tygblöjetråden del 6
Ytse: Kul med fler Återläsare Blir alltid lika glad när jag träffar Återläsare!
Jag undrar om någon testat Hemp Ovals som inlägg?
Ytse: Kul med fler Återläsare Blir alltid lika glad när jag träffar Återläsare!
Jag undrar om någon testat Hemp Ovals som inlägg?
Angående lukt förresten - imorse när jag tog upp bebisen visste jag att hon fått ny blöja bara någon timme innan, när maken gick till jobbet. jag tyckte att det luktade enormt om baken på henne och trodde att hon bajsat en jätteklutt - och förstod inte varför hon inte var ledsen, normalt går hon inte med på att ha bajsblöja i fem minuter ens. Men det var inget bajs alls, utan maken som satt på en Pampers för att han inte hittat rispappren! Vilka stinkbomber de är!
Tygtiger: Jag har inte testat någon annan engångs än Pampers och de är ju rätt hemska, så jag vet inte.
MayaS: Jag köpte också 3 av de blöjorna på Tradera! Då får vi testa och jämföra. Jag hoppas mina kommer på tisdag.
MayaS: Det var någon annan som handlade från en amerikansk sida som åkte på tull, det var synd. Sedan är jag lite smårasistisk för jag har för mig att bara svenska begagnade saker är fräscha nog. Så är det nog inte, men det känns som om amerikaner tex. tvättar på för låg temperatur så det inte blir rent...
kixan: Är det så? Försvinner ALLT gammalt guck på 95?
Jag oroar mig för fläckar som inte går bort, det skulle kännas så äckligt.
Galltvål, jag hör mer och mer gott om den. Måste försöka få tag i en...
Jag har också recensioner i min presentation. Vad konstiga vi tygdårar måste vara i andras ögon fyller våra krypin med blöjsnack...
Nu har jag testat en ny som heter Dizzy diaper, (ingick i ett litet startpaket från Nature babies). Blöjbyxan var ganska hemsk, plastig och svårknäppt, men man fick massor av bra inlägg och blöjan var okej.
Såhär:
Säg att du, Maya, handlar för 800 kr. Med porto från USA blir det 1000 kronor som du ska betala. Då lägger tullverket till 12% tull på det, så det blir 120 kronor extra. Sedan moms ovanpå det - 25% moms på 1120 blir 280 kronor moms. Sedan 100 kronor från transportföretaget (?? fattar inte den posten)
Så allt som allt får du Maya betala 1500 kronor för varor som kostar 800 kronor.
Att det inte finns något fribelopp betyder att du måste betala de här avgifterna oavsett hur lite du köper.
Maya: Jag får mina blöjor på tisdag.
Anna: Rispapper kan man spola ner i toaletten, vi spolar ner alla bajsiga. Om man bor i ett gammalt hus med gamla rör kan det bli stopp, men knappast av ett papper då och då. Vi slänger kisspappren i komposten, vi är för lata för att tvätta dem också. dessutom tycker jag att det är kul att veta hur många blöjor vi använder och det vet jag om jag inte återanvänder rispappren, för då vet jag hur många rullar som gått åt. Ett tips är att vika pappret RUNT blöjan eller runt ett inlägg, inte dubbelt. Om man viker dubbelt försämras uppsugningsförmågan i blöjan.
MayaS: Nu har jag och beb testat Pozy! De är helt okej, en bra blöja faktiskt.
De är ENORMA måste jag först säga - inte en chans att de är 0-10 kg. Att ha dem på en nyfödd vore ett skämt. Clara väger runt 7 kg och de är rejält stora på henne nu, jag skulle snarare säga att de är 8 till 13-14 kg. Men inget fel med det - stora blöjor behövs ju också. De är lätta att få på, läcker inte och har en "flärp" som man kan vika rispapper runt - bra. De har också en slags ficka under flärpen vilket är jättebra, för där kan man stoppai ett inlägg som i en pocketblöja, fast det går att ha dem som alltiett också.
Men de går aldrig att ha på en nyfödd om det inte är en elefantunge som ska ha dem
Santisen:
Vi har tyg på natten, oftast en Imse snap diaper med en Bumpy nattbyxa utanpå, jag lägger ofta ett inlägg i blöjan, vi har inlägg från Nature babies i frotté som är bra. Clara är 4,5 månader och har sovit hela natten sedan tio veckors ålder, från cirka 20 till 06. Vid 06 är blöjan ordentligt våt. Men det har aldrig läckt i sängen. Dock har jag ett hippychicklakan under hennes vanliga lakan för att skydda madrassen, ifall det skulle läcka. Jag har haft Fuzzi på natten, men då vad det blött i hennes pyjamas på morgonen.