Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sukrin, finns inte det att köpa i vanliga mataffärer? Ska göra ett sista försök idag på maxi annars är det väl helt enkelt inte meningen att jag ska baka något gott. Får besök idag och PMS-jag vill ha något annat än mörk choklad att fika på när de andra äter bullar.

• spökplumpen

Tack så mycket, tror jag ska gå och pösa av stolthet hela dagen! och ringa mamma och skryta lite också.

• spökplumpen

Vårt maxi suger när det gäller lchf-grejer har jag märkt, de har inte ens kokosolja. Det har däremot vårt pyttelilla Konsum runt hörnet. Fast svindyrt så jag har köpt på nätet istället.

• spökplumpen

Jag är 165 cm och min målvikt är 57 kg. Helt enkelt för att det är det minsta jag har vägt och jag trivdes med mig själv i den vikten. Inte för att jag inte trivs med med själv med 20 kilos övervikt, men det är en sån skön och lätt känsla i kroppen när man väger mindre. Min störta anledning att gå ner i vikt är för mina grabbars skull. Jag har alltid varit överviktig (förutom ett år på gymnasiet) och minns hur skämsigt det var på familjeträffar med skolan. Man skulle alltid spela brännboll och tjocka jag kunde varken slå långt eller springa, mao jag kände mig som världens störta belastning för laget och det blev ännu värre eftersom även syskon och föräldrar var med. I skolan var det bara jobbigt men när verkligen ALLA såg en var det hemskt. Därför har jag lovat mig själv att jag ska vara en fit förälder för mina barn och orka vara med och göra aktiviteter. Vill inte att de ska behöva skämmas över sin fläskiga mamma som inte orkar röra på sig.

• spökplumpen
    Lady Maria skrev 2012-06-04 12:21:55 följande:
    Jag är 164 cm och har vägt 58 som minst i vuxen ålder men jag tror inte att jag kommer dit igen. Med 3 envisa kg så siktar jag på 62.

Ja man får ju se när man börjar närma sig målvikten om det är rimligt att hamnat på den siffran eller om kroppen vill annorlunda, men min målsättning är 57 kg.
  • spökplumpen

Jag gjorde misstaget att rosta kokos häromkvällen, det får jag böta stort för. För nästan varje kväll så sitter jag där med en skål ty (med grädde och creem chese i ) och den underbart ljuvliga rostade kokosen. Oavsett vad för kvällssnacks som slinker ner så tar jag det alltid med ett kopp te med kokosfett i.

Annars gillar jag att ta lite chevre att gotta på eller någon annan dessertost. I enstaka fall om jag är riktigt hungrig så tar jag ett kokt ägg med majonäs. 

• spökplumpen

Jag bakade en kladdkaka i helgen, den gick att äta men jag kommer inte baka den igen. Blev svampig i konsistensen. Så min fråga är, kan man inte bara använda sina vanliga recept och byta ut socker mot sukrin och vetemjöl mot mandel/kokosmjöl? Eller saknar de originalens egenskaper för mycket?

Jag gillar egentligen inte choklad när det gäller bakverk, men jag har en chokladtårta som jag älskar och den skulle jag vilja kunna göra lchf-vänlig. Eller mums, en alldeles ljuvlig citrontårta. 

• spökplumpen
    Boost skrev 2012-06-05 08:34:31 följande:
    Nu ger jag upp mitt lilla projekt med att baka med LCHF, det blir fasen inte i närheten av riktiga bakverk. Har hittat vissa saker som blivit ok, men nää, långt ifrån vad det borde smaka. Hade varit kul att hittat några guldkorn som man kan unna sig emellanåt, men får gå på riktiga saker mer sällan istället :) 

Har du testat det som jag frågade förut, att använda sina vanliga recept men med sukrin och mandel/kokosmjöl? Eller är det bara lchf-recept som du testat? Jag har också bara fått skämt till resultat och förstår inte hur folk kan gilla grejerna.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**