Inlägg från: skånetös78 |Visa alla inlägg
  • skånetös78

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det där med vikten kan verkligen gå i vågor. Vissa veckor står jag still, andra går jag upp ett par hekto och andra veckor går jag ner nästan 1 kg! Kroppen är konstig men det är bara att köra på!

Idag vägde jag mig, nu har jag bara 2 hg kvar till normalvikt! Jag kan inte riktigt förstå att jag snart inte är på överviktsskalan längre! Har inte haft normal vikt sen högstadiet tror jag! Jag har nu gått ner 18,3 kg och det är mer än vad min 3,5 åriga dotter väger..Hur har det gått till!? Jag har ju bara njutit mig ner i vikt!   

• skånetös78

Är lite dålig på att skriva men följer tråden och läser varje dag! Verkar gå fint för många nu och det är jättekul att läsa!
    Jag är idag inne på minus 19kg sen start och ett normalt bmi. En underbar känsla och jag är SÅ lycklig. Min målvikt är 1 kg bort nu men såhär kommer jag fortsätta äta hela livet men i en mer liberal form. Kommer lägga till lite mer mejerier och lite frukt och se hur det påverkar vikten och sötsugen, kommer dock vara väldigt väldigt försiktig och laborera väldigt lugnt för att se hur kroppen reagerar. 

• skånetös78

Tack alla, ni är för gulliga!

Angående risk att överäta fett så har jag iallafall lärt mig att det är nästintill omöjligt då fett inte "fastnar" på kroppen. Dessutom är det ganska svårt att äta rent fett i stora mängder. Själv har jag dock blivit varse att jag går ner betydligt bättre i vikt när jag ransonerar portionerna lite. Så därför vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till det..

• skånetös78

Jösses vilken dålig dag det blev idag! Jag skulle göra fyllningar till dotterns kalastårta på lördag och jag hade planerat att smaka en tesked av varje fyllning för att kolla så smaken blev bra.
    Det blev den, den blev på tok för bra på båda fyllningarna så det slutade med att jag slevade i mig säkert en dl av varje fyllning. Som om inte det var nog har jag nu ikväll käkat en skiva lingongrova!! Jag har inte ätit en brödbit sen december förra året!! Undrar nu hur min mage kommer att regaera på detta, kommer väl ligga i plågor inatt..

• skånetös78

Hanniz: Tyvärr är det så att hemmagjord bearnaise aldrig går att värma om utan att den skär sig.
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1395 Denna är tydligen lite lik bearnaise och den brukar vara populär. Går ju fint att värma igen då den inte innehåller äggula Dock inte helt lchf i mitt tyckte då den innehåller buljongtärning men det är så olika vart man vill sätta sin gräns!

• skånetös78
    LinneaEleonora skrev 2012-08-20 10:53:28 följande:
    Skönt att höra att det inte bara handlar om vikt. Känns lite så när man kikar här ibland. Jag förstår att det är så också för jag var själv där förut. För att det inte skulle handla om vikt så vägde jag mig inte när jag började med LCHF. Jag tog några snören och mätte mig och markerade mina olika mått. Jag har med andra ord inte en aning om vad min startvikt var när jag började. Det har för mig varit väldigt skönt att kunna se resultat på kroppen över en längre tid istället för att haka upp mig på hekton från morgon till kväll. Ägde inte ens en våg tidigare vilket jag gör nu. 

Jag hade en period för något halvår sedan som jag vägde mig morgon och kväll och tillslut så fokuserade jag bara på vikten när jag skulle äta. Det blev jobbigt för mig då jag stressade upp mig i onödan. Vikten påverkas ju, som ni säger, av så många andra faktorer än bara maten. Den kan påverkas av träning, värme, tid på månaden och annat. Det är alltså elakt mot sig själv att  drivas av lite minus på vågen.

Angående brödet ville jag bara upplysa om att det kanske inte är så hälsosamt som man kan tro. Enligt min mening handlar LCHF om att äta naturligt och för att efterlikna produkter som bröd och pasta tror jag att tillverkarna inte tänker som LCHF:are alla gånger utan att de vill tjäna pengar på att sälja något som lockar oss.

