• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Saris: Jag har tagi t med grädde i en liten burk. Eller kokosfett. Ibland har jag köpt en bit mörk ch.oklad

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Inte lätt att skriva på mobilen bak i bil en En burk Cocosa pack ades ner nu när vi drar till Legoland Svärföräldrarna kommenterade och tyckte jag blivit smal. Får se om vi hittar någon mysig restaurang ikväll För att fira 3 år som gifta Ha det gott alla här!

• helene306

Tjing, tjing!

Jag bra orkar inte läsa tillbaka, får se om jag orkar någon annan dag Nu är jag hemma efter semester. Lite bröd, 3 wienerbröd (hoppsan) och godis har slinkt ner. Dumt men wienerbröden var attans goda! I fredags mådde jag illa och fick ont i magen efter godiset. Jag åt bara av farten, var varken sugen eller frestad. Jag bara åt. Typ semester-tänk. Idag har min mage sparkat bakut så nu är det stop med skit och dumheter. Vågen visade upp med lite mer än 1 kg, som jag räknat med så det var inte så farligt. Men jag är trött på mig själv och det dumma i att käka godis! Jag var snart nära 2 månader utan. Nu börjar jag om

• helene306
    mopsmatten skrev 2011-08-14 19:49:41 följande:
    Hej
    Har kört LCHF i 4 veckor nu och gått ner 3,5 kilo samt minskat 6 cm i midjan.
    Har ett tips för tjockare sås nu när man inte kan reda med mjöl längre tycker jag ofta den blir lite för tunn och lättrinnande så jag reder med ost...typ färsk parmesanost som jag river och lägger i eller någon form av grönmögelost sjukt gott blir det iaf Glad
    Grattis

Ett annat sätt att reda sås är att ha i äggula till önskad konsistens. Låt det inte koka efter tt äggula är i bara, då kan det se lite grynigt ut. Philadelphiaost kan funka också eller att bra låta gräddsåsen koka ihop. Jag brukar ha i lite creme fraiche för att dämpa sötman i grädden och då tjockar även såsen ihop sig en aning.
  • helene306

Birger Jarl: Glassen blir hård. Cementhård Jag har gjort sån också för evigheter sen och maken och jag hackade oss fram med sked  Ta fram den en stund innan så den hinner tina till lagom ätkonsistens.

• helene306
    Loreena skrev 2011-08-14 20:30:20 följande:
    Jag klurar på om jag skulle ta och baka något lchf-bröd. Vad rekommenderar ni? Pones, sesambröd? frökex? Hur reagerar magen på alla dessa fibrer om man äter tex. frökex?
    Smaken är ju som baken Jag har bakat oopsie, sesambröd, Lembas och Pones. De två förstnämnda åkte ut till fåglarna, de två sistnämnda blev favoriter. Nu saknar inte vi bröd så det görs inte ofta men ska jag iväg (som när jag stått på loppis) är Lembas en oslagbar favorit
  • helene306
    Annanym skrev 2011-08-15 08:18:38 följande:

Okej, jag är en usel människa, det är bara att konstatera. Usel människa med usel karaktär. Klarade inte ens en hel vecka på LCHF utan brakade igenom rejält i helgen med en massa kalas och bullar i skogen, m m. Fy vad jag känner mig misslyckad och besviken på mig själv.

Fast jag vet att det inte hjälper har jag fastnat i gamla tiders "bestraffningstänkande" igen och vet inte hur jag ska kunna ta mig till att bli konstruktiv.

Jag är ganska säker på att en del av det handlar om att jag förlorade min bror helt abrupt i helgen. (Nej, han är inte död, jag har förlorat honom på annat vis.) Jag klarar helt enkelt inte att hantera detta samtidigt som jag är nysvajig med LCHF.

Vad fan ska jag göra? Har inte ätit frukost ännu, då jag inte var hungrig när jag klev upp, men nu på jobbet ska jag äta kokta ägg med tonfiskröra (cr fraiche, majo, några kapris, tonfisk) och sedan får det bli salladslunch med majonnäsdressing. Men sen. Hemma. Det är ju då det brukar braka.

