• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carolinalovetobias skrev 2012-05-04 07:12:41 följande:
    Varför är kokosmjölk bättre att använda i grytor än grädde tex? De e väll typ lika mkt kolisar? =)

Därför att mejerier påverkar insulinet lika mycket som vitt bröd. Det kan alltså vara insulinpåslaget som stoppar viktnedgången och inte kolisarna. Jag äter tex mer kolisar nu då jag även äter rotfrukter men går ner ändå, vilket jag inte gjorde med mejerier. 

Är ju dock olika från person till person. Vissa är inte lika känsliga för insulinpåslag som för kolisar och tvärtom, man får prova sig fram.    

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    vivi85 skrev 2012-05-07 06:39:29 följande:
    Kan någon svara på varför jag ej går ner i vikt? När jag detta har jag gått ner ca 2.4 kg första v.. Idag har jag håller på. På en v å vågen visar - 0,7 kg.

Är inte överviktig alls, förutom min bilring på magen..

Funderar på om jag käkat för mkt mjölkprodukter?

Jag förstår inte hur du menar, du har ju gått ner jättebra?
  • Faile
    tiiitti skrev 2012-05-09 16:04:34 följande:
    Hur länge har man omställningsbesvären igentligen? för jag har haft konstant huvudvärk i en vecka, och varit super yr och lite illamående. Är det verkligen pga av lchf eller borde det va något annat?

När jag började var det ca 1 vecka av helveteshuvudvärk. Numera får jag huvudvärk 1-2 dagar efter fusk.

Prova att dricka mer och kanske lägga till lite salt.   
  • Faile
    Callina skrev 2012-05-11 21:40:15 följande:
    Någon som har ett exempel på dagsmeny UTAN mjölkprodukter? Jag är så inkörd på mjölkprodukter att jag behöver lite hjälp på traven.

Lchf-bröd ( mjukt eller knäcke, hembakt eller köpt ), makrill på burk, avocado med räkor, ölkorv, ägg i alla former, fårost, laxrullar med pepparrot.

Middag, frysta grönsaker i ugnsform med kryddade kycklinglår över. In i ugnen och vänd kycklingen samt om behövs lite vatten vid halvtid. Grönsaker i ugnsform med ett täcke av bacon/sidfläsk över och in i ugnen. Grillkorvar kan stoppas in under bacontäcket också. Hamburgare gjorda på färs, ägg, vatten och kryddor, med tillbehör ( tomat, stekt ägg, lök, sockerfri ketchup tex ) i salladsblad. Skaldjurssallad med räkor fårost, grönt och avocado.  
  • Faile
    Krambjörn skrev 2012-05-12 07:15:36 följande:

Har också 3 snitt, vill ner till 58-60 kg, är så trött speciellt på min fläskbuk
    Vad kostar kokosfett?

Jag undviker att kolla på mig förr och även nu i spegeln. Hatar verkligen bilden av mig nu. Det är inte jag.

Ja jag har läst flera som har panikångest som testar LCHF och jag verkligen hoppas detta skall hjälpa för så fort jag tar en liten liten sockerbomb typ godisbit så får jag värsta panikattacken.

Undvika grädde? Men det har man ju med i LCHF?

Någon annan som kan besvara hennes fråga? 

Man behöver ju inte äta grädde bara för att man äter lchf.
    Vissa är väldigt insulinkänsliga och mejerier höjer insulinet, så står man still kan det vara en idé att testa utan mejerier. Annars rekommenderas max 2 dl mejerier om dagen för viktnedgång, troligen för att kolisarna lätt drar iväg också.
  • Faile
    Krambjörn skrev 2012-05-12 08:20:08 följande:
    Alltå tycker ni att jag ska skita i grädde?
    Jag svullnar jätte mycket om magen vid mjölk tex.
    Men går det bra att jag äter creme fraich, gräddfil?  

Jag tycker man ska äta vad man vill inom lchf så länge man mår bra av det och det funkar
  • Faile
    ia86 skrev 2012-05-13 09:01:14 följande:
    Nu har jag kört lchf i 5 dar och det känns sisådär måste jag säga. Har inte vågat väga mig än men jag känner mig som att jag gått upp flera kg, känner mig jätteplufsig! Hade liksom hoppats vikten skulle rinna av mig :(

Har lite svårt att greppa detta med hur mycket man ska äta egentligen/hur mycket fett. Igår t e x gick jag runt och var småhungrig mest hela tiden så då blev det väldigt mycket mat;

