15 följande:
    ja och barnkalas för mig betyder INTE socker i stora lass och har ALDRIG gjort!!
    men vill du föda upp dina barn på socker så varsågod,men vad gör du här i tråden då? detta är en tråd för oss som äter LCHF..och du verkar inte vara villig och ta in det konceptet till 100%
    Men vadå? Om man inte gör lchf-mat till sina barn, får man inte lov att vara med i en lchf-tråd för egen del då? Då är det bäst jag går jag med då!
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:15:20 följande:
    ja det rimar lite illa att du äter LCHF och pepprar barnen med massa socker.....
    Till att börja med - dom är barn!
    Dom växer och utvecklas, och jag hävdar att dom behöver lite av varje!

För det andra så finns det än så länge inget som tyder på att dom har fått mina gener vad gäller viktproblem. Deras pappa kan ju äta precis vad som helst utan att öka i vikt.

Dom har inte heller mina fysiska problem. Vilket är en stor anledning till att jag har valt att äta lchf!

Och vem har sagt att jag pepprar mina barn med socker bara för att jag inte har satt dom på lchf??

ärligt talat, jag tycker absolut att man ska minska kolhydratintaget även för barn, och först och främst sluta använda så mycket skitprodukter på dagis och skola (tack livsmedelsverket...) men jag tror faktiskt inte att barn som växer och gör av med såna kopiösa mängder energi mår dåligt av ett normalt intag av bra kolhydrater, och inte heller av sämre kolhydrater då och då...
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 22:17:29 följande:
    Men herregud människa! Du är verkligen inte sann! 

Om det är ditt sätt att definiera lchf så kan du parkera dig på din pidestal och slurpa i dig dina 18g smoothies, vilket är en sinnessjuk siffra i mina ögon. 

Jag väljer att försöka hålla ett mellanläge i situationer som kanske krävs, jag anser att detta är ett fantastiskt sätt att leva. Men inte en chans i helvetet att jag sabbar tårtan för ungarna. 

bra där!
  • jeng

För övrigt kan jag erkänna att mina ungar är 1 och 2.5 år och fram tills för bara nån månad sen så typ levde dom på välling dygnet runt! hemska tanke! man kanske borde förbjuda bröstmjölken också, för HCHF är ju det värsta tänkbara att stoppa i sig!!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**