Usel är du inte. Du är bara mänsklig. Vi gör alla våra mindre väl valda val emellanåt. Jag har gjort det under semestern. Käkat godis 3 dagar i rad! Så jäkla onödigt. Igår brakade magen ihop. Det är inte värt det. Fördelen med att ta ett sidospår är att man kan hoppa tillbaka på banan igen. Jag känner så väl igen att eftermiddagarna/kväll är värst! Någon gång på eftermiddagen lurar ett sug. Eller huvudet tror att jag har ett sug vilket jag egentligen inte har. Vi har godis hemma. Jag äter bara för att det finns. Barnens kan jag ge f-n i men makens winegums ... De är rackarns goda har jag märkt. Idag blir det att ge fanken i allt och jag ska slänga de dumheter jag kan!
    Har du det dessutom jobbigt på ett psykiskt plan tycer jag inte du ska pressa dig till att få allt att funka. Gör vad du kan med maten, försök att slopa de värsta dumheterna och begränsa mängden (det är gott att tröstäta men det får dig inte att må bättre) och se till att du kan hålla en balans där allt fungerar. Mår du int bra i knopp och kropp blir det jobbigare och svårare med maten. Man bara orkar inte bry sig. Gör ditt bästa i att må bra så löser det sig mer och mer ska du se!
    Dissan skrev 2011-08-15 08:47:06 följande:
    Ååååhhh nu i morse pekade vågen neråt för första gången :) håll tummarna för mig att det är på rätt väg nu!

De här bountys som ni skriver om; är det ngn som har en länk till receptet?
    Håller tummarna

Jag har recept på Bountys här (under choklad tror jag)
  • helene306
    0rion skrev 2011-08-15 14:34:10 följande:
    får man äta philadelphiaost?
    Ja
  • helene306
    memba skrev 2011-08-15 20:41:03 följande:
    Är grillad kyckling man köper i butik LCHF vänlig ?!

Ofta är de griljerade med en massa onödigt. Att grilla egen är bättre
    Maddisen80 skrev 2011-08-15 21:10:00 följande:
    Är de någon som har bra recept på flytande lchfkost ???? För jag kan inte äta vanlig mat just nu pågrund av att jag har så ont i tungan och halsen.
    Äggmjölk är oslagbart mättande

memba: Är du hungrig: ÄT! I början äter man ofta och är hungrigare innan kroppen vant sig. Lyssna på kroppen och se till att få i dig fett. Det är det som håller dig mätt.
  • helene306

Anbe: När jag jobbade natt gjorde jag en laddning yoghurt på turkisk yoghurt, grädde och vaniljpulver. Allt vägde nog 350 g. Ena halvan åt jag runt midnatt när vi hade fika, andra halvan tog jag till frukost vid 5-5.30. Den stod jag mig finfint på Jag var aldrig trött eller hungrig. När andra rotade runt i skåpen och moffade kakor satt jag nöjd Finn crisp med ägg och majonnäs körde en sköterska med. Äggmjölk är smidigt att ha med, kokosfett i kaffet, ost.
    Nattjobbare vänder ju på dygnet men bara för att man jobbar natt innebär det inte att man inte ska äta på natten. Man orkar inte annars. Många käkar sallad men det har jag läst någonstans är lite för hårdsmält för magen på natten. Om det stämmer vet jag inte. Jag blev själv bara hungrig av sallad och innan jag upptäckte lchf var jag en som moffade kakor också pga hunger.

• helene306
    StockholmMotala skrev 2011-08-18 21:15:33 följande:
    Hmm skulle göra Bountys idag..... De höll inte alls ihop utan ramlade isär trots att jag gjorde enligt receptet. Så när de skulle doppas i choklad så hamnade kokosen i chokladen och såg ut som gryniga bajskorvar..:(
    hur gör ni?

När ska man kolla ketosen? Trots att jag äter mellan 10-15 kolisar per dag normalt sett så är jag inte i ketos ( 1 gång har jag haft svaaaagt rosa) Då har jag tagit på morgonen. Är det så himla viktigt att man läser av efter exakt 15 sek?
     Varför tror ni kloka fina medsystrar att jag inte är i ketos nån gång?

Kan det ha med min struma att göra? Jag äter inte medicin för det men har en underproducerande sköldkörtel så min ämnesomsättning är kass, det är väl därför jag bara har gått ner 1,8 på snart 9 veckor med LCHF

/Linda      
    Stälde du dom kallt innan du doppade i chokladen? Alternativt ställa i frysen
  • helene306
    StockholmMotala skrev 2011-08-19 12:51:12 följande:
    Eller jo det gjorde jag kom jag på, jag lät kastrullen vara i kylen i över en timme( för jag åkte och handlade emellan) innan jag gjorde rektanglar och därefter doppade jag i smält choklad. Borde jag låta de frysa lite efter att de har blivit rektangulära också??
    Jag har fixat iordning dom som små korvar innan och sen ställt in i kylen. Testa et nästa gång Jag har inte misslyckats eller fått de att trilla isär. Iofs har jag bara gjort 2 gånger Jag tycker det är mer pill och ballt med att få på chokladen ... Vad undrade du om ketos? Jag är jättedålig på sånt om jag ska vara ärlig *kikar tillbaka i tråden sen*
    3småttingar skrev 2011-08-19 13:29:44 följande:
    Till bountyreceptet, kan man använda kokosfett i silvrig förpackning då, sån som man har till ischoklad?
    Kan kan man om man inte har annat. Den i silverpaketet är härdat och mer processerad men jag använder mig av det om jag inte har annat hemma.
  • helene306
    StockholmMotala skrev 2011-08-18 21:15:33 följande:
    När ska man kolla ketosen? Trots att jag äter mellan 10-15 kolisar per dag normalt sett så är jag inte i ketos ( 1 gång har jag haft svaaaagt rosa) Då har jag tagit på morgonen. Är det så himla viktigt att man läser av efter exakt 15 sek?
     Varför tror ni kloka fina medsystrar att jag inte är i ketos nån gång?

