Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-14 11:32:36 följande:
    PS. Jag har inte sett till den där LCHF-glassen och eftersom vi nyss köpte en glassmaskin så blir det nog hemmagjord glass här även fortsättningsvis. Kaffeglass på LCHF-vis var obeskrivligt smarrigt!!!

vispgrädde
    äggulor
    mascarpone
    vaniljpulver
    superstark shot espresso
    sukrin

=

HIMLEN
    Gud, DET lät gott! Måste testas!!! Har du några mått?

Förlåt att tråden spårade ut med förlossningssnack... Mitt fel! Har svårt att låta bli...... Tycker att förlossningar är det mest fascinerande som finns! Inte just när bebisen kommer ut och alla gråter, utan vägen dit! Hur GRYMMA kvinnor är som kan föda barn! Visst gör det skitont och är obekvämt på många sätt men jag tycker alla mammor ska sträcka på sig och vara stolta över vilket jäkla jobb de har gjort! Skapat och fött fram en ny människa! GRYMT! Och ni som ska föda nån gång i framtiden, ingen tycker att ni gör bort er! En födande kvinna är inte där för att uppföra sig! Hon föder och alla andra får anpassa sig efter det!

Välkomna att gå med i MammaStudions grupp på Facebook! Där lägger jag upp länkar till tänkvärda saker vad gäller förlossning och även föräldraskap! Så kan tråden här återgå till fettprat!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    Linda1976 skrev 2011-04-14 12:00:56 följande:
    SB: Kom ihåg att det inte finns nåt OT i tråden, vi ventilerar om allt
  • Southern Belle
    Riskiflickan skrev 2011-04-14 13:12:12 följande:
    Jucea: om köttet luktar bra så är det ingen fara....däremot om lukten är mysko... Bläh :(
    Och är lukten mysko kan man dölja det med texmex-krydda!

Skämt åsido, jag låter också näsan avgöra om jag vill stoppa det i munnen eller inte! Genomstek för säkerhets skull om du är osäker så kan inget hända!
    MrsMurphy skrev 2011-04-14 13:10:48 följande:
    Jag har tidernas äckligaste historia om just det! Antagligaste det pinsammaste jag varit med om, men samtidigt så har jag aldrig skrattat så mycket. Förlossningen vid  barn 2. Barn ett var 1,5 år, en riktig plåga som aldrig lät mig vara ifred på toa.

Kommer in på förlossning efter vansinnesfärd i snöstorm och redo att ringa ambulans för det kändes som en övervägande risk att föda i bilen. När jag kom in så var jag vidöppen som en ladugårdsdörr och de konstaterade att bedövning inte skulle hinnas med, barnet skulle komma inom några minuter trodde bm.

Men kom inte, bm blev brydd, konstaterade att barnet inte komma ut pga förstoppningen! Kunde inte ge lavemang för då skulle barnet antagligen trilla ut samtidigt. Så där fick jag sitta på en "bajsstol", vid sängen och försöka bajsa. Med lustgas. Det hela slutade med att jag insåg det sinnessjuka och asgarvade aspackad av lustgasen, personalen låg och skrattade i rummet. Personalen sa att de aldrig varit med om en förlossning med SÅ mycket skratt. Alla asgarvade och det blev en så rolig stämning.

Så jag kan konstatera att jag asgarvade mig genom förlossningen, och det just pga det pinsammaste jag varit med om i hela mitt liv. Men samtidigt så kändes det inte som pinsamt, personalen har upplevt allt och är coola! (Detta hade de dock ej aldrig varit med om tidigare, så var lugn)
  • Southern Belle
    Gringa skrev 2011-04-14 13:56:57 följande:

Oj vilken aktiv tråd Glad

Jag har hållt på med LCHF sen i januari för att bli av med gravidkilon + tidigare övervikt (det där att man rasar i vikt under amning måste ju vara en myt??! Iaf i mitt fall...) och hittills gått ner 11 kg. Målet är väl att tappa runt 12 kg till så jag kämpar på.
    Anledning till att det gått så bra tror jag är bristen på "alternativ" här i Brasilien. Antingen så lever man på kött, ris, bönor, sötsaker och tropiska frukter (som resten av befolkningen), eller så gör man som jag gjort senaste tiden och lever på kött, sallad, och ägg. Det finns ingen möjlighet att halvfuska med exempelvis mörk choklad, lchf-bakande (finns inte sukrin eller annat fusksocker) eller lågkolhydratsbröd etc. Vi får se hur det kommer gå efter hemflytten nu i maj då jag kanske får fnatt och trycker i mig lchf-bröd (bröd är det jag saknar mest) och annat mums Skäms

