Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-04-22 13:00:15 följande:
    Jag skulle behöva äta frön för att få fart på magen. Har börjat fundera på det där med när man tar upp näringen och inte.

Tydligen ska man ju inte ta upp näringen (eller iaf inte mycket av den) nr man äter hela frön (tex linfrö eller physillum) däremot sesamfrön förstod jag det som att man kan ta upp näringen om de är skalade och hela.!?

Nån som vet mer om det här? Jag vill ju gärna slippa energin och proteinet (äter tillräckligt redan) från fröna, utan bara använda det i medicinskt syfte så att säga...
    Psylliumfrö har ett skal som blir gele när det kommer ner i tarmen så helst ska man dricka vätska till... De passerar utan att tas upp i kroppen och verkar bara lokalt.
    De är nog det allra bästa jag har testat och fungerar UTMÄRKT på gravidmage med 2 niferex om dagen. I mina tidigare 3 graviditeter kunde det gå en vecka mellan sittningarna på dass, men med psylliumfrö varje dag så fungerade magen som normalt.

Förövrigt undrar jag om lchf:en har börjat dra i mina fogar? Trots att lillkillen blev 8 mån idag så har jag känning av fogarna när jag anstränger mig men de senaste tre dagarna har jag haft så jäkla ont!
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-04-23 08:57:24 följande:
    Har du "gjort" något? Dottern är 1 år och promenerar jag mycket känner jag ömhet i ljumskar/höft. Igår grävde jag rabatter och satt mycket på huk. Ljumskarna var najsiga efter det ...
    musli skrev 2011-04-23 07:52:19 följande:
    Tjoho!!! Det har lossnat!!! Jag har gått från 73 kg till 69 kg och är på rätt tiotal nu i alla fall!!!
    Nu ska det firas!!!  :)
    Stort grattis!
    Inte mer än innan, så fort jag går mycket eller håller på mycket hemma så känner jag av dem, men nu har de verkligen gjort ONT!! Från att i 8 mån ha varit en 2,5:a på smärtskalan, efter ansträngning så blev det en 8:a och jag funderade på att medicinera bort värken.... Men nu har det släppt igen....
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-23 15:37:58 följande:
    Blir lite orolig nu... Läser (letade efter näringsvärden) att psylliumfrön är vanligt att man blir allergisk mot. Ja, jag är ju redan däckad och därmed mer känslig... Men visst borde jag ha reagerat på fiberhusken redan då, om jag vore allergisk? Funderar också, på, kan man reagera allergiskt mot de hela fröna eller ska de isåfall vara krossade....?
    I min värld borde du har reagerat på husken, för -jag- anser inte att allergenen försvinner bara för att de är krossade
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-23 14:36:09 följande:
    Du kan ha gjort nån snabb rörelse, vridit till eller så. Utan att du märker det egentlgen för det börjar inte göra ont då, utan det kommer senare sen. 
    Antagligen, för det var tom värre än under graviditeten....
  • Teskedsmamman

Jag startade om idag med PERFEKTA mängder av allting!! Fast 3 timmar på sjukhus med nr3 som vurpade över en pall och fick lindrig hjärnskaning, hur jag ka hålla honom i stillhet imorgon har jag ingen aning om

• Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-25 08:57:54 följande:
    Vågen hade förresten ångrat sig sen igår, då den var rekordhögt! Idag var vi nere på mer normala 68.4 igen! Skönt det. 

Hur har invägningen gått för er andra? 
    +2 kg efter påskaftonens groff... men jag hoppas det släpper lika snabbt som de fastnat...
  • Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-04-25 14:34:53 följande:
    Igår föll jag nämligen pladask för kompisens granne, på riktigt. Ramla på balkongen när han upptäckte mig och när han körde hem mig och drog mig tillbaka in i bilen bara för att ge mig en sista puss föll jag riktigt hårt alltså...
    Dock är han hela 10 år äldre (32), han är gubbe ju >.<......det blev strul med exet så det funkade inte riktigt som jag tänkte där..
    Eh, tack... jag är 41 och jag blir då.... dinosaurie?! Nä, ärligt talat, ska åldern spela roll? Min man är nästa 3 år yngre än mig och jag blev kär i personen, inte åldern....  Känns det bra, så är det bra. 10 år är ingenting egentligen, det skiljer 22 år på pappa och hans fru, så då blir 7 år äldre än mig

Nä, men jag skulle ju rent teoretiskt kunna vara din mamma juh
  • Teskedsmamman
    tessanpower skrev 2011-04-25 18:01:55 följande:
    En annan fråga. Någon här som vet hur man steker kesoplättar? Mina blir som en omelettröra. Visserligen god, men den ser inte aptitlig ut.
    Låg värme och länge
  • Teskedsmamman
    lillabebben skrev 2011-04-26 14:27:06 följande:
    Fy vilket sötsut jag har idag. Inget mer fusk för mig, det funkar inte! Jag vill som sagt äta lchf för att må bra och kanske gå upp nåt kilo men jag märker att jag får mer och mer ångest av allt fett och av att räkna kolhydrater. Vill bara kunna äta som jag alltid gjort, utan att behöva räkna. Det fina med lchf är ju, om man läser "Matrevolutionen", att man inte ska behöva räkna utan bara äta.....  Det känns som att jag äter alldeles för mycket kh om jag jämför med er andra här. Är redan uppe i 20 g (skaffade konto på matdagboken idag...) och har middagen framför mig. Ligger just nu på ca 71E% fett, 23E% protein och 4,5E% kolhydrater - om jag äter som planerat idag. Men 2700kcal???? Är väl på tok för mycket???????
    Dina siffror ser bra ut oh jag gick ner i vikt fast jag ett par dagar låg runt 4500 kcal kålpudding ÄR gott men kaloririkt Titta inte föööör mycket på kcal, det blir snabbt höga siffror med mycket fett i kosten....
  • Teskedsmamman
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 18:30:17 följande:
    Tjejer hur mycket pengar gör ni av på mat varje månad. Har ni nån koll alls?*nyf*
    Vi lägger 8000 kr i månaden, 4 barn och 2 vuxna, varav 6 st laktosintoleranta och minst 1 glutenintolerant.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**