Kan det ha med min struma att göra? Jag äter inte medicin för det men har en underproducerande sköldkörtel så min ämnesomsättning är kass, det är väl därför jag bara har gått ner 1,8 på snart 9 veckor med LCHF

/Linda      
    Jag har läst att man är i ketos om man äter under 100 g kolhydrater om dagen (stämmer det här någon?) och alla märker inte av det. Jag har bara märkt av en enda gång och det var i somras och jag fick en skittaskig andedräkt! Drake, jag skulle kunnat få vem som helst att svimma Jag led av det och borstade tänderna ofta Det höll i sig i 4 dagar sen försvann det. Jag äter så olika mängd kolhydrater och jag räknatr ingenting så jag har ingen aning om hur jag ligger i kolhydratintaget. Jag äter allt från typ 5-20 g om dagen. Jag har aldrig testat med ketos-stickor heller. Det enda jag kört med stickor är äl-stickor när vi försökte bli gravida och de stämde ju inte alls och de stressade mig så jag slängde ut skiten
  • helene306
    memba skrev 2011-08-19 14:48:39 följande:
    Vad säger ni om det här, hittills idag:
    - Frukost, rester från häromdagen, smörstekt torsk med egengjord kantarellsås på smör, kantareller och grädde samt kryddor.
    - Mellis, frökex med ost
    - Lunch, stekt lövbiff med vitlökssmör, bea-sås, smörstekt zuccini, haritcovert,  

Är det redan alldelles för mycket kolisar? Jag har lite svårt för att räkna, böckerna jag har beställt har inte kommit än

Någon som har bra recept med kassler ?  
    Tycker det ser väldigt bra ut *dreglar över kantarellsåsen*
    Att veta kolhydrater är svårt då man inte vet mängden du åt men jag skulle gissa att u ätit typ 7-10 g kolhydrat kanske? Svårt.

Jag har recept i min blogg på en god kasslerrätt som jag brukar göra. Finns under kött. Kika in här
  • helene306
    FrökenNilsson skrev 2011-08-19 16:43:05 följande:
    o jag kan tänka mig o ta 50 gr i min Flört
    Jag gräver upp en rejäl hög ur burken och slänger i. Lätt 2-3 msk. Undrar vad det väger?
  • helene306
    BeccaStina skrev 2011-08-19 19:45:32 följande:
    hur får ni i hopp fetthalten??? vi blandar i majonäs i alla såser typ eller med grönsakerna ex coleslaw men eftersom jag inte tycker om smaken den ger så tar vi inte mycket.. så hur f**n får man upp fetthalten i kosten???

ge mig era tips, äggmjölken har jag fattat är ett bra alterna tiv men vad mer, ost med smör?? eller hur gör ni??
    Jag har kokosfett i kaffet, ibland även med en skvätt grädde. Gör såser på grädde och en rejäl klick smör i, använer kryddsmör till köttbiten, hyvlar smör över grönsakerna (om jag känner för det och inte orkar göra sås ) Utöver detta använder jag helfeta produkter.
    Bordeaux skrev 2011-08-19 19:49:18 följande:
    1msk är ca 12g enligt min våg.
    Hmmm ... typ 40 g kokosfett då när jag är på fett-humör
  • helene306
    memba skrev 2011-08-20 19:57:03 följande:
    Jordnötssmör?! Får man äta det?

Googla på mandelmjöl.. Jag beställde från nån sida som hette body ... Jag beställde olika grejjer och det kom på 2 dagar! Jag reder med något g ... Mjöl, anpassat för oss som kör LCHF!
    Kolla kolhydratsmängden å jordnötssmör.

Ett tips är att reda på äggula men låt det inte koka upp efter att äggulan är i bara Annars kan man reda på philadelphiaost, creme fraiche eller bra låta grädden koka ihop ordentligt. Det tjocknar efterhand.
  • helene306
    Mandel skrev 2011-08-21 08:50:58 följande:
    Varför är vissa kostvanor socialt accepterade och andra inte?

