• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

TomMon skrev 2012-04-28 16:32:58 följande:
    Faile: jag har också funderat över det där med kläder, det KAN ju inte ha sett bra ut... :)

Kaisan skrev 2012-04-28 16:52:10 följande:
    What?! Jag har gått ner 13 kg och har jeans som är 4 storlekar mindre, de jag hade i januari hålls inte upp , de trillar ner över rumpan. Alla bh:ar har också åkt ut för att göra plats för en "ny" storlek. Dina kläder måste verkligen ha varit tighta tidigare Skrattande

Alltså jag vågar ju knappt tänka på det haha. Men jag har visserligen haft endast stretch-jeans tex och lager på lager ( typ linne och munkjacka över ) och allt är ju töjbara material. Men ÄNDÅ, vad fan. Kan som sagt inte sett klokt ut Skäms

Nu börjar det dock bli dags att  köpa nytt  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Kaisan skrev 2012-04-28 19:17:03 följande:
    Det är ju härligt att få köpa en ny garerob för att allting blivit för stort, än om det hade varit andra vägen att allt blivit för litet. 

Ja absolut. Jag klagar inte alls över den biten
    Glass skrev 2012-04-28 20:46:01 följande:
    Någon skrev att det är skillnad på kokosolja och kokos eftersom det är fettet som är viktigt.
    Jag trodde att man pressade kokos och fick ut oljan, för isåfall borde det ju finnas fett i kokosen som man äter 
    Det var en gissning, jag kan ju inte säga helt säkert. Men då tex aurinsyran finns i fettet så antar jag att det finns mer i kokosfettet än i köttet?  

• Faile
    Faile skrev 2012-04-28 20:57:17 följande:

Ja absolut. Jag klagar inte alls över den biten

Det var en gissning, jag kan ju inte säga helt säkert. Men då tex aurinsyran finns i fettet så antar jag att det finns mer i kokosfettet än i köttet?  

Laurinsyra
  • Faile
    Glass skrev 2012-04-28 21:10:39 följande:
    Men kokos innehåller ju så mycket mer än bara bra fett, så jag tror att det är bra att äta kokos också, inte bara oljan
    Absolut.
    Men då jag inte äter mejeriprodukter skrev jag bara var min främsta fettkälla kommer ifrån och det är just kokosfett.  
  • Faile
    solrosen81 skrev 2012-04-29 21:24:49 följande:
    Det beror ju på hur strikt du vill vara med men jag skulle inte äta mellis med yoghurt, tomatsoppan eller grädde med hallon när jag går ner i vikt. Men det är ju för att jag inte kan för då skulle jag inte gå ner ett gram.

Om du hade skippat mellis och tv gottis så hade det sett mer ok ut. 

Om man har väldigt bråttom skulle jag göra en ägglatte. Det blir jag väldigt mätt på, läääänge. Om man har lite mer tid så kan man göra en omelett eller två kokta ägg och en kopp kaffe med kokosfett.  

Jag håller med om felaktigheterna men samtidigt inte om att dra in. Jag var superhungrig i början och åt massor, så jag förstår hur hon känner sig.

Mitt tips är samma som ovan, skippa youghurten, tomatsoppan och hallonen. Förvisso är det relativt ok inom lchf, men förhindrar lätt viktnedgång. 
    Däremot tycker jag du ska äta när du blir hungrig, även om det är 8 ggr per dag.

Tips på bättre mellis osv är ölkorv, ägg i alla dess former, lchf-knäcke som du bakar lätt, kokosfett i te eller kaffe, ostsstänger/babybel, avocado, makrillburk osv.

Om du ser till att alltid ha texölkorv, makrillburkar och/eller färdigbakat lchf-knäcke så klarar du dig långt på det. Bara att stoppa i sig när man blir sugen. Grädde med bär som något extra, men inte i den dagliga lchf:en.

Recept på lchf-knäcke,
    3 dl torrvaror ( jag har 1 dl kokosflingor, 1dl mandelmjöl och 1dl linfrön )
    3 ägg
    rör ihop med en gaffel och bred ut smeten över en bakplåt, salta.
    15 min i 175 grader och därefter 1 timme i 50 grader.

• Faile
    LokesMammi skrev 2012-04-30 09:03:28 följande:
    För lite! Går för sakta! :(

Gick du upp 1,6 kg i veckan? Eller tror du kanske att viktnedgången tar lite tid, precis som det tog lite tid att gå upp i vikt
  • Faile
    Tessa606 skrev 2012-04-30 11:34:07 följande:
    Ungefär hur tjockt ska man smeta ut smeten?

Den blir ganska rinnig så smeta ut det tunt. Jag brukar använda en gaffel och smeta ut med bara. Ska väl vara ungefär som det tunna delikatessknäcket.
  • Faile
    korin skrev 2012-04-30 16:18:28 följande:
    Någon som vet om mango chutney är okej enligt lchf?
    hur mycket det är i? försöker leta men hittar inget tillförlitligt =/

Inte ok. Mango chutney innehåller mycket socker och kolhydratinnehållet är ofta över 50/100gram.
  • Faile
    Hon den där skrev 2012-05-03 09:32:06 följande:
    Jag måste fråga er som håller på med lchf, vad fick er att fastna för denna kost?

Att jag ens blev intresserad av lchf kan jag tacka motståndarna för. Jag undrade vad allt ståhej var i alla anti-lchftrådar här på fl och läste på. Just då gick jag på shakediet och jag fortsatte tiden ut ( hade satt tre månader som gräns ), men när det inte gav önskat resultat bytte jag till lchf.

Sedan upptäckte jag hur bra man mår av det, så jag kommer absolut fortsätta även efter.  
  • Faile
    Callina skrev 2012-05-03 23:48:45 följande:
    Hörni - det går trögt med viktminskningen så jag funderar på att utesluta mjölkprodukter och nötter. Det känns verkligen jättejobbigt eftersom det är det som är riktigt gott och mitt godis ibland. Vad ska jag ta i stället? Att inte vispa grädde med bär tex.. suck... hjälp mig please

Jag unnar mig mjölkprodukter en dag i veckan. I övrigt äter jag inget mejeri men rätt fritt av grönt istället så jag får mer variation på maten på det sättet.
    Halloumi och fårost kan ju ätas ändå, ölkorv är gott att mumsa på. Bounty kan göras utan grädde, och kokosmjölk kan ju även användas i maten för att göra grytor osv istället för grädde/creme fraiche tex.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**