2 ägg med 1 msk smör
    1 burk makrill i tomatsås och två skivor rökt lax
    1 babybel
    3 oopsies med smör, ost och gurka
    lite blåbär med grädde
    + tre kaffekoppar med 1 msk grädde i varje

Detta känns ju alldeles för mkt? Vissa dagar har jag dock bara ätit 3 ggr om dagen, och blåbär var första dagen jag åt igår, men ändå... Suck...svårt detta..!! Blir jättedeppig när det bara känns som man sväller ut och inte går ner :(                 

I början är man ganska hungrig innan kroppen ställt om sig, så ät på du. Jag tycker ju dock att det faktiskt ser lite lite ut. Mycket småplock men lite av rejäl mat. Antar att middagen inte finns med där, men ändå.

Byt ut oopsisen ( som för övrigt bara innehåller luft tycker jag ) mot en rejäl måltid istället om du kan. Och som sagt, det tar ett tag att ställa om kroppen, så ät när du är hungrig även om det känns ofta i början.   
  • Faile
    ia86 skrev 2012-05-13 12:02:16 följande:
    Tack för era svar! Att ni tycker det verkar lite, jag som tycker det känns som att jag bara äter och äter hela tiden. Anledningen till att det blir många små mål är att när jag äter fett blir jag mätt på så lite.. men sen blir jag ju hungrig ganska snabbt igen.. och eftersom det verkar som att man ska följa sina hungerskänslor har det blivit sådär :) Men jag ska försöka börja äta lite mer rejält till lunch och middag.. får se om jag törs väga mig om ett par dar :)

Fast om vem som helst sade att den ätit endast frukost lunch och tre mackor under dagen så hade jag tyckt det var lite. 

Dagsmenyn ser jättebra ut med makrillen, laxen och äggen. Men en middag på tex kyckling och grönsaker med lite sås är ju nyttigare och bättre än tre mackor.
    Man måste inte heller äta massor av fett. Grädden i kaffet tex blir ändå rätt mycket, så smöret till äggen måste du ju inte äta om du inte vill. Lax är fett så där behöver man inte heller lägga till något osv.
  • Faile
    ia86 skrev 2012-05-13 20:21:50 följande:

Ja det där med mackorna var ett undantag, vi var så sjuuukt sugna på ostmackor jag och sambon :) Det är det där med fettet jag tycker är svårt... hur vet man hur myckt man ska äta? Vissa verkar äta smör och grädde mest hela tiden medan andra verkar göra det mer sparsamt.. Exempel på middagar jag ätit under veckan har varit;

stekt lax med ostgratinerad broccoli
    omelett i ugn med fetaost, tomater och vitlöksstekta champinjoner
    räksallad med olika grönsaker, avocado och vitlökssås

(äter fisk och skaldjur, annars veg)       
    Vissa saker innehåller ju mer fett än andra, så det är svårt att säga bara sådär.
    Använd matdagboken.se några dagar så får du ett hum om det du äter ser ut energimässigt. Jag tror många äter för mycket fett egentligen för man lassar på extra varje måltid och mellan måltider när det egentligen inte behövs. 

Min dagsmeny tex ser ut så här,
    1 Makrillburk
    1-2 lchfmackor ( 3 kolisar per skiva ) med smör och skinka
    2 kokta ägg med kaviar
    1 Kycklinglår med grönsaker i ugn och ca 2 msk sås till, typ bea.
    Däremellan dricker jag ca 3-4 koppar kaffe med en tsk kokosfett i.

Fördelningen blir då ca: fett 68% protein 25% och kolhydrater 7%

Byter man ut kokosfettet mot tex ca 3 msk riven ost ( motsvarar 3-4 ostskivor ) så blir det samma fördelning. Och jag lassar, som du ser, inte på fett, utan det blir ganska naturligt en lagom hög procent fett endast genom att använda fullfeta produkter. Smör, fet bea, fetaste osten osv. 

Så kolla matdagboken så ser du om du ligger bra, så slipper du trycka i dig massa extra fett kanske i onödan. Maten ska vara god och mättande och man ska äta när man är hungrig                   
  • Faile
    Boost skrev 2012-05-13 20:45:22 följande:
    Men asså detta med fakir, jag tycker jag läser olika överallt.

Nånstans står det att enbart kött, kyckling, fisk, ägg och smör är tillåtet.
    Andra säger att man kan äta allt sålänge det ligger under 5 kolhydrater per dag.
    Vad är det som stämmer egentligen?    

Fakir innebär max 5 gram kolhydrater totalt på en dag, så det översta är det som stämmer.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**