Böcker för barn som är mångkulturella?
Ge gärna tips här på barnböcker som är mångkulturella
Ge gärna tips här på barnböcker som är mångkulturella
Sagor på internet, "filmklipp" laddas ganska långsamt men klart värt det. Är sagor från olika länder.: ollybolly.org/&language=en&search_target=category&category=270
Böcker:
Förslag på olika sagor från Afrika (öst, väst, nord, syd). Texten är ganska tät men det står titel/författare och förlag om du läser noga.
www.macondo.nu/barn_afrika.htm
Sagor (bilderböcker) från olika delar av världen. Om du söker på titeln på ditt lokala bibliotek så kan du säkert hitta dem, eller låna hem dem via ditt bibliotek från något annat bibliotek i närheten. Brukar kosta 10 kronor. Om du söker på titlarna på internet så kan du säkert se vad de handlar om också.
www.bibliotek.umea.se/bibserv/sagor/folksandralander.html
Här är en jättebra länk också! På sidan står det om olika böcker från olika delar av vår värld och sedan är det länkat till sidor där du kan beställa/ köpa dem. Men som sagt... bibliotek brukar ha en hel del också.
Om du bläddrar ner på sidan så ser du några böcker också, du ser vad de heter och hur de ser ut och från var de kommer.
www.skolverket.se/sb/d/2210/a/12412 <--- (glöm inte att bläddra ner på sidan!)
Hoppas det hjälpte lite grann.
Vad sägs om "Den vita tranan" av Junko Morimoto och "Kwela Jamela Afrikas drottning" av Niki Daly?
Kolla på "olika förlag".
Tack för alla tips!
Jag tröttnade dock lite på sökandet.. så bestämde mig för att göra en egen bok! Det är en bilderbok för de yngre barnen. Den är väll inte direkt mångkulturell i den bemärkelsen, men utseendet på flickan i boken är inte typiskt svenskt utan hon är lite mörkare. Detta för att jag tycker det finns alldeles för många böcker med barn som har typiskt skandinaviskt utseende, kan vara roligt med lite variation samt att barn som själva är lite mörkare ska kunna identifiera sig lite mer i sagorna
Boken heter "Jezebels Leksaker" och ligger ute på Vulkan för den som är intresserad.
Jezebels Leksaker är den första boken i serien om Jezebel. Den här boken är skapad för de minsta barnen. I boken visar Jezebel oss sina saker. Hon visar sin boll, bilen, dockan, byggklossarna och maskeradkläderna som hon gillar att leka med.
Tips:
Vem kan älska Ella?
och Göm Enya!