• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kan man äta för mycket kött?
    Jag äter mest kött på dagarna kanske en msk majonäs sen på kvällen så blir det kött med någon grönsak o bea eller kryddsmör eller gräddsås. 

• Linda5

Kan man äta för mycket kött o ost? Har ju knappt inga kolisar men massor av kött dessertost o fett.

• Linda5
    Tessa606 skrev 2012-09-25 20:51:57 följande:
    Nej nej nej, det i köket är vitvaror Teknikprylar är tv, dator och ifånen

Stavmixer, assistent, äggkokare, brödrost m.m. är för mig teknikprylar inte vitvaror det är kyl o frys m.m
  • Linda5
    Glass skrev 2012-09-25 22:30:41 följande:
    Så, blomkålsmos... Ska man ha färsk blomkål eller sån som varit fryst? Vilka är era bästa tips för att lyckas? Jag ska göra detta i morgon och har aldrig gjort det, är kass på att laga mat och vill inte misslyckas för detta är min enda chans att övertyga make och barn om den här rätten 

Frusen innehåller mindre kolhydratet än färsk om man kollar de flesta tabeller. Sen gör man som man vill.
  • Linda5

Detta hittade jag på arrowrot. 100 g Vikt (100 g) 360 kcal Energi 0,3 g Protein 88 g Kolhydrater 0,1 g Fett 0 g Alkohol

• Linda5
    lovas skrev 2012-10-03 13:15:44 följande:
    Tips på billig lchf mat? Har det taskigt ekonomiskt men vill inte gärna ge upp kosten jag mår bra utav.

Går det att äta lchf billigt?
    Kött är dyrt. "riktig" mat är dyr.

Linser, bönor, rotfrukter och potatis går ju bort. Det är annars det billigaste jag vet.
    Jag köper oftast kött på kort datum. Kyckling är också billigt om man köper vid rätt tillfälle.
    Hur lite pengar handlar det om?
  • Linda5
    MajasMat skrev 2012-10-04 21:06:19 följande:
    Jag funderar på att köra igång igen efter mycket slöätande med kosten. 
    hur ska man göra för att inte matkostnaderna ska bli skyhöga? det har blivit så dyrt när man ska äta lchf. Har ni några bra tips?

Handla på kort datum och bunkra när det är x-tra pris. Vår coop hade billigt smör i augusti så jag köpte 8kg. Vet att man ska helst ha 40% grädde men när den 36% kostar under 10:an så köper jag 3-4 liter. Den har lång hållbarhet och håller mer än en månad efter utgångsdatumet om man har den riktigt kallt (2-3 grader).

Det gäller att ha ögon o öron öppna hela tiden så blir det inte speciellt dyrt.
    Lycka till
  • Linda5
    Tessa606 skrev 2012-10-09 10:06:39 följande:
    Har nu varit på hälsoundersökning
    ALLA prover låg perfekt!! Jag är fullt frisk )

Känns härligt att ha papper på detta så man kan trycka upp det i fejjan på alla negativa människor!
    Så kände jag med. Har LCHFat sen januari och fått massa kommentarer om hur mina kärl kommer fyllas igen m.m. Gjorde en grundlig hälsoundersökning och ALLA värden var kanonbra. Läkaren sa att det enda var att vikten var lite mycket, då talade jag om vad jag gick på och att jag hade gått ner 15kg. Då log han lite och sa fortsätt med det du gör, en del funkar det för o ene inte, och funkar det så är det jättebra.
    Pappret ska tryckas riiiktigt långt upp hos vissa om dom nämner något igen.
  • Linda5
    ellen2008 skrev 2012-10-11 10:51:01 följande:
    Jo, jag misstänkte att vin inte var toppen men det var ju så trevligt Skäms nu blir det nya tag !! ska bli spännande och se hur vad som händer... 

Märkligt det där med vin.. Gick ner som mest under min semester i sommar o då drack jag vin ofta. Drack i och för sig bara 1-2 små glas åt gången men ändå det var ju flera gånger varje vecka. Nu när jag är striktare och bara tar något glas på helgen så går det långsammare neråt.
  • Linda5
    ellen2008 skrev 2012-10-11 16:26:21 följande:
    Vad märkligt !! Åt du annorlunda under semestern också eller var det bara vinet som var skillnaden? Du kanske ska föra in vin i din vardagTungan ute
    Visst vore det toppen. Testade en gång att ta 1msk (mätte) rött varje kväll i en vecka och jag smååt ingenting för vinet tog bort suget efter något. MEN jag är emot alkohol dan innan arbete så därför gjorde jag bara detta som test i en vecka. Kanske jag som är knäpp som funkar på detta vis men idag är det fredag så ikväll blir det lite rötjut.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**