• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-08-15 13:17:12 följande:
    Tack!

Linda vet jag kämpar med sitt eget och finns nog mest på facebook. Denebola har nog tagit semesterledigt för henne var längesen jag såg till. Vet att hon också dyker upp på facebook då och då!
    Jag är här ibland, men FL tar så mycket tid.... så jag försöker begränsa mig...
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Annanym skrev 2011-08-15 22:34:48 följande:
    Kul att se dig iallafall.
    kan inte du messa mig privat, jag kommer inte in på din sida!
  • Linda1976

Jag gör äggmjölksvarmchoklad:

2 äggulor
    30 gram kokosfett
    2,5 dl hett vatten
    ½ dl grädde
    2 msk ekologiskt kakao
    lite sukrin.

Håller mig mätt en hel dag, om det kniper. 

• Linda1976
    Ororo skrev 2011-08-19 22:03:14 följande:
    Här är en nyfiken som funderat mkt på LCHF.

Den här tråden är ENORM så jag kan inte läsa allt utan ber istället om tips på böcker i ämnet. Ska in och läsa på sidorna som rekommenderas.

Tack på förhand.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917424129X ABSOLUT bäst.

Dessa är också läsvärda:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412097
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411775
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113028790
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113031783 
  • Linda1976
    Bordeaux skrev 2011-08-20 12:37:42 följande:
    Varför tar man sig ut i gassande sol, 30grader för att gå på tobleronefestivalen, när man ändå inte får äta toblerone?
    Vill jag ens veta vad Tobleronefestival är?

• Linda1976
    Mandel skrev 2011-08-21 08:50:58 följande:
    Varför är vissa kostvanor socialt accepterade och andra inte?

Folk tar hänsyn till veganer, vegetarianer, religion osv. och självklart sjukdommar och allergier. Varför kan man då inte göra något för en person som av andra själ äter en annan kost?

Var på bjudning igår där en kille som tydligen inte åt kött(inte allergi), men han blev serverad fisk. Mig däremot var det helt okej att servera en sockerstinn efterrätt som jag inför alla bordsgrannar inte kunde äta utan endast för artighetens skull provsmakade.
    Tårtan till kaffet kunde jag självklart heller inte ta av utan fick sitta och titta på när alla andra fikade. Och värdparet är väl medvetna om vad jag äter och jag sa för 2 veckor sedan när vi träffades att jag numera blir sjuk om jag äter för mycket kolhydrater (mår faktiskt urk om jag råkat göra det).
    Jag begär inga storverk, men kunde killen med fisken få specialkost borde väl jag ha kunnat få en skål med lite vispad grädde och några hallon både som efterrätt och till tårtan.
    De kunde ha frågat mig så kunde jag ha gjort något eget och haft med mig.
    Har inte tid att må dåligt idag då värdparets släktingar kommer hit så mitt välmående idag borde ju ligga lite i deras intresse.

Varför är det sådan skillnad?
    Väldigt märkligt! (och faktiskt inte korkat!)
  • Linda1976
    Dissan skrev 2011-08-21 17:05:45 följande:
    Får man fråga hur det kommer sig att man tar m egen mat tiöl förskola ? Aldrig hört talas om.
    För att man kanske inte vill att ens barn ska få kemisk smörja som margarin eller blaskig mjölk, när det finns fullfeta nyttiga alternativ.
  • Linda1976
    BeccaStina skrev 2011-08-25 15:13:32 följande:
    de ända vårt apotek hade var keto-diostix är det samma sak?

dessa stickorna mäter man både ketoner och glukos med. ska man ha mycket ketoner i urinen eller hur fungerar det??
    Ja, det är samma sak. Det ska helst vara vinrött på stickan Den gröna skalan behöver du inte bry dig om.
  • Linda1976
    BeccaStina skrev 2011-08-25 15:45:47 följande:
    okej va bra, jag hade inte vinrött men jag hamnade i mitten på den där det står Moderat 4. det är väl okej?? har hållt på med lchf i 8 dagar nu.
    Absolut - det är inte ens säkert att du kommer högst upp, och en del stannar på nedre skalan. Bara det ger utslag, så får man väl vara nöjd
  • Linda1976
    Ståhlman skrev 2011-09-01 14:59:02 följande:
    Hej! Har varit LCHF anhängare i snart två veckor och tycker detta är jätte spännande! Ni fattar inte hur mkt jag bantat i hela mitt liv o inget har varit roligt men LCHF är ju hur bra som helst!
    Hade en liten fråga ang beasås, vilken är okey att köpa färdig i affären? Har ni tips på andra enkla såser till kött?
    Trevlig tråd annars gillar stämningen
    Minst tillsatser och godast tycker jag Erik Lallerstedts äg

Enkel sås annars är mjukrört smör med lite creme fraiche, vitlök och persilja. 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Linda1976
    emmiz01 skrev 2011-09-04 18:02:33 följande:
    Hej!
    Undrar om jag får hoppa in och fråga.
    Kan mat gå ut på kina resturang och äta typ friterade räkor. Är det "okey" lchf-mat?
    Nej, smeten är med stor sannolikhet gjord på mjöl, och det är inte så bra. Ta hellre mat med klar sås/gryta. Skippa ris/nudlar och be om extra grönsaker.
  • Linda1976
    Badfantasten skrev 2011-09-06 08:31:11 följande:
    Jag kan lite om denna kosten.... ska lära mig. FRukt, är det ok som mellanmål. All frukt? Banan, äpple, apelsin mfl i lagom mängd?
    ...och äter du enligt lchf så lär du inte behöva mellanmål
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-09-11 16:38:20 följande:
    Hur många kollisar är det i det där LOwCarb-brödet? Så jag vet om jag ska be någon köpa med sig från Sverige nästa gång vi får besök.
    du kan beställa det på Carbzone.se också mellan 2,5-3,5 gram/skiva.
  • Linda1976
    Maruid skrev 2011-09-30 14:06:13 följande:
    Det jag pratade om i mitt första inlägg var den grädde som har en lång hållbarhet.

Jag är själv och mitt hushåll är nämligen inga storkonsumenter av grädde och därför står jag ofta trots att jag köper små mängder med sur grädde efter några dagar. Problemet är dock att den grädde som har lång hållbarhet  (vispgrädde på 36% fett) också innehåller stabiliseringsmedel. I alla fall både Arlas och Skånemejerier.
    Men när man väl öppnat den håller den ju inte mer än nån v ändå. Det är oöppnad förp som gäller om den ska hålla till utgångsdatum...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**