Jag såg att ni diskuterade förlossningar och kan inflika att här i Brasilien så föds ca 85% av alla barn med kejsarsnitt. Folk trodde inte att jag var klok när jag sa att jag verkligen ville ha en vaginal förlossning, och vi fick kämpa länge för att hitta en förlossningsläkare som inte försökte övertala mig att köra KS istället (min första läkare bokade vid FÖRSTA besöket in exakt datum och tid för mig att snittas. Vi bytte snabbt läkare...) Jag anlitade även den enda doulan i staden, men hon hann tyvärr inte komma eftersom min dotter föddes efter endast 14 minuter på sjukhuset. Förvånad
    Jag följer "En unge i minuten" på TV4 Play och slås av hur fantastisk den svenska förlossningsvården är där man verkligen fokuserar på föräldrarna och deras önskemål. Här kände jag mig mest "i vägen", ingen frågade hur jag kände det eller förklarade någonting för mig vad som hände, min man missade hela födseln för att han tvingades vara kvar i receptionen och fylla i papper, och det dröjde flera timmar efter förlossningen tills jag fick in min dotter till rummet och kunna lägga henne på bröstet.
    Om det blir ett till barn så kommer det födas i Sverige, det är ett som är säkert Skrattande

85%???!!! Vad sorgligt.... Att föda kan ju vara en så otroligt stärkande upplevelse - trots smärtan, eller kanske på grund av smärtan - om man får föda i en trygg miljö! Och vad sorgligt att du blev behandlad på det viset och att din man missade födseln pga byråkrati.... Grrrrrr!
  • Southern Belle
    joller skrev 2011-04-14 19:18:15 följande:
    Tack så jätte mycket helene!
    Ja jag vet, jag tror att allt med graviditet och hur kroppen hastigt blev en annan än jag känt tidigare har gjort mig lite "chockad" och gjort att jag har svårt för att älska min kropp för stunden och inte hänga upp mig mer på det utan istället göra små förändringar som sakta tar mig tillbaka till min mer normala kropp (om än inte densamma vilket jag kan acceptera)

Ja, det är allt ett litet mirakel.. jag trodde jag visste vad kärlek var, men den dagen jag blev mamma då förstod jag att jag inte riktigt vetat vad det kunde vara. Att man kan älska nåt så enormt, ja det är magiskt!
    Som min älskade svärmor sa; man är inte bara beredd att dö för sitt barn, man är bredd att döda!. Är så glad att jag har henne, som var ett otroligt stöd under min förlossning och som är ett otroligt stöd för mig nu :)
    Och min lilla dotter, för att beskriva hur glad man kan bli;
    Jag var jätte ledsen( JÄTTE) innan idag och slängde mig i soffan medans min sambo lagade mat. Då får hon syn på mig och SPRINGER fram med sin gåstol mot mig och vinkar "hej hej" och säger mmammaamama. Jag sken upp som en sol och glömde alla tårar helt... SÅ underbar!!

Jag ska lära mig att älska mig själv, för min egen skull och för min dotters skull!
    det kommer kanske ta tid, men det får det göra, jag ska ta små steg :)Hjärta
    Hjärta
  • Southern Belle
    Linda1976 skrev 2011-04-14 19:29:42 följande:
    *nickar*

Joller: Du e klok! Tänk om fler resonerade som du...

