• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ja, all info får man ta med en nypa salt, och sålla och ta till sig det man tycker verkar vettigt... och jag personligen tror att nordbor är mer gjorda för kött, mjölkmat osv... och asiater tål soja bättre. Ungefär som att asiater inte tål laktos i stor utsträckning. Detta har vi också pratat om förut, tror jag

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    FlikkanZombie skrev 2011-06-17 10:05:59 följande:
    Jag brukar dricka en smoothie:

1 dl grädde
    1 dl turkisk yoghurt
    1 dl hallon
    1 dl bubbelvatten
    och ibland ett eller två råa ägg (smakar absolut ingenting) för att öka proteinet :) kan hända att jag fuskar till det  lite ibland med en halv banan i för att få lite sötma.
    Det blir väldigt många carbs.... 13 gram typ... Och håller man sig på 20 gram/dag är det mer än ½ dagsransonen. Har man svårt att tappa vikt så är det bra att nolla carbsen på morgonen. Men äter man lchf för hälsans skull är det ju helt ok.

Själv brukar jag äta tonfiskröra på frökex. Tonfisk, purjo, majo, senap ihoprört. Vill man nolla carbsen så gör man en kåldolme av ett salladsblad och lägger röran däri. 
  • Linda1976
    Tezzan1981 skrev 2011-06-17 16:07:11 följande:
    mitt absoluta helgfavoritsmarr är pannacotta. stillar sötsuget och innehåller inget socker eller choklad (som jag triggar på)
    blir ca 2-4 carbs per portion och då är det inget problem att äta tycker jag, ser det inte som fusk om det blir en eller två på en helg.

i allmännhet tycker jag det är så mycket lchfgodis som innehåller mörk choklad, och då blir det ju socker ändå och en hel del kolhydrater. föredrar att baka med kakao istället pga det.
    Lindts 90% innehåller bara 14 gram / 100 gram  - dvs 1,4 gram/ruta - OM man får akut chokladbehov!

Ang vaniljpulver:  finns på Ica MAXI vid bakgrejer
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-06-17 16:45:15 följande:
    Vill unna miig när jag är här och sen får man inte ta med sig mat på flyget
    Men du flyger inom Sverige! Vad tar det? Max nån timme! Nä, förlåt - men skyll inte på det.
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-06-18 17:41:13 följande:
    Hej jag åt pyttelite pasta sen resten grönsaker och chorizokorv
    Men - varför äter du pasta för? Obestämd
  • Linda1976

Varning för ICAs eko-kokosflingor. De innehåller INTE 1,5 gram carbs.
     Svar fr ICA:

Hej!
    Tack för att du har hört av dig till oss.
    Kolhydrater till I love Eco kokosflingor ska vara 7,3g/ 100g. Det som står på förpackningen är fel, rättas vid nästa tryckning. 

• Linda1976
    Van01 skrev 2011-06-20 12:32:46 följande:
    Finns det andra kokosflingor som har mindre carbs?
    ICAs vanliga har 6/100, så det är ju lite same same.... 
  • Linda1976
    sara1981 skrev 2011-06-20 21:21:19 följande:
    Van01:
    Var hittade du dem?
    Ica Maxi har också. Lyka heter märket tror jag.
  • Linda1976

Här var det livat *duckar*

D: jag är inte med i Midsommarutmaningen, men jag sköter mig ypperligt! 

• Linda1976
    Anna 733 skrev 2011-06-22 22:29:34 följande:
    Tjingeling! 

Nybliven, typ en månad, LCHF'are och är pepp so far. Åt en hel del grädde och cf i början men nu det senaste har jag dragit ner på mejerierna ordentligt och inhandlat både kokosfett och fiberhusk. Blir bra det här!

Har en fråga, och jag har verkligen försökt hitta svaret... Inhandlade det där silvriga paketet kokosfett, Cocos?, och såg inte förrän jag kom hem att det numera står härdat kokosfett på innehållsförteckningen. Frågan då... Ur ren viktminsknings-synpunkt; är det riktigt illa att äta det där kokosfettet eller ska det ut med skräpet? Är med på att det inte är helt fantastiskt att äta härdat fett, även om jag inte är helt med på vad det betyder i kokosfett-sammanhang, men det känns så onödigt att slänga ut paketet...

När jag ändå är igång... Någon som har koll på var i Gbg jag kan hitta hyfsat prisvärt kokosfett? Ekostore har jag varit på, men 55kr för den lilla burken känns så saftigt.

Tack!

//a 
    Hej!

Ica Maxi Mölndalsvägen har Renée Voltaires för ca 45:- 280 gram tror jag. Eko-kokosfett ÄR dyrt i jämförelse.
    Välkommen till tråden förresten! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**