Folk tar hänsyn till veganer, vegetarianer, religion osv. och självklart sjukdommar och allergier. Varför kan man då inte göra något för en person som av andra själ äter en annan kost?

Var på bjudning igår där en kille som tydligen inte åt kött(inte allergi), men han blev serverad fisk. Mig däremot var det helt okej att servera en sockerstinn efterrätt som jag inför alla bordsgrannar inte kunde äta utan endast för artighetens skull provsmakade.
    Tårtan till kaffet kunde jag självklart heller inte ta av utan fick sitta och titta på när alla andra fikade. Och värdparet är väl medvetna om vad jag äter och jag sa för 2 veckor sedan när vi träffades att jag numera blir sjuk om jag äter för mycket kolhydrater (mår faktiskt urk om jag råkat göra det).
    Jag begär inga storverk, men kunde killen med fisken få specialkost borde väl jag ha kunnat få en skål med lite vispad grädde och några hallon både som efterrätt och till tårtan.
    De kunde ha frågat mig så kunde jag ha gjort något eget och haft med mig.
    Har inte tid att må dåligt idag då värdparets släktingar kommer hit så mitt välmående idag borde ju ligga lite i deras intresse.

Varför är det sådan skillnad?
    Jag tycker själv att det är nonchalant och respektlöst mot sin gäst. Jag tar hänsyn till allergier och serverar efter de som kommer hit. Som en gång när jag hade tjejfest, e flesta åt VV och försökte gå ner i vikt, jag serverade VV-mat helt och hållet. Jag menar, du blir sjuk men ändå respekterade inte värdparet dig. Då kunde killen som inte åt kött bli serverad kött också egentligen. Och ja, diskutera kan man göra till oändlighet med inskränkta människor. Att servera grädde och lite bär är knappt något jobbigt för värdparet!
    Mamma Tes skrev 2011-08-21 10:01:37 följande:
    Dottern har precis börjat dagis och jag är så himmla upprörd över att småttingarna serveras lättmjölk och typ lätta. Dom kan väl inte neka oss om vi säger att hon inte får äta sånt och köper dit en standardmjölk och ett paket bregott eller smör och ber dom ge henne av det istället?!
    Ta upp det här med rektorn! Jag tror inte ni får köpa med eget utan ni måste ha specialkost. Vår son fick problem med magen ett tag och vi fick gå till läkare och skaffa läkarintyg så han kunde dricka laktosfri mjölk. Läkaren tyckte dte var löjligt men det var vad förskolan krävde. Kockerskan tyckte också det var lite löjl men hon hade ju regler att foga sig efter. På förskolan serveras mellanmjölk men iaf Bregott. Sonen börjar förskoleklass och där i matsalen serveras lättmjölk och Lätta. Jag kommer påpeka om detta.
  • helene306
    Vilda Tiger skrev 2011-12-05 12:11:17 följande:
    Och det funkar kanske mer för dem som står stilla ett tag. Jag har ju aldrig gått ner med LCHF.
    Jag har inte varit inne på EVIGHETER i denna tråd men ge det tid! Det kan ta 6 månader eller 1 år innan kroppen känner sig bekväm och vågar släppa på fettet och gå ner i vikt. Jag började igen förra året. Sen dess har jag gått ner ca 6 kg och gått upp 2 kg. Summa sumarum: jag har gått ner 4 kg på 1½ år. Jag kan också som du bli sur, nästan avundsjuk på att alla andra får äta smörgåsar, godis, fikabröd osv utan att gå upp ett gram. Jag går upp närmare 2 kg om jag unnar mig lite godis. Sånt suger rejält. Men, skillnaden är att jag mår inte bra av att unna mig sånt som alla andra kan. Jag får ont i huvudet, blir sur och grinig, humöret faller i botten och jag gapar och skriker på ungarna. Sen får jag mer sug på allt annat skit och är ständigt hungrig.

Jag vet att det är surt att inte gå ner men jämför dig INTE med någon annan! De är inte du. Jag räknar inte kolhydrater och unnar mig på tok för mycket mejeri så jag går inte ner. Mitt problem är just det: jag använder för mycket mejeri (grädde i kaffet är ju jättegott!), jag äter för lite grönsaker. Jag antar att du skriver i matdagboken eller liknande för att ha koll? Har du kokosfett i kaffet? Kokosfett kan sätta fart på kroppen. Anna Hallén skriver bra på sin blogg www.annahallen.se om att äta 2-3 mål mat om dagen och däremellan inget annat. Max 0,5 dl i kaffet om man vill ha det.

Ge inte upp och försök se den andra sidan av lchf, är du piigare, orkar mer, sover bättre, slipper sug och håller dig mätt? Stirra dig inte blind på vågen, den visar inte hela sanningen. Kolla även måttband och ställ undan vågen ett tag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**