Nu ska jag masa mig ut i köket och göra kvällens middag; fläskpannkaka. En favvo! Och sen ska jag glana på Du är vad du äter, och förfasas samt skämmas i smyg att jag faktiskt tittar. 
    Haha, jag ska också titta. I smyg...   Fast visst är det lite roligt att nån rör runt i grytan ordentligt?!
  • Southern Belle
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 18:32:38 följande:
    ja du vart ska ja börja..kommer ju nya saker hela tiden men ja försöker lite grann..  det började med att ja hade ont i högerskulderblad.. kändes som att det inte satt fast lixom glappade.. sen fick ja ont i hela övre delen av ryggen upp i nacken och huvudet och fram i brösten, ont när ja andades och villa absolut inte hosta, konstant huvudvärk, ont i fötterna och ena knät, strålar ner i fötterna och i från ner i armar och händer.. ja har gjort en MR på ryggen då dom trodde diskbråck men den visade inget, då var det helt plötsligt en inflamation i ett muskelfäste så dom ville ta en kortisonspruta i axeln men ja vägra... efter de tog dom alla 10 rör med blod..
    Nu förtillfället har ja "bara" ont i höger arm.. känns som att den bara hänger i några små trådar, den vill inte lixom hänga med, på mornarna känns händerna svullna och kan knappt böja fingrarna och det strålar ner i båda händerna, höger knä är svullet och har ont , det värsta är ju mina fötter, har så ont så ja mår illa och har svimmat 3 ggr pga smärtan i fötterna.. känns som att gå på glas eller att alla ben i fötterna är av, kan inte böja på tårna på vänster fot och nu har det börjat samma på vänstar...
    Idag för allra första gången undersökte dom mina fötter och han böjde och greja... ja grät under hela tiden.. och då påstår läkaren att ja har förkorta muskler därför har ja ont och det som ja ska göra är att stretcha... men då fråga min man varför ja har ont på dom andra ställena.. så påstod han att ja har förkorta musklet i hela kroppen?!? vaaa kan man ens ha det??!?!?
    Fy vad jobbigt.... Kan det vara ett alternativ att gå till en osteopat? Om inte annat för att få en second opinion! För korta muskler på vissa ställen KAN ställa till problem i hela kroppen eftersom kroppen får kompensera för den skevhet som uppstår och så får man ont även på andra ställen än det ursprungliga problemet sitter. Hoppas du blir av med din smärta snart!!!

Hoppas du
  • Southern Belle

En osteopat jobbar ungefär som en kiropraktor. Googla så hittar du information! Jag gick hos på osteopatbehandlingar för ett par år sedan mot diverse problem och de var väldigt duktiga på att finna skevheter i kroppen som gav mig massor av symptom, bla värk och skeva resp korta muskler.

• Southern Belle
    yena89 skrev 2011-04-20 10:38:02 följande:
    Då har man vart på intervjun och det blir inte hemtjänsten. Tackade nej för det var 90% ensamjobb och jag har inte tillräcklig med erfarenhet för det känner jag. Samt att jag itne har bil så det kan bli svårt menar hon., Men hon ska skicka tillbaka ansökan och skriva att jag passar bättre på ett boende och hon skulle lägga in ett gott ord för hon tyckte jag var trevlig hihi

Ikväll ska vi äta den där fisken som Anna skipper gjorde, med spenat och grädde över, mumms!
    Då dyker det säkert upp nåt bättre snart! *håller tummarna* Jag har läst din blogg och den berörde mig djupt! Du verkar vara en jättego' tjej och det är så sorgligt att du har mått så dåligt! Stor kram! Sträck på dig och var stolt över den du är!!! 

Idag har jag köpt biljetter till Annika Dahlqvist föreläsning i Vårgårda den 28/4! Intresset för föreläsningen verkar stort och det är både roligt och nyttigt att nån kommer och rör runt ordentligt i grytorna här på landsbygden där potatis och smörgåsar dominerar stort....
  • Southern Belle
    Fiaz skrev 2011-05-23 09:21:34 följande:
    Ja alltså jag tog i väldigt lite ekologiskt ströbröd, det fick bli så helt enkelt det gick fint!

En annan fråga: på lördag ska vi ut på äventyr hela dagen, kommer behöva ha med både frukost lunch och middag, lunchen och middagen funkar med olika sallader och tillbehör, men jag faaaasligt sugen på att göra mackor! Pones har jag hört om? Tror ni det funkar om jag gör dom på fredagen och förbereder mackorna till lördag?
    Japp, pones funkar att ha med som picknickmackor!
    Kan även tipsa om ett smaskigt valnötsbröd: 

Valnötsbröd

200 g linfrö
    2½ msk (25 g) fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 msk brödkryddor
    4 dl (150 g) valnötter
    250 g kesella
    6 ägg
    50 g smält smör

Mixa linfrön, halva mängden nötter tillsammans med övriga torra ingredienser. Hacka resten av nötterna lite grövre och blanda sedan ner i nötmjölet. Blanda ihop kesellan, äggen och smöret. Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i ca 80 minuter. Låt brödet svalna och skär i tunna skivor.

Ha ett trevligt äventyr!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**