• systersandra

Blir så j-a störd på barnfamiljer som har illrar!

Nu har det skett igen,en baby som blivit skadad för livet av en iller,står i aftonbladet.
    Varför i h-e har man ett sådant djur när man vet hur labila de är,
    det är inte första gången barn speciellt bebisar som inte kan försvara sig själv
    nästan blir dödade av detta djur.
    Fattar de inte eller skiter det i det?
    Skulle aldrig någonsin kunna sova när jag visste att en iller går fritt omkring
    i ett hus där barn sover.(
    Hoppas att de förlorar vårdnaden om barnet,de tänker inte överhuvudtaget.
    Överhuvudtaget så ska illrar inte vara ett husdjur,de trivs bäst i sin
    naturliga miljö,passar speciellt inte i barnfamiljer.IQ fiskmås???

• Svar på tråden Blir så j-a störd på barnfamiljer som har illrar!
  • Mummyfied

Fattar överhudutaget inte hur man vågar lämna sina barn i samma hus som ett djur utan att ha uppsikt över det.

• Xantippa2004

Nä, precis! Gäller väl ALLA djur utom typ fåglar i bur eller fiskar!

• Frontline

Varför just iller skulle vara farligare vet jag inte, visa lite statistik på hur ofta nån dör av en iller vs hund istället..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lumo

Hur illern är beror precis som med en hund mest på uppfostran o varifrån illern kommer (aveln, om den tex är farmuppfödd eller har vildiller i blodet). En riktigt tam iller är inte farligare än en guldfisk skulle jag påstå. Men precis som med en hund kan fel iller i fel hem bli en farlig iller som bits. Men illrar är INTE blodtörstiga... Dessutom kan jag upplysa ts om att tamiller sedan några hundra år tillbaka är just tama, och har rätt lite med vildiller att göra. Ja, de kan fortfarande para sig, men de är nästan som olika raser numer, sen finns det vildare o tamare exemplar...

Djur o barn ska man alltid passa sig för att lämna ihop. Jag skulle aldrig oroat mig för de 4 illrar jag haft, utan oroat mig mer för illrarnas säkerhet. Men jag har träffat, o tagit hand om mindre tama illrar, som jag aldrig skulle haft med mitt barn! Barn har ju en tendens att "råka" dra djur i svansen o vilken iller skulle inte reagera då, precis som en hund/katt skulle?

• Pljung

Vill bara skriva att jag haft en tamiller i 9 år. Tyvärr gick hon bort för några år sen.
    Hon var underbar och snäll, gick på låda. Men när syster kom på besök med sin pipiga röst blev hon orolig och ville upp till ansiktet. Testade att gnugga fingret mot badkarskanten för att få fram ett ljud. Hon blev knäpp och skulle kolla läget. Bet aldrig men eftersom hon reagerade så på ljudet.....
    Man har ju läst....

• Zaria

Skaffa lite klunskap om illrar innan du utalar dig TS.

Vi har illrar men precis som med andra djur så lämnar man dem inte ensamna med ett spädbarn eller barn öht.
    Läste idag att illrar som ätit på människor ofta fått en faltkig kost då utan kött, ger man en iller en sån kost dessutom så är man knappast lämpad att äga en iller.

Dagens mest okunniga inlägg här på FL idag förövrigt

• delirium

När man har barn och husdjur ska man alltid hålla uppsikt, det gäller inte bara illrar. När det skett attacker har det oftast hänt p.g.a att ägarna lämnat barnen ensamma med illern som man aldrig ska göra. Samma sak kan hända med katter, hundar, papegojor osv också.. 

• Boel1

Läste just artikeln, och det var inte föräldrarnas iller, det var en som hade rymt från sin ägare!

• älskarlivet81
    delirium skrev 2011-03-27 15:55:25 följande:
    När man har barn och husdjur ska man alltid hålla uppsikt, det gäller inte bara illrar. När det skett attacker har det oftast hänt p.g.a att ägarna lämnat barnen ensamma med illern som man aldrig ska göra. Samma sak kan hända med katter, hundar, papegojor osv också.. 
    Fast denna gången var det en iller som hade rymt från en annan familj...
Svar på tråden Blir så j-a störd på barnfamiljer som har illrar!