• MissDecember

Rotfyllning i tand

Snälla, kan någon berätta hur en rotbehandling och sedan rotfyllning hos tandläkaren går till? Gör det ont? Jag ska snart till tandläkaren för detta och är ooorooolig!!
    Det brukar kännas bättre om man vet vad de kommer att göra vid en.

• Svar på tråden Rotfyllning i tand
  • Lovasraramamma

Tjaaa.... de bedövar....borrar upp tanden....å drar ut roten? eller vad de nu är...å det tar nog rätt ont. sen kanske den medicineras några gånger innan den lappas fast helt.

min höll 10 år sen gick tanden av-en del av den. då fick jag en skruv i den.

• MINI25

Var inte orolig. Först brukar man borra i tanden och om den är inflammerad lägga i antibiotika och sen vänta någon ´vecka med att fylla den. Du får då en provosorisk fyllning. Själva roltfyllandet gör inte ett dugg ont, men om de borrar djupt känns det i de nerver som inte bedövats. Pga att min tandläkare väntade med att borra hela tanden och rotfylla först efter en vecka av antibiotika-behandling gjorde det inte alls ont eftersom nerverna då var döda. Be honom att förklara vad han gör under tiden du är där- då är det lättare att slappna av!

Lycka till!

Ett tips är att laga med laser- känns ingenting och går jättefort! (dock bara på mindre hål).

• jajja

tyvärr måste jag meddela att det gör fruktansvärt ont att rotfylla

• Lovasraramamma

ja jag tyckte åxå de tog ont. jag var bara 16 år då...å tårarna rann å mamma höll handen. men de va bara en gång de tog ont. sen då de medicinera den tog de ju inte ont mera...

• KvastHilda

Nämen!?
    När jag rotfyllde en tand kändes det knappt alls. Det var ordentligt bedövat.

• Sigrid

Jag rotfyllde en framtand i nederkäken för tre månader sen och det kändes inte alls. Jag hadenog tur. Tandläkaren sa att tanden dött och det var därför jag inte kände något. Hoppas du slipper ha ont.

• Sigrid

Jag kanske ska tillägga att jag inte behövde bedövning, för det kändes inte alls.

• halstabletten

Jag har rotfyllt två gånger. Första gången gjorde det bara ont innan jag rotfyllde, själva rotfyllningen kände jag inte av alls. Den andra gången kände jag lite grann av rotfyllningen, men det som gjorde riktigt ont var bedövningssprutan eftersom jag var väldigt inflammerad.

Går man dit i tid så slipper man det!!

• Lovasraramamma

Jopp...jag lärde mej en läxa att gå i tid

• Leyla

Såhär går det till att rotfylla:
    Först läggs bedövningen. Om det är en kindtand så läggs bedövningen längst in i munnen dvs. där käkarna går ihop. Förhoppningsvis läger tandläkaren bedövningen långsamt så man slipper få "en bulle" under tandköttet och bedövningsvätskan hinner sprida sig i vävnaden. Man väntar någon minut på att det ska börja verka (inte värka :)

Sen borrar man bort ev. gammal fyllning. När detta är gjort "rensar" man ur roten. Tandläkaren använder små filar. Ser ut som nålar men om man kikar riktigt noga ser man att det är små filar. Är det en noggrann tandläkare har han spännt en duk runt tanden så om han skulle tappa en av dessa små filar så far de inte ner i halsen. När man rensat upp med filarna (detta ska inte göra ont om roten är död och det är ordentligt bedövat), så stoppar man ner en tuss med bakteriedödande medel som får ligga i till nästa tandläkarbesök. Man fyller sedan provisoriskt.

Nästa besök borrar man upp den provisoriska fyllningen, tar ut tussen och kollar så att det är rent. (Man har duken fastspänd även då). Om det är rent lägger man ner små kilar som blir fyllning. Ovanpå läggs sen vanlig fyllning. Den fyllningen lyser man på med en lampa med blått sken så att fyllningen härdas och stelnar. Sen tas skyddsduken bort och tanden putsas. Klart!

Oftast när man gör en rotfyllning är tanden helt död och man känner inget. Däremot kan det vara inflammerat och då är det ibland antibiotika innan man fortsätter.

Våga fråga!

Svar på tråden Rotfyllning i tand