Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Thomas 66 skrev 2011-05-07 18:27:19 följande:
    Alla dieter är bara båg ligg på ett minus intag så går du ner i vikt vad du än äter, gärna en promenad eller två då och då
    Om du är diskussionssugen ang LCHF och vill fära fram dina argument mot detta så ka du kanske starta en egen tråd så får du nog sällskap därinne av många diskusionssugna...Alltid kul med konstruktiva diskussioner
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Thomas 66 skrev 2011-05-07 20:19:59 följande:
    Har inget jättebohov av att diskutera det vet ju vad som fungerar för mig ( Och dom festa andra med) : ), och Lchf fungerar säkert för en del .Men när det sitter folk och tror att det är enda vägen så är det inte sant , det är ju trotts allt att äta bra mat och en hyffsat sund livsstil som gäller
    Och skulle du pröva att äta lågkolhydratkost skulle du se att det fungerar alldeles utmärkt också..Alla har inte behov av att äta "kolhydratsfritt" men är övertygad om att alla behöver minska sitt kolhydratsintag..

Om du inte har ngt behov av att diskutera så tackar vi i tråden för din synpunkt och önskar dig lycka till.. alla är nöjda och glada och vi kan återgå till att diksutera vårt  ha en bra lördagkväll tomas...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Har idag testat vår "lokala" viltbutik i grannbyn...köpte vildsvinskorv med 84 procent kött utan tillsatser och lite ost i ...OMG im in heaven vilken jäkla go korv.  Ingen käkade file utan vi slogs om korvarna..

Lite annat smått och gott inhandlades också älgfärs (blir bugrare med chevre på den)

rådjur och vildsvin att grilla

och i kylen ligger en meter ölkorv och den var också ngt som föll mig på läppen..ingen bindväv så långt ögat når bara kött och kryddor...gillas skarpt av en i övrigt skeptiker till korv...

Var kul att handla lokalt utan att bli ruinerad också vilket annars tyvärr  brukar höra till. Helt klart humana priser så har ni ngngång vägarna förbi Järna så ta ett stop på "det vilda"

• mamman i skogen

Och juice har för oss bara ett användningsområde..sonen får ett glas eller två varje morgon för att lösa upp sina mediciner i det är äppeljuice oslagbart till...annars är det vatten ..socker som socker..

Blir ganska stolt över mina ungar som alltid väljer vatten och aldrig tjatar om saft, juice eller läsk...visst får de sötade drycker men inte en och en halv liter läsk till helgen utan ett halvt glas och de är nöjda med det..

• mamman i skogen
    Maddisen80 skrev 2011-05-08 15:50:44 följande:
    Hej de lät väldigt gott vart bor du då ??? De borde ha en sån butik överallt tycker jag men jag bor i landskrona där har dem inte det  inte vad jag vet
    Bor söder om sthlm..Trosa..har gott om viltbutiker och närodlat här. Mycket tack vara antroposoferna som har sitt världssäte i närheten..
  • mamman i skogen
    Maddisen80 skrev 2011-05-08 17:14:37 följande:
    Vilken tur du har som bor där :)
    Ja faktiskt vi bytte Åre (som jag saknar ngt så fruktansvärt ) men det väger upp att bo i ett sommarparadis..
  • mamman i skogen
    Segelvind skrev 2011-05-09 21:55:30 följande:
    Känns som en misslyckad lchf-dag idag.....men jag vet inte HUR misslyckad...någon som orkar kommentera?

FRUKOST
    1 ägg, majonäs, gurkbitar, ostrulle

LUNCH
    Stekta champinjoner, sallad, tomat, gurka, mozzarellaost, skvätt olivolja

MELLANMÅL
    1 ägg, majonäs, resten av mozzarellaosten, lite sallad.

MIDDAG
    Smörstekt fisk, blomkålspuré med smör och lite grädde, gurka

MELLANMÅL
    ½ dl mandel......toksugen på mat!!! tog en finncrisp med bregott och ost.
    2 lchf-ischoklad
    2 jordgubbar med en rejäl klick vispgrädde....

Bara arg på att det slutade med någon slags okontrollerad matorgie  
    Vad gör jag för fel? Eller blir man bara toksugen på MAT ibland?
    Suck!
    Tycker itne det känns konstigt alls kanske skulle dubytt ut ngn av nmellanmålen mot ett extra ägg till frukost eller kanske mer fett och protein till lunchen så hade du nog inte varit så sugen på mellis...
  • mamman i skogen

Grattis alla som gör framsteg och tråkiga nyheter beklagas...

Här är det bråda stunder men jag är mätt och nöjd men fuktar ltie för att det blir en dålig vecka inte för att jag vill utan för att det inte går att planera fullt ut..