Angående "äkta LCHF:are" så har jag väl inte nämnt något om det? Min tanke är att LCHF ska fokusera på vad som är bra för oss att äta och vad våra kroppar behöver. Om det är saker som kroppen inte mår bra av tänker jag att den produkten inte är LCHF och att det är ett avsteg från kosten. Eller hur tänker ni? Jag gör avsteg från vad som är hälsosamt men jag försöker också vara medveten om att det är just avsteg och inte göra det till en vana. Jag skulle inte kunna gå i god för att dessa LCHF-produkter faktiskt är bra för oss och därför ser jag dem inte som LCHF bara för att det står det på dem.

Det är intressent det där med hunger och sug. I mitt fall handlar det ofta om sug efter mat och inte hunger. Jag läste någonstans att om man kan tänka sig att äta ett kokt ägg så är man förmodligen hungrig annars är man mer sugen. Det exemplet stämmer verkligen in på mig då jag sällan går och är sugen på just ägg. Finns det något som ni bara vill äta när ni är hungriga men inte direkt blir sugna på?

Jag började med lchf enbart för att gå ner i vikt, det kan villigt erkännas. Men ju mer jag läste på destu mer intresserad blev jag av att också äta naturliga och rena råvaror som inte är procceserade till oigenkännlighet. Nu har jag gått ner 21kg och går mer och mer över från att tänka på vikten till att helt försöka äta ekologiskt och ren mat, jag vill ner ca 5kg till men det är inte längre huvudsaken till att jag äter som jag gör. Jag kommer äta lchf fast i en något mer liberal form när min målvikt är nådd och så kommer jag fortsätta livet ut.
  • skånetös78

Spökplumpen: Renè Voltaire har bra buljonger som det inte är något "skit" i. Testa dem!

• skånetös78
    spökplumpen skrev 2012-08-27 18:33:21 följande:

Jag såg det på Ica, men där fanns bara grönsaksbuljong. Finns det fler smaker? Främst är jag på jakt efter en fiskbuljong eller fond som även grabbarna tål. Hittade en köttbuljong som de kunde äta och som var utan smakförstärkare, färgämnen eller härdat fett, alltid något.
    Verkar tyvärr bara finnas grönsaksvarianten men jag skulle tro att den funkar till all form av matlagning faktiskt. Men det borde även finnas andra tillverkare av bra buljonger men att hitta en fiskbuljong verkar svårt, jag googlade lite för nyfikenhets skull men hittade inte så mycket.
  • skånetös78

Nu blev jag nyfiken här, varför är det inte bra att ligga i för djup ketos? Jag har mätt med stickor lite sporadiskt sen januari och alltid legat på det mörkaste fältet. Är det inte bra alltså? Jag mår prima och går ner bra i vikt. Men nu blev jag lite orolig, har aldrig läst detta tidigare.

• skånetös78

Martina: Okej,då hänger jag med. Min kropp verkar iallafall inte tro att det är svält på gång eftersom vikten går neråt men skulle det stjnna av kan det vara värt att tänka på!

• skånetös78
    Rullebulle skrev 2012-09-05 20:29:46 följande:

Haha, vem är det nu som är okunnig och opåläst? Jag sa "ketoacidosis" inte ketos. Den förstnämda är farlig, ja. Och den uppkommer just genom att ersätta kolhydrater med proteiner. Läs på lite, som du rådde om själv. Och nej, det finns de som får mer energi av just lchf, men jag fick det inte, det gick tvärtemot åt andra hållet för mig. Ok? Snälla du, den dålig stämningen står ju du för, du har ju endast varit negativ och otrevlig mot mig just för att jag ej hade en rosenröd upplevelse av detta.

Ketoacidos drabbar så vitt jag vet enbart diabetiker och beror på att de har tagit för lite insulin så at blodsockret har stigit väldigt högt.
  • skånetös78

Är nyfiken på det här med "svältketos". Hur kan kroppen tro att det är svält på gång om den får riklig tillgång på fet mat men mycket snålt med kh? Det låter så konstigt och ologiskt för mig men det är säkert ganska enkelt egentligen om man är mer insatt.
    Det verkar dock definitivt som att det stämmer bra, jag har börjat ticka ner i vikt efter att ha ökat på mejerierna,något som jag snålat mycket med under en tid då jag trodde att det skulle kunna påverka vikten negativt.

