Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-04-19 21:38:09 följande:
    vad skiljer mandelmjöl och kokosmjöl åt när det gäller bakegenskaper?
    Det är verkligen helt olika grejer. Tror inte att man kan ersätta det ena med det andra.
  • Martina 76

Inatt vaknade jag och var alldeles kallsvettig och mådde illa. Jag gick upp och kräktes och sov sen oroligt hela natten. När jag vaknade i morse kände jag mig helt frisk! Skumt! Hade lätt kunnat sticka ut och springa milen, så pigg känner jag mig!

Lägsta viktnoteringen på nästan ett år blev det iaf. Men det är väl inte så konstigt under omständigheterna. Urk!!! 

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-20 10:08:32 följande:
    Men oj, vad mycket du gått ner snabbt!!!

Jag vägde 80 kg i januari 2011 och väger nu 64 kg! Så för mig har det gått långsamt.  
    Du bygger inte muskler och bränner fett snabbt. Din långsamma viktförändring har goda chanser att bli beständig - se det positivt istället!
  • Martina 76
    solrosen81 skrev 2012-04-20 10:21:52 följande:
    Jag har tänkt väga maten och lägga in på matdagboken i några dagar för att se vad jag får i mig egentligen.
    Igår såg det ut så här.

fett 129gr,  protein 64gr,  kolhydrater 7gr.

Vad tror ni om det? Vanligtvis ligger jag lite högre på kolhydraterna då jag brukar äta mer grädde. Igår drack jag endast en kopp kaffe med grädde och kokosfett till frukost. Idag blir det nog mycket mer fett då jag startade dagen med en ägglatte.
    Det ser bra ut! Håller du den dieten lär du komma i full ketos!
  • Martina 76
    Kaisan skrev 2012-04-20 11:13:31 följande:
    Japp, så är det. Koka äggen och ät dem med lite tonfisk istället så slipper du ju grädden i omeletten på det sättet också. 
    Jag har olivolja och/eller kokosolja i min omelett. Det blir faktiskt jättegott och fritt från kolisar.
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-20 11:37:33 följande:
    Enligt matdagboken innehåller en Gevalia latte macchiato less sweet 4g kolhydrater/portion (en portion väger 210 g, vägde nyss). På så sätt är dom ju "tillåtna". Men sen kommer 25% av energin från kolisar, det e väl mindre bra... men ändå... nån ibland kanske? snälla? *blinkar med ögonen* haha

(jag vet att jag bestämmer själv...fast nä, ni bestämmer, hahaha)
    Det viktiga är hur mycket kolisar du får i dig totalt, inte energiprocent, mängd kolisar per 100g etc. Lök, vitlök tex är ju inte LCHF om man ska gå efter det men mängden kolisar du får i dig är ok.
  • Martina 76
    spökplumpen skrev 2012-04-20 10:55:15 följande:
    Hej alla lchf-are! Nu var det ett par år sen jag körde lchf så jag har lite frågor. Om jag befinner mig i ketos (det luktar aceton om mig) hur kan jag då låta bli att gå ner i fett? Vi har en våg som mäter vikt, fett och bmi och jag går bara ner i fett om jag inte rör mig (5-6000 steg om dagen). Jag håller på att tävla i stegräkning och mår så bra av att röra på mig att det inte är ett alternativ att sluta, men hur ska jag göra för att bränna fettet? Måste jag äta mer, mindre eller vad gör jag för fel? Äter mig mätt och tycker att jag håller en lagom nivå på maten även om jag har setts sitta i soffan på kvällen och mumsa ost fast jag inte är hungrig. En typisk dag är omelett på 2ägg och grädde, lite protein i form av svamp eller kräftstjärtar, en kopp t med grädde, en stjälk selleri och några gurkskivor. Till lunch äggröra på 2 ägg, lite grönsaker och vatten. Middag ca 100 g fisk eller en kycklingfilé och sen sås gjord antingen på grädde eller cf, ja och så lite grönsaker. Och så eventuellt lite ost eller ty på kvällen och en kopp te med grädde. Vanligtvis så går jag lite drygt en mil om dagen.
    För det första är en sådan våg inte tillförlitlig. Jag har köpt en riktig fettmätare och den ger helt andra siffror. Min partner tex fick på vågen 28% fett medan min kaliper sa 12% fett. Det sistnämnda ligger nog nära sanningen.

För det andra kan du väl inte på fullt allvar tro att du går ner i fettvikt på ett bättre sätt när du inte rör på dig. Du tappar garanterat mer fett om du rör på dig och tränar.

Strunta i den där otillförlitliga vågen och mät dig istället. Du märker väl på kroppen om den blir tighare eller ej. 
  • Martina 76
    Hoppet 3 skrev 2012-04-20 13:07:39 följande:
    Steker du omeletten i det? eller har du de i äggsmeten?

Hur lång tid tar de att komma i Ketos?
    Jag svarar ja på dina två första frågor.

För mig tar det 2-3 strikta dagar. 
  • Martina 76

Jag har funderat lite på min magsjuka. Jag känner mig inte alls sådär urlakad idag som man brukar göra efter en kräknatt. När man äter vanlig mat måste man ju ha sjukt lågt blodsocker dagen efter en sån urladdning. Men som LCHF-are har man ju alltid lågt blodsocker och kroppen är van med det. Jag tror faktiskt att det påverkar. Även om jag nu också fick en magsjuka version light...

• Martina 76
    spökplumpen skrev 2012-04-20 14:23:04 följande:
    Tack för svar! Nej jag vet att man måste ta vågen med en nypa salt, men det är så lustigt att jag går upp i fett när jag äter bra och rör på mig. Efter en stilla dag så rasar jag istället i fett. Och det är lustigt för när jag åt lchf förut så var jag väldigt stillasittande men kilona rasade. Testade lite olika grejer då för att se hur det påverkade viktnedgången och just motion påverkade den negativt då. Och det verkar vara samma nu, så något måste det ju vara som jag gör fel! Nu kommer jag sällan ihåg att mäta mig på morgonen, men när jag höll på med dt förr så hängde den avstannade viktnedgången ihop med cm, samma som veckan innan eller nån enstaka gång mer än innan. Jag kommer naturligtvis att fortsätta röra mig, men det vore ju trevligt att få med sig kilona också.
    Äter du mer när du tränar? Träningen kan omöjligt vara boven, dock kanske matintaget.

Om du "rasade" i fett av en stilla dag så stämmer vågen garanterat inte. Så snabbt kan du inte tappa fett. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**