Sonen ska opereras äntligen efter tre år med en höft ur led så är det dags att få den fixad..skrämmande varje gång man lämnar sitt barn på op men det kommer gå så bra.....hoppas vi..

Sjukhusmaten är ju mer än katasrofal och försöker planera så att jag ska slippa äta ngt alls därifrån..kommer nog bli mycket ägg och pones med massa pålägg dessa veckor...lite mer kolisar men det hinns inte med att åka och handla mer än sporadiskt ffår helt enkelt göra det bästa av situationen ...Ganska tragiskt faktiskt med sjukhusmat...inte ens om man äter enligt tallriksmodellen är maten ok det är så förbannat tragiskt vad sjuka människor tvingas äta och allt smakar och luktar hundmat..bara det gör att man blir skeptisk..

• mamman i skogen

Götepetter vad ni skriver... Fick mycket at tläsa så här på kvällskvisten..

Har tillbringat dagenflängande på sjukhuset med sonen operation imorgonbitti för honom. Ska bli skönt att ha det överstökat..

Blir ganska ställd när man ska försöka hitta ngt ätbart..sjukhusmat är till för att döda..inte konstigt att folk är sjuka i detta land. Lyckades idag iallfall ta mig till ica i solna och inhandla veckans mat..blir ju fast här en tio dagar och tänker INTE äta ngt som serverads i restaurangerna eller cafeerna..kolhydrater i massor i allt..stod på pressbyrån på karolinska idag och tänkte att ngt måste ju finnas som jag kan äta iallfall proteinet av och skippa tillbehören..gissa vad..det enda jag potentiellt skulle kunna äta var om jag köpte färdigskivad ost..tack men nej tack..
    Stod en bra stund och funderade i solen utanför huvudentren och ganska intressat att titta på folklivet..alla skyndar hit och dit och i varenda näve finns det ngt ätbart eller drickbart..korv, haburgare en hel del glassätare i solen, snacks godis läskburkar i händerna på var och varannan människa..
    Tanken som slog mig var att vi är fan inte så mycket sämre än amerikanerna vi äter oss till döds vi har vanor som vi lagt oss till med som leder till att vi blir fetare och fetare..undra när ngn kommer dra i handbromsen och reagera..Hur som helst kände jag mig nöjd trots attjag var hungrig att jag inte faller för dessa frestelser till snabb tillfredställelse längre det behovet är borta och jag kommer inte låta det ta över igen.

Hur som har idag vägt mig och efter fem veckors återupptagande av LCHF efter för mycket slarv där jag lagt på mig allt jag tappade så har jag nu gått ner 8 kilo helt utan ngn som helst ansträngning..Jag äger ingen våg och tänker inte skaffa mig en heller men det var en kul bekräftelse på att det jag gör funkar,,,Nöjd och glad solen skiner och sommaren behövs inte tillbringas i en vassrugg..

Gonatt alla kämpar nu ska jag försöka sova så jag orkar med en lång dag med en nyopererad son imorgon

• mamman i skogen
    Annanym skrev 2011-05-11 08:54:27 följande:
    Yena, jag tycker inte du ska vänta med att berätta. Det är ju inte bara din oro. Han är en del av det och du borde kunna ventilera det med honom. Okej, åker han bort är det kanske inte världens bästa idé att ta det per telefon, men annars så. Varför ska du bära oron ensam?

Termos: Jag tycker precis tvärtom. Varför skulle feta inte kunna äta (även sötsaker) på stan? För gör man det inte så tänker folk ändå "Jahaja, sitter hemma i smyg och trycker i sig, det syns ju." Så jag antar att fällan för oss feta är att hur vi än gör är det fel och "folk" (jag generaliserar) kommer alltid att moralisera över oss och tycka att det är okej att vara nedlåtande mot feta för de får ju ändå skylla sig själva.

Vad mycket det händer i tråden just nu förresten! När man kommer in och läser ett antal sidor på raken så känns det som att det nästan bubblar. Är det våren måntro? Saven stiger, kraften återvänder. Eller?
    Jag brukar inte heller reagera på vad folk äter eller hur de ser ut men igår var det en stunds fundering i solen och många paraleller till mitt eget beteende hur man faktiskt har haft ett sug efter saker och det inte längre finns. Överallt vart vi än går så finns det ngt vi kan stoppa i oss och 99 procent av detta är fullspäckat med kolhydrater och gärna med reklam på om hur bra det är för vår hälsa, vi räknar kalorier äter lightproduket och blir fetare och fetare...Mest en tragisk känsla av att oavsett om man är överviktig eller inte så är det nästintill omöjligt att stå emot...när det egentligen är så enkelt är riktig mat så blir du mätt.. (inte så fullt enkelt i praktiken för alla men för en stor del av oss så är det faktiskt så)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**