• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-07-25 22:21:06 följande:
    Att vi gifte oss var det absolut bästa vi har gjort!!!  Förutom alla juridiska aspekter så är det något speciellt att fira bröllopsdag varje år! Vi går alltid ut och äter/dricker gott och oftast går vi på bio också, vi har sällan (aldrig) barnvakt och oftast är bröllopsdagen enda gången som det är bara jag och maken ute på året...

Nästa år (när vi varit gifta i 10 år) tänkte vi dra igång en jättefest för de som var med på bröllopet och även nya kompisar, jag tror inte alla kompisar i stockholm kommer t ex...
    Jag gillar känsan av att vara mer "ihop" som familj nu när vi alla har samma efternamn Vi blir mer som en enhet. Sonen fattar väl inte riktigt att han hette något annat innan för han har ju alltid hetat det han heter nu. Både maken och jag bytte efternamn och dte var väl inte direkt populärt hos svärföräldrarna men men. I år firar vi bröllopsdag med att åka till Legoland. Förra året blev en tur till skogen

Jag var ute och joggade med svägerskan igår. Jag hade ork att springa men kroppen orkade inte lika mycket som jag ville. Det SÖG rejält i framsida lår efter ett tag. Sånt blir jag så sur på, att jag inte kan springa så långt som jag vill men det är väl bara att envisa på och förhoppningsvis springer jag hela sträckan. Nån gång
    Jag har fått svårt för ägg och bacon på morgonen så nu testar jag äggmjölk. Hittills passar det mig bättre.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mandel skrev 2011-07-26 09:45:18 följande:
    Idag ska vi till svärföräldrarna och grilla. Ska bli intressant. Har aldrig blivit bjuden på grillat hos dem på de 18 år som maken och jag varit tillsammans. Vi äter där jul och så svärfars födelsedag då är det är fläskfilé m hasselbackspotatis som gäller. Julmat på julen så klart

Skillnaden mellan dem och mina föräldrar är att min mamma är van vid att folk är allergiska/diabetes/dieter och fixar enkla saker så att alla kan äta sig mätta utifrån det som de kan äta.
    Svärmor däremot ägnade en hel frukostrast åt att tjafsa om att jag åt ägg och bacon till frukost, så jag tror inte att hon kommer lägga ned någon energi på att försöka ordna något som jag kan äta trots att vi lera gånger diskuterat vad jag äter och inte äter. Svärfar har nog fortfarande inte förstått vad jag äter och inte äter, men det räknar jag inte med heller.
    Får väl stoppa ost i handväskan och ta med mig en burka majo. Några fettrika alternativ lär inte finnas då det är fettskräck som råder i det huset (hos svärmor) medans socker i form av kakor, bullar, glass osv är helt okej.
    En parentes men de äter smörgås till frukost, en macka till maten på lunchen, smörgås och bullar till eftermiddagsfikat och så smörgås till kvällsmat... Konstigt att svärmor bakar bröd ofta?
    Håller med jag af, ta med en egen beasås så har du något till köttet iaf. Min mamma och svärföräldrar vet att vi äter lchf men ändå dukas det upp skräp. Min mamma är expert på att göda barnbarn med saft och bullar, kakor och annat skit före mellanmål. Vi har våra duster emellanåt Svärfar åt lchf för sin diabetes men nu såg jag att hans mage kommit åter så det verkar som att han lagt av med det. Han är otroligt förtjust i lightdricka och vitt bröd.
    I söndags åt jag pasta och marängtårta. Igår var min mage inte top notch. Det var ljuvligt gott där och då och jag åt med gott samvete men så här i efterhand borde jag avstått
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 08:31:04 följande:
    Ärligt talat tror jag de flesta gör det Jag väger mig också varje dag...
    Ännu en vågoman räcker upp sin hand

AgnesGN, jag af, solouniko och jucea: Grattis!

