Mandel skrev 2011-08-21 08:50:58 följande:
Varför är vissa kostvanor socialt accepterade och andra inte?
Folk tar hänsyn till veganer, vegetarianer, religion osv. och självklart sjukdommar och allergier. Varför kan man då inte göra något för en person som av andra själ äter en annan kost?
Var på bjudning igår där en kille som tydligen inte åt kött(inte allergi), men han blev serverad fisk. Mig däremot var det helt okej att servera en sockerstinn efterrätt som jag inför alla bordsgrannar inte kunde äta utan endast för artighetens skull provsmakade.
Tårtan till kaffet kunde jag självklart heller inte ta av utan fick sitta och titta på när alla andra fikade. Och värdparet är väl medvetna om vad jag äter och jag sa för 2 veckor sedan när vi träffades att jag numera blir sjuk om jag äter för mycket kolhydrater (mår faktiskt urk om jag råkat göra det).
Jag begär inga storverk, men kunde killen med fisken få specialkost borde väl jag ha kunnat få en skål med lite vispad grädde och några hallon både som efterrätt och till tårtan.
De kunde ha frågat mig så kunde jag ha gjort något eget och haft med mig.
Har inte tid att må dåligt idag då värdparets släktingar kommer hit så mitt välmående idag borde ju ligga lite i deras intresse.
Varför är det sådan skillnad?
Väldigt märkligt! (och faktiskt inte korkat!)