Det går fint här, 23 kg har jag blivit av med nu,knappt 5 kvar sen vill jag inte gå ner mer. Funderar lite på hur jag ska göra för att sluta gå ner sen, vill ju knappast börja stoppa i mig socker och spannmål,mår alldeles för bra för att sjunka ner i sockerträsket igen.  

• skånetös78
    Ninis skrev 2012-09-19 20:10:28 följande:

Du kan ju äta liberal lchf, alltså ligga på ett kolhydratsintag på ca 20-50 g per dag. Lägg till lite rotfrukter, kanske någon frukt då och då, bär och nötter.

Ja lite mer rotfrukter kan jag äta, det hade jag liksom glömt av! Bär,nötter och lite frukt äter jag som det är nu men i väldigt begränsade mängder så det kan jag också tänka mig att kosta på mig mer av.Jag får väl helt enkelt öka sånt som jag gillar men har begränsat pga jag velat gå ner i vikt och så får jag kolla av vågen någon gång i månaden mest för att kolla vad som funkar/inte funkar att äta.
  • skånetös78

Huldaskarin: Härligt! Grattis!!

Martina76: Tack för ett väldigt intressant svar! Intressant att kunna fördjupa sig lite mer i det där! Jag skulle vilja ha en ketonmätare bara för att testa någon gång då och då men de är ju tyvärr så himla dyra Eller ja,priset på mätaren är ju överkomligt men stickorna sen..  

• skånetös78

Igår var jag på konsultation angående bukplastik. Den 10:e januari är det dags att lägga sig under kniven! Känns otroligt nervöst och spännande på samma gång!
    Läkaren tror att det är nästan 2 kg hud som kommer tas bort. Magmusklerna ska sys ihop lite också så jag får en midja. Som läkaren sa "Din mage passar inte riktigt ihop med resten av din kropp". Jag är smal nu, men det är svårt att inse för magen ser ut som en hängande degklump efter två graviditeter och en viktminskning på 26kg. Tittar man bara på min mage skulle man nog tippa på att jag fortfarande vägde de där 84kg jag startade på i julas..

• skånetös78

Tessa606: Tack, ja det kommer bli underbart, tänk att kunna köpa en bikini till nästa sommar!

Zvartaliljan: Ja det blir så mycket "över" när man går ner mycket i vikt, det är nog den enda nackdelen med att gå ner i vikt..

RebornEve: Hur blev dina ärr efter opertaionen? Jag är lite orolig över att de ska bli väldigt stora, på mig kommer de få gå ut en bra bit på sidorna eftersom min mage är väldigt sned på ena sidan. Hur mådde du efteråt? Navlen funderar jag också lite på, när man ser bilder ser vissa navlar så konstgjorda ut, är du nöjd med din?     

• skånetös78
    RebornEve skrev 2012-10-25 13:02:02 följande:
    Skånetös!
    Om jag får din mailadress så kan du få se lite bilder om du vill..
    Jag är jättenöjd med min navel, den ser väldigt normal ut :)
    Åh vad snällt, det vill jag väldigt gärna!
    [email protected] kan du maila till. 
  • skånetös78

Häjhäj: Jag kommer att få betala 42 000:- för min men det verkar skilja sig oerhört beroende på vart man gör operationen. Jag kommer göra min på Citadellkliniken i Landskrona.

Tiiiti: Om du ligger på rygg och lyfter upp huvudet så du spänner magmusklerna, stoppa då in så många fingrar du kan i området kring naveln, du hittar efter lite letande. Får du in 2 fingrar så är de lite delade. På mig får man in ganska precis två.  

• skånetös78
    Zvartaliljan skrev 2012-10-25 14:02:55 följande:
    uppfyller du inte kriterierna för o få den gratis? jag gör det nästan redan nu om jag mäter hänget och med skavsåren jag har, måste bara gå ner mer först.

Jag har faktiskt inte ens försökt att få den gratis. Har hört så mycket om varierande resultat hos de som fått op betald via landstinget så jag vågar inte chansa.  Tror heller inte att jag skulle få den betald då jag "bara" har psykiska problem av detta.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**