• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Paulas mamma skrev 2012-10-12 21:33:26 följande:
    Hon är snart 10 och jag tycker det låter osunt. Men jag får väl göra 2 olika rätter.

Här äter vi lchf sen får barnen 1-2 potatisar eller lite påstå till. Våta barn är inte förtjusta i sås så det blir inga stora mängder av fettet på deras tallrikar. Däremot har dom börjat äta mer grönsaker o det är ju bara positivt.
  • Linda5

Köpte fel :( Stevia blandat med vanligt socker.
    Har haft kalas och bjöd för andra gången på LCHF mat sååå uppskattat. Hade ioch för sig potatis vid sidan om men det var inte alla som tog. Bakade tårta en vanlig (riktig som någonutryckte sig) och en LCHF men den var ju för fet daaaaaa det var samma mängd fett i bägge men jag hade bytt ut mjölet till mandel/kokos mjöl och bara hälften så mycket socker. Vilken är då nyttigast? Eftersom vi sällan har fika så gjorde jag på felköpet och sen kommer jag använda det till den vanliga maten eftersom ingen av oss lchfare gillar sött så det drabbar inte oss. 

Har lchfat sen januari men bara gjort eget mandelmjöl innan och nu köpte jag stevia/socker o kokosmjöl för det inte skulle bli tjafs på kalaset.
    Jag klarar mig lätt utan mjöl o socker men endel förväntar sig tårta vi födelsedagar.     

• Linda5
    Paulas mamma skrev 2012-10-15 07:49:33 följande:
    Idag till lunch ska jag bli bjuden på laxtallrik. Den består av sallad, gravad och rökt lax, coctailtomatet, citron och gravlaxsås/hovmästarsås. Läste att gravlaxsås är runt 13 kolhydrater per 100 gram och citron skulle inte heller vara så bra. Ska jag slippa såsen och citronen helt? Tänkte ta med mig en avokado för att få lite mer fett. Är detta en okej lunch eller behövs det mer fett. Dricker 5-6 koppar kaffe med grädde varje dag. Det är ju ganska mättande Sen undrar jag lite om ketos eller vad det heter. Vad är det? Vad händer i kroppen och hur vet man när man har/är i ketos?

Bara så du vet så innehåller gravad lax ganska mycket socker. Om du vill ha sås till så ta aioli det är gott till fisk.
  • Linda5
    spökplumpen skrev 2012-10-15 15:42:10 följande:
    Skit också! Jag har nötfärs i kylen som jag tänkte göra köttbullar på ikväll, men jag måste ha kollat helfel på datum för det var sista förbrukning i lördags. Den ser röd och fin ut, men den är passerad...vågar man äta den iaf och ge till barnen (1,5 och 3år) ?

Du känner direkt på lukten om den är dålig. Men gör dom genomstekta det är viktigt.
  • Linda5
    Zvartaliljan skrev 2012-10-22 15:16:21 följande:
    en tsk sweet chilisås innehåller ca.2,2g kolhydrater så äter du strikt kan det ju spela in. Jag fyller i allt i matdagboken, även såna smaksättare. Kryddor däremot brukar jag inte fylla i om det inte är typ tacokrydda eller liknande som innehåller potatisstärkelse m.m

Vad du är duktig som räknat ut det. Tänkte nämligen  när jag läste den kommentaren att sweetchilli är ju ganska tungt o innehåller mycket kolhydrater. Tack för hjälpen.
  • Linda5
    Planerar smått 14 skrev 2012-10-23 15:23:04 följande:

Ahh då får jag krångla mig ut till Willys då, men tack för tipset var det kan finnas nånstans.

Läser just nu Dags att bli smal, men jag tycker ändå det är svårt att förstå detta hur man räknar ut hur mycket kolisar tex just 3 dl yoghurt innehåller eller bara 1 dl och 1 skiva ost osv osv.
    på paketen står det oftast antal kh/100g. Skaffa en digitalvåg och väg i början sen sköter ögonmåttet resten. Vatten är 1dl=100g utgå från det om du inte vill väga ex yoghurt är ju lite tjockare/tyngre då får man räkna lite mer.
    Flera produkter idag har även antal kh/dl o då är det ju ännu smidigare. 
  • Linda5

Har 2 delmål -2kg till den 9 november och sen -3 till på julafton. Då har jag totalt gått ner 22kg sedan 27 januari. Kanske inte den snabbaste viktnedgången men jag har inte en dag saknat något. Bäst gick det under sommaren när jag åt nästan bara grillat kött, sallad, goda ostar, beasås och drack rödvin. Kan man ha det bättre o ändå gå ner i vikt??
    Tyvärr jobbar jag i kök och måste smaka av mat jag inte vill äta, har försökt att spotta ut men får inte till smaklökarna så det fungerar ej.
    Jag är 41 år och har varit överviktig sedan småbarnsåren. Gick upp som mest vid graviditeterna då la jag nog på mig 40 kg totalt som jag alldrig gick ner.  För första gången i mitt liv känner jag att jag mår bra. Vissa maträtter har jag inte tålt men nu sedan LCHF tål jag dom, åt magsårstabletter flera gånger i veckan innan men inte tagit en enda sedan 2 veckor efter LCHF starten.
    Känns så underbart och förhoppningsvis så kan jag ha bikini Beach 2013 Glad 

• Linda5
    Zvartaliljan skrev 2012-10-23 22:01:48 följande:
    Nu blir det väldigt personligt här men vill faktiskt dela med mig då det är stort för mig...jag var inbokad för att operera mitt framfall då jag var ständigt förstoppad och inte kunde få ut det utan hjälp...nu är den operationen stoppad då jag numera typ aldrig är förstoppad!! Jag orkar mer och det allra största är att mitt sockerberoende är borta och t.o.m coca-cola lockar mig inte längre, ett tag drack jag 3 liter om dagen!

Ok du har lagt ribban :)
    Jag hade väldigt lätt för att få urinläckage innan(gick jämt med trosskydd), men det har också försvunnit med viktnedgången. 

• Linda5
    Gladskit skrev 2012-10-24 14:57:31 följande:

Och jag har ingen möjlighet att hålla mat kyld från det att jag lämnar jobbet tills dess att jag tränat klart. Så jag fyller också på med BCAA alt. en proteindrink efteråt. Hellre det än att inte äta något alls förrän kanske en timme senare.
    Ölkorv behöver ingen kyla.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**