• helene306
    jagäraf skrev 2011-07-27 09:42:20 följande:
    Tack och skönt att höra att man inte är ensam. Det händer faktiskt någon gång ibland att jag t o m väger mig på kvällen också...
    Ska jag vara helt ärlig väger jag mig VARJE kväll ... Inte det bästa eller ultimata men jag tycker det är skönt att ha lite koll
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 13:18:35 följande:
    Ghee har en högre beständighet mot temperatur och är således perfekt att steka i utan att det blir bränt smör smak. Det har en sötare smak än smör och jag tycker det blir en god twist på kaffet/teet.
    Det ligger på 100% fett istället för 80%...

Jag googlade lite och hittade det här

* Ayurveda listor Ghee fördelar för friskare hud, ökad mental klarhet och bra för matsmältningen.
    * Ghee hjälper din kropp att tillgodogöra sig näringsämnen från maten du äter.
    * Ghee har inget salt
    * Ghee gynnar de som är laktosintoleranta eftersom ghee är laktosfri.
    * Ghee tros innehåller anti-cancer och antivirala egenskaper.
    * Innehåller CLA eller konjugerad linolensyra bidrar till att underlätta viktminskning och stöd i att bli av med magen fett.
    * På grund av fetthalten, även absorberar vitaminer från maten den läggs till, och därigenom göra de vitaminer för kroppen.
    * För spädbarn och småbarn när de är i den fas av hjärnans tillväxt, är ghee det bästa fettet som ska läggas till i sin kost och sägs att utveckla minnet.

Lite test är googletranslate så ha överseende Hur bra det stämmer vet jag inte däremot...
    Låter onekligen intressant! Kanske skulle offra ett halvkilo smör och testa?

Asereth: Jag har sett en sida hur det gjordes men hmmm ... var? *återkommer* Annars, youtube?
  • helene306

Jag hittade det här om
    ">hur man gör ghee

Hur används ghee sen? Precis som man använder smör? Hur lång hållbarhet har det?

• helene306
    jagäraf skrev 2011-07-27 16:29:18 följande:
    Haha, nej det kanske inte var så farligt. Men oj vad bra det är med matdagboken. Där får man liksom allt svart på vitt. Och jag som ångrade mig till tusen igår när jag hade betalt. Det gör jag inte nu för nu ska jag utnyttja den allt vad det går.

Känner mig lite gladare
    Jag håller med ovanstående! Du har ändå cyklat i 1½ timme. Matdagboken visar att du fick extra kalorier att äta och det är kalorier i bröd också
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 22:10:53 följande:
    Jag gör ghee så här:
    lillansmirakel.wordpress.com/2010/12/12/ghee-.../

Den håller sig minst 6 mån på bänken, så klart ännu längre i kylen
    `Sparar som favorit! Tack 6 månader i rumstemp. Helt otroligt!
  • helene306
    StockholmMotala skrev 2011-07-28 14:08:55 följande:
    Hej alla proffs!

Nu har jag varit och köpt Renée Voltaires "raw kokosolja" på Ica Maxi. En glasburk för 99:-

Är det detsamma som kokosfett typ? Kan man använda det i te etc? Eller ska jag lämna tillbaka?
    Det kan du ha i teet eller kaffet och laga mat med
  • helene306
    Mitka79 skrev 2011-07-28 15:15:35 följande:
    Men varför kom de först efter en v? o hgåller det verkligen i sej i 4 v??

ja dricker varken te eller kaffe, bara vatten...
    känner mej nästa12q
    Mina omställningsbesvär när jag startade 2009 kom efter 3 veckor och höll i sig ett bra tag. Jag var ASSEG! Det var fruktansvärt. Helt orkeslös. Sonen ville leka och jag orkade knappt gå uppför trappan. Jag bara satt som en deg och sonen tyckte jag var aptråkig. Jag är trött i kroppen nu också, lite orkeslös men mycket tror jag hänger ihop med att jag inte har någon styrka i mina händer.

Hur sover du? Sover man dåligt kommer kroppen inte in i djupsömn och man kan bli utmattad. Det är en av mina orsaker till seghet. Just mejeri och ledbesvär vet jag faktiskt ingenting om men testad att dra ner på det för att se om du mrker skillnad och hytta på med mer fett istället. Eftersom du märker skillnad kan det ju hänga ihop. Enfda sättet att veta är att dra ner eller utesluta.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**