• PikkuMyy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lillasyster82 skrev 2012-06-14 11:50:59 följande:
    Jag tycker det blir lite mer som bröd men visst måste man tycka om de fröna som man stoppar i brödet. Det kommer från Anna Hallens receptbok, LCHF husmanskost - kan rekommendera starkt den receptboken om ni inte har den sen innan.

Fröbröd 

Ingredienser

3 ägg 3 dl riven ost 1 msk majonäs 2 msk kesella 1,5 tsk bakpulver 5 dl frö (exempelvis sesamfrön, linfrön och pumpafrön)

Gör såhär

• Sätt ugnen på 250 grader.
    • Blanda ägg, ost, majonäs, kesella och bakpulver i en bunke. Degen ska vara lös.
    • Tillsätt frön under omrörning tills degen blir fast, men ej torr.
    • Bred ut degen på en bakpappersklädd plåt.
    • Grädda 15 min mitt i ugnen tills den fått en gyllenbrun färg.
    • Låt svalna och skär i lagom stora bitar.

När jag gjort fröbrödet så har jag varietat mig mycket dels vad jag har haft för frön i men nu senast hade jag i brödkryddor vilket var jätte gott! Har även haft i hackade hasselnötter i brödet vilket också blev gott. Är man mer liberal så kan jag tänka mig att det är gott med torkad frukt i.

Jag har även gjort ett annat bröd som jag också tyckte var gott men hittar inte receptet på det nu men vet att jag hittade det på nätet, det blev mer som en mörk limpa och så tog det längre tid att tillaga.

Det låter gott, men som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag lite petig med konsistens....Hur blir detta bröd? Lite nyfiken o baksugen=)
  • PikkuMyy
    Clanica skrev 2012-06-14 11:52:28 följande:
    Några på jobbet skall käka kinabuffe på lunchen. Blev sjukt sugen på att hänga med... Hur är sån mat egentligen? Mycket socker i såserna eller? Riset och det friterade skippar jag har jag tänkt..

Satsar på kycklinggrytor och biff m tomatsås tex...Vad tror ni?

Jag har äntligen bärjat gå neråt på vågen så det onödigt att slänga bort det på en lunch
    Jag vet inte helt säkert men skulle gissa att det är en del socker i maten... =P
  • PikkuMyy
    Lillasyster82 skrev 2012-06-14 11:56:09 följande:
    Tycker det är rätt fast i konsistensen, tuggmotstånd men inte svampig. Hoppas det faller dig i smaken för jag vet själv hur svårt det var att hitta ett bra brödrecpet för min del.
    ok,tack!!!! Bakning it is!!!! Flört
  • PikkuMyy
    Night sky skrev 2012-06-14 11:54:41 följande:
    Låter som det där brödet fått riktigt bra kritik av de som provat. Tack. Måste testas!
    Jag ÄLSKAR det brödet,men brukar skippa brödkryddorna o har i lite kanel istället.
  • PikkuMyy
    Sigrid skrev 2012-06-14 18:09:52 följande:
    Nej, det är inte samma (om du tänker på mitt mandel- och valnötsbröd med frön). Lite olika ingredienser och dessutom var det andra brödet utsmetat i långpanna så att det blev rutor, medans mitt bröd är gjort i form och skärs som en limpa.

Såg gott ut i alla fall det som var länkat.   Men jag skulle ta bara mandel istället för cashewnötter (för färre kolhydrater). Ska nog testa det också.
    Jag har faktiskt testat att byta ut cashewmjölet mot mandelmjöl och resultatet är klart godkänt,även om jag saknade cashewnötterna...Möjligen skulle jag tillsätta pyttelite salt eller kanske nåt annat nötmjöl istället, för smakens skull. Eller om det räcker med lite salt. Och brödet är JÄTTEgott,testa! =)
  • PikkuMyy

Jag fick når fnatt igår o åt tacotårta,icke lchf-vänlig... Vet inte hur jag tänkte,men tog 3 st glukosanol o hoppades att de skulle "äta" kolhydraterna....Fy va fel jag hade...Aldrig mer! Jag spenderade resten av kvällen med magont o kräkningar. Först i eftermiddags kände jag mig lite som vanligt igen.KAN detta bero på kolhydraterna,eller...? Jag har upplevt liknande fast MYCKET lindrigare i början av mitt lchf:ande. Vågen va iaf mycket trevlig imorse =) Även om jag förstår att det va vätska som orsakade detta positiva så suger jag på den karamellen så länge jag kan,haha!Glad

• PikkuMyy
    villbligravid2012 skrev 2012-06-17 20:13:12 följande:
    hej hur mycket kan man gå ner i vikt på en månad? om man väger typ 100? 
    vad tror ni? 
    Beror väl på hur du har ätit förut...är ingen expert men om jag har förstått andra mer insatta rätt så kan det va lite segare om man har jojobantat förr eller kört nån lågkalori-diet. Själv vägde jag ca 94kg när jag började med lchf och det den första månaden gick jag ner ca 1kg/vecka om jag inte minns fel. Utan träning.
  • PikkuMyy
    banantelefon skrev 2012-06-17 20:55:46 följande:
    Vad är det här Glukosanol och var hittar jag det?
    Ska kunna blockera "upptaget" av kolhydrater. Man tar 1-3 tabletter strax innan man ska äta, o beroende på antal tabletter ska det blockera upp till 67%! Om jag minns rätt. Jag tar dem om jag äter extra kollisar, men tar dem så sällan att jag inte kan säga om de funkar eller ej....Finns på apotek o hälsokostaffärer.
  • PikkuMyy
    ollebulle86 skrev 2012-06-18 10:48:17 följande:
    Boost: jag har ökat ett halvt kilo till ungefär, men så åt jag ju den mega portionen igår till middag så det står väl i kroppen än.
    Jag äter på mindre tallrik nu än innan jag började just för att även om jag då tar om så äter jag ändå mindre eftersom jag oftast tog om även innan. Försöker oxå fylla upp lite mer med grönsaker.
    Eftersom det gått så bra av sej själv så har jag ju bara kört på. Nu får jag nog börja tänka efter mer och kämpa lite
    Men har märkt oxå att jag har svårt för att sköta magen. Kan gå en vecka emellan. Eller har i alla fall gjort det nu (släppte imorse efter vägningen), kan det göra att man går upp i vikt?
    Har känt mej så uppsvullen.
    Jag har också haft en rejäl platå och gick dessutom upp lite i vikt. För mig blev vändningen kokosfett i kaffet, MYCKET mindre mejerier, och en veckas fakirande. Detta för ca en månad sen (stod stilla 1-1,5månader innan dess) o nu går det ner...Fuskade, fick lite plus o drog ner på kh o har gått ner det jag gick upp plus lite till. Kanske nåt du kan prova,nåt av det?
  • PikkuMyy

Totalt 9,5kg minus sen jag började "banta" ! Glad Undra på att fjolårets caprijeans sitter lösare o snyggare! Och att jag måste ha skärp! Känns gott måste jag säga...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**