• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Renée V har en egen hylla, till vänster, precis när man passerat smöravdelningen.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    sara1981 skrev 2011-06-24 09:05:13 följande:
    Ok, invägning idag efter en månad med LCHF,
    Resultat: -10kg! Är såklart supernöjd och fick fantastisk motivation för att fortsätta sköta mig utan fusk!

Nu är det bara 3 kg kvar till mitt första delmål och 13 till mitt slutmål som jag satt till julafton. Känns helt klart nåbart nu.
    Är så glad! :)
    Fantastiskt!! Grattis!
  • Linda1976
    piixelslyna skrev 2011-06-25 00:37:42 följande:
    Så, hela tråden är nu genomläst. 1450 sidor, 14513 inlägg. Jajemän! 

Jag har nu ätit LCHF i drygt två veckor. Det går bra, över förväntan. Jag mår bra även fast jag fortfarande har sug (antagligen mycket psykiskt efter flera års mat- och sockermissbruk).

Jag måste verkligen sova nu, men jag återkommer imorgon om jag får hänga på här inne!  
    Jag är djupt imponerad! *bugar* Välkommen till tråden!
  • Linda1976
    Runi skrev 2011-06-25 12:22:50 följande:
    Hej!

Jag har precis börjat med LCHF (i dag) och man läser så himla mycket olika överallt. Vissa verkar nästan svälta sig även fast de går på dieten (ex. en skinkbit till frukost) och andra säger att så länge det man äter inte har mer än 5% kolhydrater så kan man äta i stort sett så mkt man vill.
    Har också läst att vissa äter max t.ex. 25 kolhydrater om dagen.

Vad gäller om man äter LCHF för att gå ner lite i vikt? Behöver inte va någon svältbantning där man ska gå ner 10 kg på en månad.  

Har börjat läsa igenom hela tråden men det känns som om det kommer ta några dagar om jag inte sitter framför datorn hela tiden ;) 
    Äter man en skinkbit till frukost, så är det väl för att man inte är direkt hungrig

Generellt sett så är det - för många - lagom att ligga på 20-25 gram carbs/dag om man ska gå ner i vikt. Ska man "bara" äta lchf för hälsans skull kan man ligga högre. (individuellt vad som funkar).

5gram/100gram är en bra riktlinje, men man kan ju inte äta hur mycket som helst. 2 dl mjölk innehåller 10 gram kolhyrater, och det är ju rätt mycket. Men matvaror som man inte äter så mycket av - lök tex, kan man ju äta ändå även om den innehåller 6/100. Det är totalintaget som räknas. 
  • Linda1976
    Runi skrev 2011-06-25 12:39:37 följande:
    Tack :)
    Då kanske man skall köpa en liten köksvåg då så att man kan hålla koll på hur mkt man äter av varje sak.  
    I början kan det vara bra, men man lär sig snabbt mängder med hjälp av ögonmått. 

Sikta på max 2 dl mejerivaror om dagen med så låg carbhalt som möjligt - vispgrädde, Mezeyoghurt (Arla), cremefraiche. Skippa mjölk, yoghurt 3% osv. Ät lite grönsaker till, men fyll inte tallriken och håll dig till ovanjordgrönsaker så har du kommit en lång bit. 
  • Linda1976
    Tezzan1981 skrev 2011-06-26 15:44:24 följande:
    som sagt, ta bort yougurten helt. ingen frukt.
    bär kanske 1-2 ggr per vecka och då i små mängder.
    byt ut några fler cf-såser till smörbaserade såser.
    nötter är väldigt energirikt och bör ätas som lyx någon/några gång i veckan. mellanmål ska i regel inte behövas vid lchf, då äter du kanske för lite fett till måltiderna.
    se över så du äter grönsaker med lågt kolhydratinnehåll, tex spenat, gurka
    hoppas du får resultat om du ändrar detta! =)
    Instämmer. Frukt innehåller fruktos, det mest fettlagrande socker som finns.

Kolla kolhydratsinnehållet i nötterna. Det varierar väldigt - paranötter innehåller lite, medan tex cashew är väldigt högt.

Känns inte som att du riktigt har koll på vad som innehåller carbs och inte - mitt tips är att lägga in allt du äter på matdagboken.se - då ser du enkelt var du falerar. 
  • Linda1976

Det finns dagsmenyer i en länk i ts!

• Linda1976
    Van01 skrev 2011-06-26 20:22:59 följande:
    Det som är skönt med LCHF man behöver inte väga maten hela tiden. Jag följer bara 5/100 regeln och äter tills jag är mätt och det funkar.
    Men det funkar inte för särskilt många. Med det tänket kommer man lätt upp i alldeles för många carbs, om det är viktminskning man är ute efter. Gäller det "bara" hälsan så funkar det förstås bättre.
  • Linda1976
    memba skrev 2011-08-15 20:41:03 följande:
    Är grillad kyckling man köper i butik LCHF vänlig ?!
    Nja - ofta är det mycket socker och glutamat i kryddningen - kolla innehållet.
  • Linda1976
    Dissan skrev 2011-08-15 22:25:39 följande:
    Sitter o kollar på de olika recepten för bountys...
    Det står kokosmjölk, är det sån vanlig som man typ har om man gör taimat?
    Vilket sötningsmedel är att föredra och var har ni köpt det?
    Tack!
    Japp, finns med lite olika carb-innehåll. jag brukar göra på Kung markattas eko.

Jag använder sukrin, köpt på Life. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**